تشخیص ۳ بیماری از طریق تنفس/ آنالیز تنفس و پی بردن به سرطان

۲۱ آبان ،

به گزارش خبرنگار مهر، مکانیزم اندازه ‌گیری غلظت در حسگرهای نیمه هادی، تغییر مقاومت لایه حساس تشکیل شده از نانو ذرات  SnO2 (نانو دی اکسید قلع) بر روی حسگر است. به عبارت دیگر هنگامی که حسگر در هوای خالص قرار می گیرد مقاومت آن بالا می رود و با قرار گرفتن در معرض یک گاز کاهنده  مقاومت آن کاهش می یابد.

تحقیقات اخیر نشان داده است که با کاهش قطر نانو ذرات SnO2 به مقادیر کمتر از ۶ نانومتر، حساسیت حسگر تهیه شده از این نانو ذرات به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد.
 

در این جهت پژوهشگران پردیس فنی دانشگاه تهران با اجرای پروژه تحقیقاتی توانستند با تولید نانو کامپوزیت نانو لوله های کربنی چند دیواره دی اکسید قلع، حساسیت این نانوحسگر را تا کمتر از ppm 0.3 افزایش دهند.
 

در این تحقیقات نانو لوله های کربنی چند دیواره حاوی عامل اسیدی به روش نشاندن بخار شیمیایی (CVD) سنتز شدند. سپس نانو کامپوزیت ‌های متشکل از نانو لوله های کربنی و نانو ذرات دی اکسید قلع با درصدهای مختلف نانو لوله های کربنی تهیه و در نهایت نانو حسگرهای مورد نظر تولید شد.
 
یکی از مهمترین کاربردهای این نانوحسگرها در زمینه پزشکی است. فرآیندهای فیزیولوژیکی معمول یا غیرمعمول در بدن می توانند منبع انتشار یافتن گازهای موجود در بازدم باشد. در حال حاضر تشخیص امراض داخلی بدن عموما به وسیله انجام آزمایشهای مختلف مانند آزمایش خون یا نمونه برداری (Biopsy)از بافت مورد نظر صورت می گیرد که علاوه بر وقت گیر بودن و عوارض جانبی آن، عمدتا پس از پیشرفت بیماری در بدن بیمار قابلیت تشخیص بیماری را دارند.
 

این در حالی است که می توان با آنالیز تنفس، زودتر و هنگامی که تعداد سلول‌های معیوب اندک می باشند، به وجود بیماری پی برد. بیماریهای سرطان ریه، سرطان سینه و دیابت از جمله بیماریهایی می باشند که از طریق آنالیز تنفس نیز قابل تشخیص می باشند.
 

از دیگر کاربردهای این نانوحسگرها می‌توان به استفاده در زمینه های بهداشتی، صنایع غذایی، صنایع دفاع و کنترل و صنایع شیمیایی اشاره کرد.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.