تشدید حضور پلیس در بازار ارز

مسوولان انتظامی و قضایی به دنبال تحولات تازه در بازار سکه و ارز با اعلام آمادگی نسبت به کمک‌رسانی در راستای جلوگیری از فعالیت «اخلال گران» در بازار ارز به تشریح بخشی از اقدامات خود در این حوزه پرداختند.

در این راستا سردار حسن بتولی تصریح کرد: «در زمان حادشدن اوضاع بازار طلا و ارز، منطبق با درخواست‌های دولت و مقام‌های قضایی اقدامات خود در این خصوص را تشدید می‌کنیم.» وی با بیان اینکه امیدواریم کم کاری دلالان دلار و ارز در این روزها ناشی از ترس از پلیس باشد، گفت: «اما به نظر می‌رسد که این‌گونه نیست، چرا که در حال حاضر نیز این خرید و فروش انجام می‌شود، اما با قیمت بالا که طبیعی است در این شرایط عده‌ای احتیاط کنند و با این تصور که ممکن است در آینده قیمت‌ها افت کند ارز خرید نکنند.»
ورود نهادهای انتظامی و قضایی به عرصه ساماندهی بازار ارز و یاری رسانی به نهادهای اجرایی برای تنظیم این بازار از زمستان سال گذشته شکل تازه‌ای به خود گرفت. بنابر گفته‌های مسوولان نیروی انتظامی، حضور پلیس در این بازار و کنترل معمول مسائل مرتبط با این حوزه همواره وجود داشته است، اما تحت تاثیر تحولات اخیر در نرخ ارز اقدامات این چنینی شدت یافته اند. در این زمینه فرمانده سپاه پاسداران نیز سه روز قبل اعلام کرد که برای شناسایی و دستگیری عوامل پشت پرده اخلال در بازار ارز وارد عمل خواهد شد. نهادهای انتظامی و قضایی قصد دارند با این روش از تداوم نوسانات در بازار ارز جلوگیری کنند چنانکه در این مسیر از حمایت مسوولان دولتی و بانک مرکزی نیز برخوردارند. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته که توجه رسانه‌ها به تحولات بازار ارز شدت پیدا کرده بود خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای از یک مقام مسوول در بازار ارز منتشر کرد که بر مبنای آن حضور «جدی‌تر» نیروی انتظامی در بازار ارز به منظور برخورد با دلالان خیابان فردوسی تایید شد. در آن هنگام مسوولان اقتصادی دولت ابراز امیدواری کردند که نیروی‌های انتظامی و امنیتی بتوانند به موقع با اخلال گران بازار سکه و ارز برخورد کنند. در این زمینه هشدار نسبت به وجود دلارهای تقلبی در بازار نیز از دیگر مواردی بوده که نیروی انتظامی و مسوولان بانک مرکزی بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند تا اینکه شهروندانی را که به هر ترتیب ممکن در پی خرید و فروش دلار هستند را به احتیاط در این زمینه دعوت کنند.

درخواست احمدی‌نژاد از سپاه
«یکی از مشکلات اقتصادی که پیش آمد مشکل ارز بود و بالاخره دشمن مسائلی را درست کرده بود، اما مقدار زیادی هم ناشی از آن بود که باندهای داخلی فقط برای اهداف سیاسی و اقتصادی وارد شدند.» این عبارات بخشی از اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی اخیرش بود که در آن بر دغدغه دولت نسبت به «اخلال گران» در بازار ارز تاکید شد. چهره‌های دولتی که در این باره با جدیت سخن می‌گویند همواره عنوان داشته‌اند که یکی از عمده‌ترین دلایل تحولات ناگهانی در اقتصاد کشور وجود گروه‌هایی بوده که به قصد سودجویی یا با برنامه‌ریزی‌های کلان‌تر اقدام به اخلال در این حوزه می‌کنند. این امر اگر چه مورد قبول برخی از نمایندگان مجلس واقع نشد و از جمله عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رییسه مجلس در واکنش به اظهارات رییس‌جمهور مدعی شد که وجود «دست‌های پشت پرده‌ اخلال در بازار ارز» اثبات نشده است، اما وجود اخلال‌گران و دلالانی که به نوسانات بازار ارز دامن می‌زنند از سوی نهادهای قضایی و انتظامی در دست بررسی قرار گرفت. اوایل همین هفته فرمانده سپاه در این باره گفت: «به درخواست رییس‌جمهور، سپاه در حال کمک به دولت برای پیدا کردن عوامل پشت پرده و جریانات مخل بازار سکه و ارز است. اقدامات اطلاعاتی در حال اجراست تا ریشه‌های این موارد کشف شود زیرا حتما دست‌هایی در کار است و عواملی چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.»
فرمانده سپاه با بیان این مطلب ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک اطلاعاتی به دست آید که در اختیار رییس‌جمهور به منظور طرح در شورای عالی امنیت ملی قرار خواهد گرفت تا با مسببان اخلال در بازار سکه و ارز برخورد شود. وی تصریح کرده بود: «اینکه ارگان‌هایی به چنین اقداماتی در بازار سکه و ارز دست بزنند صحت ندارد.»

دستگاه قضایی برای برخورد منتظر اطلاعات است
گذشته از اینها همان طور که مقام‌های قضایی در نوسانات سال گذشته بازار سکه ارز به اظهار نظر پرداختند در روزهای اخیز نیز دیدگاه‌هایی از سوی چهره‌های قضائی مطرح شده است. این امر در شرایطی صورت می‌گیرد که سال گذشته نیز شماری از دلالان و اخلال‌کنندگان در این بازار بازداشت شدند و پرونده آنها در روند بررسی‌های قضایی افتاد. در این زمینه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری این هفته خود در مورد رسیدگی به پرونده مدیران سایت مثقال به اتهام اخلال در بازار سکه و ارز نیز اظهارکرد: «این افراد هنوز محاکمه نشده‌اند و پرونده در حال رسیدگی است.» دادستان کل کشور همچنین در خصوص نحوه مواجهه دستگاه قضایی با تحولات اخیر بازار سکه و ارز نیز گفت: «در صورتی که هر یک از دستگاه‌های اطلاعاتی یا نظارتی اطلاعاتی را مبنی بر اخلال در بازار سکه و ارز به قوه قضائیه ارسال کنند دستگاه قضا یقینا با آنها با قاطعیت برخورد خواهد کرد.» وی با بیان اینکه اگر به اخلال‌گری در بازار ارز و سکه برسیم، تردید نکنید که با قاطعیت برخورد خواهیم کرد، ادامه داد: «دو سه پرونده‌ای که از سوی دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی به دستگاه قضا ارسال شده در حال رسیدگی هستند.»

دلالان شناسایی شدند
‎در میانه این اظهارنظرها، رییس پلیس مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی نیز به ایسنا گفت: ماموران پلیس با رصد بازار ارز، دلال‌ها را شناسایی کرده‌اند.‏ سرهنگ محمدرضا مقیمی با بیان این مطلب اظهار کرد: «پلیس براساس وظایف خود برای مقابله با اخلال در نظام اقتصادی و برخورد با جرائم آن، کار رصد بازار ارز را انجام می‌دهد و مخلان و دلالان این بازار را نیز شناسایی می‌کند که تاکنون عملیات شناسایی خوبی انجام شده است.» وی با اشاره به حضور نامحسوس ماموران پلیس در بازار عنوان کرد که نیروهای نامحسوس پلیس «اقدامات لازم را برای جلوگیری از سودجویی و التهاب آفرینی» در بازار انجام داده‌اند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.