تشبیه عجیب نماینده اصولگرا برای توجیه فیلترینگ

انتخاب: یک نماینده اصولگرای مجلس، گفت: مساله فیلترینگ یک مساله مهم و حساسی است و زوایای مختلفی دارد. ما به طور کلی و مطلق نمی‌توانیم فیلترینگ را ناقض اصل آزادی بیان بدانیم. چون معتقدان به فیلترینگ اصرار به رعایت اخلاق، شرع و عرف جامعه دارند که بعضا شبکه‌های اجتماعی با این اصول در تعارض هستند. ولی ما در همین شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم با رعایت خطوط قرمز نظام آزادانه نظرات و عقاید خودمان را مطرح کنیم.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی درباره مسدود شدن صفحه کاربری دونالد ترامپ از سوی توییتر، گفت: اگر ما سال‌ها تلاش کردیم که با مدرک و سند این واقعیت را اعلام کنیم که موضوعاتی مانند دموکراسی یا آزادی بیان و امثالهم تنها شعارهای توخالی و زیبای غربی هستند، همین اقدام اخیر توییتر به خوبی این مساله را به اثبات رساند و برای ما کافی است. آنان در این موضوعات فقط شعار می‌دهند و اینکه ادعا می‌کنند که هرکسی در بیان عقیده و اندیشه‌اش آزاد است، واقعیت ندارد.

تشبیه عجیب نماینده اصولگرا برای توجیه فیلترینگ

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسته شدن صفحه کاربری آقای ترامپ به دلیل آن بود که حرف کسی که هنوز ریاست جمهوری آمریکا را برعهده دارد به مذاق برخی افراد و عوامل پشت پرده خوش نیامده و بر همین اساس تصمیم به این محدودسازی گرفتند. بنابراین چنین اتفاقی نشان داد که دنیای غرب آنچه که غربی‌ها ادعا می‌کنند، نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: غربی‌ها ما را زیر سوال می‌بردند که شما چرا برخی جریانات سیاسی را محدود کردید. این در حالی است که همان جریانات سیاسی امنیت ایران را تهدید می‌کردند و متاسفانه در این مسیر انتقادات نیز برخی قلم به مزدها با غربی‌ها همراهی می‌کردند. ما در سال ۸۸ با نگاه به حفظ امنیت کشور فعالیت اصحاب فتنه را در کشور محدود کردیم که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، امنیت کشور در معرض تهدید قرار می‌گرفت ولی همین غربی‌ها به ما معترض شدند و حالا خودشان همین اقدام را انجام دادند. این اقدام اخیر توییتر مهر تاییدی بر همان اقدامات ما بود و صحت کار ما را آنان با این اقدام تایید کردند

وی اظهار کرد: البته این اقدام اخیر توییتر یک درس عبرت و نکته مهم دیگری هم به همراه داشت. آن هم این است که اگر از یک سال پیش هر مطلبی با کوچکترین اشاره به نام و شان بالای شهید سردار سلیمانی محدود می‌شد ولی حالا بعد از یک سال دیدیم که همان عامل اصلی ترور و شهادت سردار سلیمانی نیز در فضای مجازی محدود شده است.

نقدعلی ادامه داد: آزادی بیان مادامی که قابل کنترل باشد و ضرری به منافع منابع قدرت و ثروت نزند مطلوب است و در واقع آزادی بیان یک ابزاری برای فریب مردم و افکار عمومی است و هر زمانی که احساس شود که آزادی بیان منافع صاحبان قدرت و ثروت را در معرض خطر قرار می‌دهد، سریعا با آن برخورد خواهند کرد. آزادی بیان یک بازیچه برای بازی دادن اذهان عمومی است.

نماینده خمینی شهر همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت آزادی بیان در ایران گفت: امروز ما شاهد اجرای آزادی بیان در سطح کشور هستیم. شما اگر به دانشگاه‌های کشور بروید، می‌بینید که دانشجویان و اساتید آزادانه نظرات خودشان را بیان می‌کنند. البته مشروط بر اینکه این نظرات خارج از چارچوب و خطوط قرمز نظام و کشور نباشد. مثل همین مساله هم در فضای مجازی کشور حاکم است. ما در همین دولت هم شاهد هستیم که بعضا همین خطوط قرمز هم رعایت نمی‌شود و بر همین اساس باید گفت که بحث آزادی بیان در کشور ما وضعیت بی نظیری دارد. البته نباید بحث آزادی بیان را با ولنگاری و بی‌قید و بندی اشتباه بگیریم. ما مخالف ولنگاری هستیم.

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران تناقضی با مساله آزادی بیان ندارد، گفت: مساله فیلترینگ یک مساله مهم و حساسی است و زوایای مختلفی دارد. ما به طور کلی و مطلق نمی‌توانیم فیلترینگ را ناقض اصل آزادی بیان بدانیم. چون معتقدان به فیلترینگ اصرار به رعایت اخلاق، شرع و عرف جامعه دارند که بعضا شبکه‌های اجتماعی با این اصول در تعارض هستند. ولی ما در همین شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم با رعایت خطوط قرمز نظام آزادانه نظرات و عقاید خودمان را مطرح کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درمورد فیلترینگ توییتر و در عین حال حضور مسئولان مختلف کشور در این فضا گفت: اگر بخواهم با یک مثال این موضوع را برای شما توضیح بدهم، باید بگویم که محدودیت نمی‌تواند یکسان باشد. همچنان که در یک خانواده محدودیت برای تمام اعضا یکسان نیست. پدر خانواده رمز کارت بانکی خودش را در اختیار فرزند خردسالش قرار نمی‌دهد هرچند که امکان دارد که همسر خانواده یا فرزند بالغ و بزرگتر خانواده این رمز بانکی را در اختیار داشته باشد. چراکه امکان دارد آن کودک با پول خانواده برود شکلات بخرد و یا سرش کلاه بگذارند ولی بزرگ‌ترهای خانواده با آن کارت بانکی امور معیشتی خانواده را مدیریت می‌کنند.

نقدعلی افزود: با توجه به همین مثال باید گفت که ورود مسئولان به شبکه‌های اجتماعی در راستای اهداف نظام است و اگر در این بین افرادی هستند که امروز مسئولیتی ندارند ولی در شبکه‌ها اجتماعی فعالیت می‌کنند به دلیل آن است که وابسته به نظام مدیریت جامعه هستند.

نماینده خمینی شهر همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شما در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، گفت: بله من در برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر یا اینستاگرام و شبکه‌های داخلی همچون ایتا و … صفحه کاربری دارم که بعضا خودم و بعضا مسئولان دفترم فعال هستیم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.