تزریق چربی، مطمئن‌ترین پرکننده بافت زیرجلدی

فروردین ۱۴۰۳

دکتر محمد گلشنی  متخصص پوست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برداشت چربی از یک قسمت بدن و انتقال آن به ناحیه دیگر بدن برای درمان اسکارهای فرورفته، کاهش چین و چروک، اضافه کردن حجم و بازسازی اجزا مختلف بدن (لب، گونه و ….)،جوانسازی و پرکردن عدم تقارن صورت به کار می رود  گفت : همچنین تزریق چربی سبب ایجاد ظاهری جوانتر برای دست می باشد.

وی با اشاره به اینکه درمیان تمام پرکننده های بافت زیر جلدی، چربی کم خطرترین و مطمئن ترین روش است ادامه داد :مزیت های این روش نسبت به سایر روش ها شامل  چربی از بدن خود فرد گرفته می گردد و دوباره به خود فرد تزریق می گردد، وجود مقادیر کافی چربی در اکثر اشخاص برای تزریق در نواحی موردنظر ، ماندگاری طولانی چربی نسبت به سایر فیلرها و  امکان تکرار و تصحیح محل درمان شده می باشد .

این متخصص پوست ادامه داد : در پالایش چربی برای جلوگیری از تخریب سلول های چربی باید چربی و سایر مایعات از طریق سانتریفیوژ جدا شده و پس از انجام این کار چربی تغلیظ شده و خالص تر شده و پس از جداسازی، چربی به سرنگ های کوچکتر منتقل می یابد .

دکتر گلشنی با بیان اینکه در تزریق چربی محلی را که قرار است در آن تزریق چربی انجام شود با محلول ضدعفونی کننده شستشو داده و سپس بیحسی موضعی انجام میشود و در اطراف ناحیه تزریق تونل های متعددی در جهت های مختلفی ایجاد می گردد که بهتر است در هر بار تزریق لوله کانول از یک تونل دست نخورده وارد شود و سپس با استفاده ازسرنگ انسولین وکانولهای مخصوص، تزریق چربی در سطوح چند بافتی انجام می گرددکه احتمال ایجاد رگ های تازه  را افزایش داده و این چربی به سطوح استخوانی، ماهیچه ها، زیر پوست و چربی های سطحی تزریق می گردد و این چربی تزریق شده باید دوباره اصلاح شود.

وی با بیان اینکه قبل از عمل باید نکاتی را شامل اینکه یک روز قبل از تزریق چربی برای بیمار سفالکسین ۵۰۰ mg هر ۶ ساعت یکبار تجویز می گردد و باید یک هفته پس از تزریق چربی هم ادامه پیدا کند ، بیمارباید در صورت داشتن هرگونهآلرژی (اعمازغذایی،داروییو……)  پزشک خود را مطلعسازد،  ازمصرف داروها یا غذاهایی که سبب رقیق شدن خون میشوندخودداری نماید ، در مورد کلیه داروهایی که مصرف میکند پزشک خود را مطلع سازد و  از۲ هفته قبل از تزریق چربی ، باید به تمام دستورات پزشک عمل کند را مورد توجه قرار دهد .

این متخصص پوست یادآور شد : چربی عملا میتواند ازهر محلی که چربی اضافی وجود دارد، برداشت شود که در آقایان بیشتر این چربی از قسمت پهلو و در خانم ها از قسمت پهلویی ران گرفته می گردد ولی چون میزان چربی این نواحی به اندازه کافی نمی باشد از چربی اطراف ناف هم استفاده می گردد ولی به طور کلی چربی از نواحی دیگر از جمله قسمت تحتانی شکم و قسمت داخلی زانو هم می تواند برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه تزریق چربی حتما باید توسط متخصص کارآمد و حرفه ای انجام شود تا  متخصص مراقب باشد که این تزریق ها وارد رگ نشود چرا که ممکن است سبب کوری یا صدمات دیگر شود گفت : پیشنهاد می گردد چربی به غشاء میانی پوست هم تزریق نشود زیرا ممکن است سبب تصلب بافتها شده و نیز بعلت عدم امکان تزریق به صورت سطحی تصحیح چروک های بسیار ظریف و سطحی و یا اسکارهای کوچک امکانپذیر نمی باشد.

دکتر گلشنی با اشاره به اینکه نتایج این روش به تکنیک انجام و مهارت جراح بستگی دارد و هرچه بتوان تکنیک برداشت و تزریق را با آسیب کمتری انجام داد تا چربی به دست آمده بیشتر زنده بماند، نتایج به دست آمده نیز بهترخواهد بود اظهار کرد: به طور کلی، عوارض تزریق چربی کم و مانند کبودی و تورم است که گذرا خواهد بود و  معمولا در هفته اول تورم در صورت وجود دارد، سپس میزان آن بسیار کمترشده و به هیچ وجه صورت حالتی غیر عادی نداشته و ورم ها به طور کامل پس از ۵ تا ۶ هفته از بین می رود.

وی ادامه داد : تزریق چربی نوعی پیوند سلولی از یک نقطه ی بدن به نقطه ی دیگر است که بعد از فروکش کردن ورم، قوام چربی پیوند شده عمدتا شبیه بافت خود فرد می گردد تا این که کیفیت ساختمانی بافت چربی را حفظ نماید. با تزریق چربی به صورت نوارهای کوچک در سطوح چند بافتی ، چربی به صورت یکپارچه شده و نظیر بافتی که درآن تزریق شده حس می گردد.

این متخصص پوست با بیان اینکه وقتی تزریق چربی به طور صحیح انجام شود درحقیقت حدود۴۰تا۸۰ درصداز سلولهای پیوندی درمحل زنده مانده وماندگار خواهند بود گفت : مشکل اساسی که در رابطه با این شیوه وجود دارد این است که چربی گاهی اوقات بسیار سریع توسط بدن جذب می گردد و به همین دلیل زمانیکه این چربی تزریق می گردد حدود یک سوم آن باقی می ماند .

وی خاطرنشان کرد : اگر تزریق درست انجام نشود چربی فقط به مدت ۲ تا۳ هفته بیشتر باقی نمانده و جذب می گردد که نواحی با کمترین تحرک و بالاترین خونرسانی ، بیشترین ماندگاری را داشته و  بیشترین ماندگاری در نواحی پیشانی ،زیر چشم،گونه و پشت دست وکمترین ماندگاری در نواحی مانند لب و دهان و خط اخم میباشد./ع۲

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.