تشخیص سرطان روده بزرگ و راست روده با انجام آزمون های غربالگری

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/45c8e__167192_895.jpg

انجام آزمون های غربالگری به تشخیص زودهنگام و درمان موثر سرطان روده بزرگ و راست روده ( دو سرطان های شایع در ایران ) کمک می کند.

تشخیص سرطان با آزمون غربالگری

برخی از سرطان‌ها را می‌توان پیش از آنکه در بدن علائمی‌ ایجاد کنند تشخیص داد. آزمایشاتی را که برای تشخیص سرطان یا توده های پیش سرطانی درافرادی که علائمی ندارند بکار میرود، آزمونهای غربالگری می‌نامند. از این آزمون ها اکثراَ در تشخیص زود هنگام سرطان‌های پستان، دهانۀ رحم، روده بزرگ و راست‌روده استفاده می‌شود: • در مورد سرطان روده بزرگ و راست‌روده: آزمون‌های غربالگری برای تشخیص پولیپ ، سرطان یا دیگر ناراحتی‌های روده بزرگ و راست‌روده،مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد بالای ۵۰ سال می توانند مورد آزمایشات غربالگری قرار گیرند؛ افرادی هم که خطر ابتلایشان به سرطان روده بزرگ و راست‌روده، بالاتر از حد متوسط است، بهتر است پیش از ۵۰ سالگی، درباره انجام این آزمایشات و دفعات آن با پزشک خود مشورت کنند.انواع این ازمونها در روده عبارتند از:

آزمون خون مخفی مدفوع : گاهی اوقات توده سرطانی یا پولیپ، خونریزی می‌کند. این آزمایش می‌تواند مقادیر بسیار اندک خون را در مدفوع مشخص کند.
کولونوسکوپی : در این روش، پزشک داخل راست‌روده و تمام روده بزرگ را با استفاده از لوله مخصوص و بلندی به نام کولونوسکوپ معاینه می‌کند. پزشکان در این روش هم می‌توانند پولیپ‌ها را بردارند.

تنقیه باریوم: این آزمایش شامل چندین بار عکسبرداری با اشعه ایکس از روده بزرگ و راست‌روده است
معاینه راست‌روده با انگشت : معاینه راست‌روده معمولاً یکی از معاینات اولیه بالینی است. پزشک متخصص با معاینه درون مقعد نواحی غیرعادی را شناسایی می کند.
در صورت بروز برخی از علائم یا مثبت بودن نتایج آزمایشات غربالگری ، پزشک با بررسی سوابق پزشکی شخصی و خانوادگی بیمار ، معاینه بالینی ، آزمون‌های آزمایشگاهی و تصویر‌برداری تشخیص می دهد که آیا این علائم و نتایج واقعاً مربوط به سرطان است یا دلایل دیگری دارد .
متاسفانه سرطان های دستگاه گوارش جزء شایع ترین سرطان ها هستند ، مراقب تغذیه خود باشیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.