ترک ها چگونه ۴۸ ایرانی را از سروان “عبدالناصر” پس گرفتند؟

۲۵م دیماه ،

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز،خبرگزاری آناتولی ترکیه در مصاحبه ای با “بولنت ایلدیریم” رئیس سازمان امداد ترکیه (IHH) جزئیات تازهی را دربارهٔ آزادی ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه منتشر کرد.

این خبرگزاری قبل از این برای اولین بار به نقل از ایلدیریم خبر آزادی ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه در مقابل آزادی ۲۱۳۰ نفر از زندان های دولت سوریه را منتشر کرده بود.

سازمان امدادرسانی ترکیه (IHH) یکی از سازمان های میانجی در ارتباط با آزادی ربوده شدگان ایرانی در سوریه بود.

این ۴۸ ایرانی در مرداد در مسیر دمشق به فرودگاه بین المللی این شهر، به دست مخالفان حکومت سوریه ربوده شدند.

این ایرانیان روز ۲۰ آذر ماه جاری با میانجیگری قطر و ترکیه و در مقابل آزادی ۲۱۳۰ زندانی در اختیار دولت سوریه، آزاد شدند.

ایلدیریم در این باره گفت: ایران از سازمان امدادرسانی ترکیه خواست تا میانجیگری با نیروهای  ارتش آزاد، زمینه آزادی ۴۸ ایرانی دستگیر شده توسط ارتش آزاد را فراهم کند.

در سوریه شماری از جداشدگان از ارتش، مجموعه مسلح مخالف دولت به نام “ارتش آزاد” ایجاد کرده اند. این مجموعه هم اکنون در مناطق مختلف این کشور به درگیری مسلحانه با نیروهای دولتی می پردازد.

به گفته ایلدیریم، سازمان امدادرسانی ترکیه در این باره از تجربه برخوردار است. این سازمان قبل از این هم با میانجیگری و ارتباط با ارتش آزاد، ۲۲ ایرانی و تعدادی از شهروندان دیگر کشورها از جمله ترکیه را آزاد کرده بود.

۴۸ ایرانی در اختیار گروه مسلح ارتش آزاد سوریه

وی افزود: من فهمیدم که ۴۸ ایرانی توسط یکی از افسران ارتش آزاد به نام “عبدالناصر” دستگیر شده اند. عبدالناصر قبل از این در حکومت سوریه، سمت بالایی داشت ولی از حکومت، جدا شده بود. عبدالناصر را جستجو کردیم و او را یافتیم. به او پیشنهاد ایرانی ها را مطرح کردیم. او آزادی ۷ زندانی در اختیار دولت سوریه را به عنوان شرط مذاکره برای آزادی ۴۸ ایرانی مطرح کرد. حکومت سوریه این شرط را برآورده کرد تا مذاکرات آغاز شود.

ایلدیریم ادامه داد که او برای مذاکره دربارهٔ آزادی ۴۸ ایرانی به شهر دوما سوریه رفت تا مذاکرات را آغاز کند.

وی افزود: هنگام ورود به شهر دوما، گوشی های موبایل را خاموش کردیم زیرا نگران بودیم با استفاده از این گوشی ها، نیروهای دولت سوریه به تعقیب ما بپردازند و به ارتش آزاد آسیب برسانند.

۴۸ ایرانی پس از آزادی در محل سفارت ایران در دمشق

ایلیدریم ادامه داد: توافق اولیه این بود که حکومت سوریه دو هزار مرد و دو هزار زن را از زندان های خود آزاد کند اما توافق به آزادی ۲۱۳۰ نفر زن و مرد تغییر یافت زیرا ۲۰۰۰ زن در زندان های دولت سوریه وجود نداشتند.

همچنین ارتش سوریه برای تامین امنیت در زمان مبادله اسرا، به مدت ۱۲ ساعت آتش بس اعلام کرد.

رئیس سازمان امدادرسانی ترکیه توضیح داد: با عبدالناصر تماس گرفتیم و براساس درخواست او، به محل مورد نظر در نزدیکی یکی از بیمارستان ها رفتیم. زندانیان از زندان های مختلف دولت سوریه جمع آوری شده بودند تا در مقابل آزادی آنها، ۴۸ ایرانی در شهر دوما، آزاد شوند.

ورود ۴۸ گروگان ایرانی آزاد شده در سوریه به تهران


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.