تسریع توسعه اقتصادی در پی توسعه کشاورزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

توسعه حوزه کشاورزی در کشور اشتغال، توسعه اقتصادی ، بهره وری در تولید را به دنبال دارد و از این طریق درآمد کشور افزایش می یابد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش های اصلی اقتصاد ایران حداقل حدود ۳۳ درصد جمعیت کشور را به خودش اختصاص میدهد.

بنا به نقل از های رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اگر شهرهای کوچک و شهرهایی که اخیرا از روستا به شهر تبدیل شده اند و مشغله اصلی آن ها باغبانی و کشاورزی است را هم جزء تولیدکنندگان کشاورزی کشور در نظر بگیریم در مجموع بخش کشاورزی حدود ۵۰ درصد از درآمد کشور را به خودش اختصاص میدهد.

همچنین با توجه به آن که ۴٫۴۰۰٫۰۰۰ چهارمیلیون و چهار صد هزار بهره بردار در بخش کشاورزی وجود دارد و ۲۰ درصد اقتصاد ایران به این بخش اختصاص دارد و اکثر محصولات مورد نیاز ما در داخل تامین می شود، بنابراین می بایست به این بخش توجه ویژه ای شود و از این طریق توسعه اقتصادی را سرعت بخشیم.

بنا به سخنان رجایی سهم سرمایه گذاری دولت در بخش کشاورزی در سال های بعد از انقلاب اسلامی متوسط بین ۳ تا ۴ درصد از مجموع سرمایه گذاری ها بوده است و این در حالی است که ظرفیت سرمایه گذاری در این حوزه می تواند بالای ۱۵ درصد باشد و اگر این اقدام صورت بگیرد می توانیم توسعه کشاورزی کشور را داشته باشیم.

مسئله دوم تامین زیرساخت های حوزه کشاورزی است و سومین مسئله این است که بخش کشاورزی کشور به لحاظ سنی یک بخش پیر است که برای رفع آن می بایست کشاورزی ایران به صورت نوین و علمی تر پیش برودو از حالت سنتی خارج شود که از این طریق بهره وری تولید افزایش پیدا کند و سود بیشتری نصیب تولیدکنندگان این بخش شود.

*بالا بردن بهره وری آب

با توجه به این که ایران کشور خشک و نیمه خشکی محسوب می شود می بایست برای استفاده بهتر و بهینه تر از آب در این بخش و بالا بردن بهره وری آب سرمایه گذاری در بخش آب افزایش یابد و روش های آبیاری به صورت نوین و علمی باشد.

*افزایش اشتغال با توجه بیشتر به حوزه کشاورزی

بر طبق این گزارش ممتاز به نقل از کشاورزی ایران هنوز یک کشاورزی خرد است و نظام کشاوری ما یک نظام معیشتی حمایتی است که اگر بخواهیم افزایش اشتغال و جذب سرمایه در این بخش داشته باشیم لازم است نظام برخورد با بخش کشاورزی به نظام بهره بر حمایتی تغییر یابد و اگر نگاه ما بهر بر شود بخش خصوصی به این سمت بیشتر جذب می شود جذب سرمایه گذاران به این بخش تولیدات خرد را به تولیدات برند ساز و سودآور سوق می دهد.

سرمایه گذاری ها و مدیریت های علمی و شهرک های کشاورزی در بخش کشاورزی می تواند سالیانه یک میلیون شغل پایدار به وجود بیاورد.

بر طبق گفته های عباس رجایی منابع مالی در این حوزه براساس قابلیت هایی که در قانون به آن پرداخته شده باید به گونه ای باشد تا با هدایت سرمایه به این بخش همراه باشد این حمایت ها و قابلیت ها در قانون برنامه و قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی آمده و اگر دقیقا بر طبق قانون عمل شود مسئله نقدینگی و تامین منابع مالی کشاورزان رفع خواهد شد و با تقویت بانک کشاورزی و حمایت صندوق های بخش کشاورزی این امر صورت می گیرد.

انتهای پیام/

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.