تزریق بیش از هزار میلیارد تومان به مسکن مهر

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تکمیل واحدهای مسکن مهر متوقف نشده است، اعلام کرد: ۱۰۹۵ میلیارد تومان در دولت یازدهم تسهیلات مالی به پروژه مسکن مهر تزریق شده است.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی و معاونانش که شب قبل – سه‌شنبه – برگزار شد، عباس آخوندی اظهار کرد: در ۷۵ روز تشکیل دولت یازدهم اتفاق خاصی رخ نداده و همچنان مشغول سازماندهی وزارتخانه هستیم و با کمی حوصله در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر به گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی افزود: سعی می‌کنیم برنامه‌ای واقع بینانه بر اساس ظرفیت‌های موجود ارائه کنیم و اگر برنامه‌ای انجام نشدنی باشد حتما اعلام می‌کنیم.

پرداخت بیش از ۴۲ میلیارد تومان تسهیلات به مسکن روستایی و شهری

در ادامه این نشست ابوالفضل صومعلو – معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی – با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مسکن مهر اظهار کرد: بر اساس برنامه از سال ۸۹ تا ۹۲ ساخت دو میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است که یک میلیون و ۹۹۵ هزار واحد تاکنون به مرحله اسکلت و سقف رسیده‌اند. یک میلیون و ۸۵۱ هزار واحد به مرحله اتمام سفت کاری و یک میلیون و ۴۳۲ هزار واحد مسکونی نیز به مرحله نازک کاری رسیده است.

وی تاکید کرد: در دو ماه فعالیت دولت یازدهم ۶۰ هزار واحد به مرحله نازک کاری و ۴۶ هزار واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده است.

صومعلو یادآور شد: تا پایان سال قبل بیش از ۳۷۳ هزار واحد مسکن مهر در کشور افتتاح شده است که در سال جاری نیز ۲۹۲ هزار و ۳۷ واحد افتتاح شده است که در مجموع تاکنون شامل نزدیک به یک میلیون و ۳۰ هزار واحد مسکونی می‌شود.

وی اعلام کرد: مجموع تسهیلات مالی پرداخت شده در بخش مسکن روستایی و شهری تاکنون ۴۲ میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان بوده است.

قطع کامل یارانه بخش خصوصی مهمترین مشکل حمل و نقل ریلی

در این نشست سید محسن پور سید آقایی – مدیر عامل راه‌آهن – نیز با ارائه گزارش از وضعیت حمل ونقل ریلی در کشور اظهار کرد: اهداف کلان بخش حمل ونقل ریلی شامل توسعه شبکه ریلی برای دسترسی حداکثر بار و مسافر، رسیدن به سهم بهینه بار و مسافر ریل در بازار داخلی و بین‌المللی، افزایش بهره‌وری برای اقتصادی کردن هرچه بیشتر شبکه ریلی و اتصال شبکه ریلی برون شهری به شبکه‌های حمل ونقل داخل شهری است.

وی ادامه داد: اهداف کمی بخش حمل نقل ریلی در افق ۱۴۰۴ شامی رسیدن سهم مسافر از ۱۱ درصد به ۱۸ درصد و سهم بار از ۱۰٫۶ درصد به ۳۰ درصد است.

پور سید آقایی یادآور شد: بخش ریلی نسبت به حمل ونقل جاده‌ای، یک بیستم آلایندگی، یک پنجاهم ایمنی و یک هفتم سوخت مصرف می‌کند؛ به طوری که تنها در بخش صرفه جویی در مصرف سوخت در مقایسه حمل ونقل ریلی به جاده‌ای در سال قبل ۲۲ میلیارد و ۹۴۳ میلیون تومان در حمل بار و ۸۴۶۱ میلیارد تومان در بخش مسافر صرفه جویی شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: اختصاص بودجه مناسب به حوزه ریلی در نهایت سبب افزایش سهم این بخش در جابجایی‌ها و در نتیجه صرفه جویی در مصرف سوخت می‌شود که اگر هزینه صرفه جویی شده مجدد برای توسعه حمل ونقل ریلی اختصاص یابد چرخه مثبتی را شاهد خواهیم بود.

مدیر عامل راه‌آهن اعلام کرد: اهداف کمی بخش ریلی در افق ۱۳۹۶ افزایش حمل و نقل مسافر به ۴۰٫۷ میلیون نفر با برخ رشد متوسط ۷٫۹ درصد و در بخش بار به ۶۴٫۲ میلیون تن با نرخ رشد متوسط ۱۵٫۵ درصد است.

وی مهمترین چالش‌های حوزه حمل ونقل ریلی را قطع کامل یارانه بخش خصوصی از سوی قانونگذار حتی برای قطارهای حومه‌ای، انتقال نیافتن مزیت منافع حاصل از صرفه‌جویی سوخت به راه‌آهن، پایین بودن قیمت سوخت و در نتیجه غیر اقتصادی کردن حمل ونقل ریلی از دیدگاه بنگاهی و پایین بودن مشوق‌های ورود بخش خصوصی به این حوزه عنوان کرد.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.