تسلیم پیام دعوت احمدی نژاد به نخست وزیر هند/ صالحی عازم اسلام آباد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی نژاد از نخست وزیر هند جهت شرکت در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در شهریورماه دعوت بعمل آورده است.

من موهان سینگ ضمن استقبال از دعوت دکتر احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد که اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران با موفقیت همراه شود.

صالحی و من موهان سینگ در این دیدار در ارتباط با روابط دوجانبه بر ضرورت افزایش تسهیلات لازم در جهت ارتقاء سطح همکاریها و بالا بردن حجم مبادلات تجاری شانزدهمین میلیارد دلاری فیمابین تاکید کردند.

دو مقام یاد شده با توجه به ظرفیت های فراوان دو کشور در زمینه های مختلف توافق کردند در جهت کمک و تسهیل اجرای پروژه های اساسی در کشورهای یکدیگر شرایط ، زمینه ها ، مکانیزم ها و تسهیلات لازم را در کشورهای خود فراهم نمایند.

طرفین با ابراز خوشبینی به آینده همکاریهای تجاری ،‌‌‌ اقتصادی ، حمل و نقل و ترانزیت اظهار امیدواری کردند حجم مبادلات و همکاریهای دو کشور به میزان قابل قبول و متناسب با روابط خوب دو کشور برسد.

نخست وزیر هند در این دیدار تصریح کرد که رابطه ایران و هند تنها مربوط به امروز نیست بلکه رابطه ای تاریخی با سابقه چند قرن و فرهنگی مشترک است و با توجه به قدمت روابط و ظرفیت های امروز چشم انداز خوبی برای مناسبات دو کشور وجود دارد.

صالحی نیز روابط دو کشور را دیرینه و دارای ریشه های مشترک توصیف کرد و آنرا پشتوانه ای قوی برای استفاده از ظرفیت های متقابل و مکمل در جهت تقویت و تحکیم روابط راهبردی دو کشور دانست.

در این دیدار که صالحی و سینگ آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار داده و از مواضع طرفین مطلع شدند ، دیدگاههای دو کشور در مورد سوریه مشابه بود و ضرورت حمایت از طرح کوفی عنان مطرح شد.

نخست وزیر هند که کشورش عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است تاکید کرد که تلاش می کنیم به سهم خود در شورای امنیت به طرح و ماموریت عنان کمک نمائیم.

موهان سینگ ضمن تاکید بر علاقمندی هند برای همکاری با مسئله افغانستان ، حمل و نقل و ترانزیت چندجانبه و منطقه ای ، درخصوص جنبش عدم تعهد گفت : جنبش عدم تعهد باید تقویت شود و در تحولات جهانی ایفای نقش نماید.

صالحی نیز جنبش عدم تعهد را بزرگترین سازمان پس از سازمان ملل متحد و نماینده کشورهای جنوب و در حال توسعه خواند.

 صالحی در خاتمه دیدار رسمی دو روزه خود از هند بعدازظهر جمعه به منظور تسلیم پیام دعوت رئیس جمهور اسلامی ایران از رئیس جمهور پاکستان جهت شرکت در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در شهریور ماه دهلی نو را به مقصد پاکستان ترک کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.