تسهیلات جدید سازمان سنجش برای کنکوری های نابینا، ناشنوا و معلول

‘حسین توکلی’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه در کنکور امسال تسهیلات خوبی برای داوطلبان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلول جسمی حرکتی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این تسهیلات شامل آن دسته از داوطلبانی می شود که نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا یا معلول جسمی حرکتی بودن آنها به تایید سازمان بهزیستی رسیده و گواهی مربوطه نیز به سازمان سنجش ارسال شده باشد و درعین حال، دانشجو در تقاضانامه الکترونیکی ثبت نام، محل مخصوص را تکمیل و معلولیت خود را اعلام کرده باشد.

وی یادآور شد: سوالات آزمون داوطلبان استثنایی با دیگر داوطلبان یکسان است اما با توجه به محدودیت های خاص که به علت خواندن سوال توسط منشی برای نابینایان و همچنین وجود نقیصه استنباط برای ناشنوایان وجود دارد زمان بیشتری برای آزمون این افراد درنظر گرفته می شود.

توکلی ادامه داد:‌ زمان پاسخگویی داوطلبان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلول جسمی حرکتی برای سوالات درس ریاضیات، فیزیک، فیزیک مکانیک و شیمی ،‌ ۵/۱ برابر داوطلبان عادی و برای دیگر درس ها ۳/۱ برابر داوطلبان عادی کنکور خواهد بود.

وی شمار داوطلبان استثنایی کنکور سال ۹۱ را هزار و ۸۷۶ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد ۹۳۹ نفر از این افراد را معلولان جسمی حرکتی، ۳۸۸ نفر کم بینا، ۲۲۶ نفر نابینا، ۲۲۹ نفر کم شنوا و ۹۴ نفر ناشنوا تشکیل می دهند.

به گفته توکلی، ۸۵ درصد داوطلبان نابینای مطلق کنکور امسال در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی و حدود ۱۰ درصد نیز در گروه زبان های خارجی شرکت می کنند که تمام سوالات درس های عمومی و اختصاصی آنها به خط بریل تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر دفترچه های خط بریل، دفترچه سوالات عادی نیز در اختیار داوطلبان نابینا قرار میگیرد چراکه ممکن است عارضه نابینایی در بزرگسالی برای افراد ایجاد شده باشد و این داوطلبان به خط بریل تسلط نداشته باشند و سوالات توسط منشی برای آنها قرائت شود.

مشاورعالی سازمان سنجش افزود: سوالات داوطلبان کم بینا با خط درشت چاپ و تهیه شده است اما چاپ سوالات آ‍زمون داوطلبان کم شنوا، ناشنوا و معلول جسمی حرکتی همانند دفترچه دیگر داوطلبان کنکور صورت گرفته است.

وی درمورد سهمیه مناطق سازمان سنجش برای داوطلبان استثنایی کنکور نیز توضیح داد: در گزینش نهایی این داوطلبان، چنانچه سهمیه منطقه ۱ باشند در سهمیه منطقه ۲ و اگر سهمیه منطقه ۲ باشند در سهمیه منطقه ۳ گزینش خواهند شد تا این داوطلبان بتوانند در شرایط بهتری با داوطلبان عادی رقابت داشته باشند.

آزمون سراسری سال روزهای هشتم تا دهم تیرماه باحضور بیش از یک میلیون نفر در حوزه های امتحانی سراسر کشور برگزار می شود.

براساس برنامه زمانی بندی شده، آزمون داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی در نوبت صبح روز پنج شنبه، ۸ تیرماه و آزمون داوطلبان گروه آزمایشی هنر نیز در بعدازظهر همان روز برپا می شود.

داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در نوبت صبح روز جمعه ۹ تیرماه، داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعد از ظهر جمعه و گروه آزمایشی علوم انسانی در نوبت صبح شنبه ۱۰ تیرماه با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۰۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. عماد:

    سلام من کم شنوا هستم چطوری میتونم خودم رو به سازمان سنجش معرفی کنم و باید کجا برم لطفا راهنمایی کنید

    • حسین رحیم نیا از شهزستان خوی نام شما...:

      منم کم شنوا هستم رشته ام تجربی هستم من علاقه پرستاری دارم اما خودم میدونم سازمان سنجش قبول نمی کنه شاید ؟؟؟؟

  2. امامی:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آیا در آزمون کارشناسی ارشد وزارت یهداشت سال ۹۳ برای معلولین وقت اضافه در نظرگرفته می شود؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.