تزریق بدون درد با کمک لیزر

سلامت > درمان
محققان کره‌ای موفق به ابداع لیزری شده‌اند که می‌تواند سوزن‌های ترسناک را از روند تزریق دارو‌ها حذف کرده و تزریق دارو را به روندی بدون درد و ترس تبدیل کند.

بسیاری از مردم از تزریق کردن دارو متنفرند،‌عده‌ای از آن می‌ترسند و بقیه افراد قطعا هیچ دل خوشی از این کار ندارند. اما در نهایت این شیوه تزریق ناخوشایند به زودی به تاریخ علم پزشکی خواهد پیوست زیرا دانشمندان راهی را برای تزریق بدون درد و سوزن داروها،‌با استفاده از لیزر ابداع کرده‌اند.

این روند که توسط دانشمندان دانشگاه ملی سئول در کره‌جنوبی ابداع شده‌است، می‌تواند سیستم‌های واکسیناسیون سالانه  و انواع درمان‌های تزریقی را متحول سازد. در این سیستم لیزری مقادیری از دارو در مقیاس میکروسکوپی مستقیما وارد پوست بدن می‌شوند و به گفته سازندگان این سیستم، تزریق لیزری به اندازه‌ای بدون درد است که فرد چیزی احساس نکرده و یا حسی مانند فوت کردن بر روی پوست را تجربه خواهد کرد.

در این سیستم از لیزر ایتیریون آلومینیوم گارنت برای هدایت مقادیر دقیق و مشخصی از دارو با استفاده از فشاری مشخص به درون بدن انسان استفاده شده‌است. این نوع لیزر معمولا مورد استفاده متخصصان پوست و زیبایی قرار دارد. اکنون ترکیب این نوع لیزر با مخزنی حاوی داروی مایع و همچنین مخزنی حاوی آب که در نقش مایع حامل عمل می‌کند، به سیستم تزریق بدون سوزن تبدیل شده‌است.

طول هریک از پالس‌های لیزری حاوی دارو ۲۵۰ میلیونیوم ثانیه است و درون مایع حامل حباب‌هایی از بخار ایجاد می‌کند. فشار ناشی از حباب‌ها بر روی لایه میان آب و دارو فشار الاستیکی وارد می‌کند و باعث می‌شود دارو از درون یک لوله فواره‌مانند بسیار ریز با شدت فوران کند. قطر این فواره دارویی کمی بزرگتر از قطر یک تار مو است.

به گفته دانشمندان فشار این فوران دارویی بالاتر از قدرت کششی پوست است و از این رو فواره دارویی به آرامی به درون پوست و به اعماق آن نفوذ می‌کند بدون اینکه دارو دوباره به سطح پوست بازگردد. این میکروفواره‌های دارویی به خوبی قادرند مقدار دارو و عمق تزریق را کنترل کنند. تا کنون آزمایش این سیستم بر روی خوکچه‌های هندی با موفقیت و بدون ایجاد آسیب به نسوج بدن انجام گرفته و به زودی استفاده بالینی از این سیستم آغاز خواهد شد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.