ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی و تلگرام در ۵ مرحله

این روزها که تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی بر روی یکایک فعالیت‌های روزانه ما تاثیر گذارند و به نوعی بر زندگی کاربران اینترنتی سلطه یافته‌اند، این که بتوانیم این اعتیاد را ترک کنیم، بسیار حائز اهمیت است.

ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی

ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی

به گزارش وب سایت phonearena، بر اساس نتایج یک موسسه تحقیقاتی به نام Pew Research Center، ۵۹ درصد از کاربران اذعان کرده اند که بدون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نمی توانند زندگی کرده و به فعالیت های عادی خود بازگردند. به عبارتی دیگر، می توان گفت که بالغ بر دو سوم کاربران اینترنتی هم اکنون به شدت به اینترنت و استفاده از شبکه های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اند و حتی به گفته آنها، تصور زندگی بدون شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها غیر ممکن است.

این پژوهش ها همچنین نشان می دهد که آن دسته از کاربرانی که بالای ۵۵ سال سن دارند، خیلی راحتتر با نداشتن اینترنت و کنار گذاشتن عادت استفاده از شبکه های اجتماعی می توانند زندگی کنند. این در حالیست که جوانترها بخصوص افراد زیر ۴۵ سال، به شدت اعتیاد اینترنتی پیدا کرده اند.

ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی

۴۰ درصد از آنها که بیشتر در محدوده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند، در این تحقیقات اذعان کرده اند که حاضرند از اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی بکاهند اما نمی دانند که باید چکارهایی انجام دهند و چگونه این کار عملی و ممکن خواهد شد؟

پژوهشگران بسیاری بر سر این کارها به توافق دست یافته‌اند که با انجام دادن این سری از فعالیت‌ها قادر خواهند بود از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بکاهند.

در زیر به بررسی مختصری بر مجموعه فعالیت های مفید و موثری که کاربران می‌توانند از آن بعنوان کاهش اعتیاد و وابستگی به اینترنت استفاده کنند، خواهیم پرداخت:

۱. در زندگی واقعی به روابط اجتماعی اهمیت بیشتری دهید

از آنجایی که انسان یک موجود اجتماعی است و کیفیت زندگی او بستگی زیادی به کیفیت روابط انسانی و اجتماعی وی دارد، بنابراین به راحتی می توان با افزایش و بهبود رابطه با دیگر افراد همچون دوستان، خانواده و فامیل به کاهش وابستگی های خود به اینترنت و شبکه های اجتماعی کمک کرد.

۲. قبل از ارسال و انتشار پست در شبکه اجتماعی، فکر کنید

اینکه قبل از ارسال و انتشار مطلب و پست در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام به تاثیر آن بر خود، دوستان، فالوورها و در نهایت تصورات جامعه فکر کنیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شاید انتشار جزئیات دقیق از سفر، رستوران، غذا و سایر مکان هایی که می روید یا فعالیت های شخصی و خصوصی که انجام می‌دهید، هیچ اهمیت و جذابیتی برای دیگران نداشته باشد. بنابراین بهتر است خوب به آنچه که در فضای مجازی منتشر می کنیم، فکر کنیم و مسئولیت عواقب آن را بر عهده بگیریم.

۳. بجای چت کردن، با دوستانتان تماس بگیرید

در بسیاری از مواقع، پیش می‌آید که تحت تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و غرق شدن در آن، دوستان صمیمی مدتهاست که دیداری با هم نداشته و یا تماسی باهم نگرفته اند که از حال و احوال همدیگر مطلع شوند چرا که تصور می‌کنند اگر پست‌های همدیگر را در اینترنت لایک کنند و یا به مختصر با هم چت و مکالمه اینترنتی داشته باشند، به خوبی با وی در ارتباط بوده‌اند. تماس‌های تلفنی و دیدارهای حضوری به افزایش و بهبود روابط اجتماعی کمک به سزایی می کند.

۴. یک آخر هفته بدون اینترنت را سپری کنید

سعی کنید در ماه حداقل یک آخر هفته بدون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را بگذارنید تا بتوانید از بودن در کنار خانواده و دوستان لذت بیشتری برده و از وابستگی خود به فضای مجازی نیز بکاهید. برای این کار می‌توانید به سفرهای کوتاه و پیک‌نیک‌های یک روزه بروید یا در پارک و بوستان‌های محل زندگی خود به انجام حرکات ورزشی بپردازید. این کار علاوه بر اینکه به شما کمک می کند ذهنتان به سمت و سوی گوشی همراه و شبکه‌های اجتماعی نرود، برای سلامتی روح و جسم تان بسیار مفید خواهد بود. شما همچنین می توانید در صورت خانه ماندن، به مطالعه کتاب های مورد علاقه یا گوش سپردن به کتاب های صوتی تان بپردازید و از زمان خود لذت ببرید.

۵. زندگی خودت را زندگی کن!

اگر همه ما تنها در زندگی خودمان باشیم و سعی کنیم از لحظات و روزهای خود لذت برده و از فرصت های پیش آمده بهترین استفاده را بکنیم، دیگر وقتی برایمان باقی نمی ماند که بخواهیم از زندگی دیگران مطلع شویم.

محققان و کارشناسان بر این باورند که کاربرانی که به استفاده مداوم و زیاد از شبکه های اجتماعی معتاد شده‌اند، می‌توانند با انجام و اجرای توصیه‌های بالا تا حد بسیاری از عادت های ناسالم خود بکاهند و به زندگی عادی خود بازگردند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.