تشدید کنترل بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به در نظر گرفتن تمهیدات لازم از جمله استریل کردن بقاع و اهداء مواد ضدعفونی کننده به عموم مردم برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا، گفت: با توجه به نظر شورای تأمین استان‌ها، اجتماعات در برخی بقاع ممنوع شده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور با اشاره به ابلاغیه‌ای که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌ها برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ارسال شده است، گفت: با توجه به شیوع این بیماری، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی هم در آسیب و خطر هستند؛ در همین راستا هفته گذشته توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان، بخشنامه‌ای به ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌ها ابلاغ شد که در آن تذکرات لازم در زمینه رعایت نکات بهداشتی قید شد و هیأت امنای بقاع متبرکه شهرستان‌ها موظف شدند نکات بهداشتی را لحاظ کنند؛ به عنوان مثال اگر قبلاً روزی یک بار این مراکز تمیز و استریل می‌شد، هم‌اکنون حداقل روزی دو تا سه بار این کار انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین طی این ابلاغیه تأکید شده که نسبت به استریل کردن کتاب‌ها، ادعیه و جانمازها و مهرها هم اقدام کنند و در حد توان از مهرهای سنگی استفاده کنند که قابل شستشو باشد. طی گزارش‌هایی که از بقاع متبرکه داریم، این قضیه به صورت جدی در همه بقاع متبرکه رعایت می‌شود.

نوروزپور اظهار کرد: از هیات امنای بقاع متبرکه درخواست شده در این روزها که مشکل شیوع ویروس وجود دارد، از برگزاری مراسمی که اجتماعات مردم در آنها شکل می‌گیرد، خودداری کنند و برنامه اجتماعاتی نداشته باشند. از آنجا که شرایط هر استانی شاید با استان دیگر متفاوت باشد، لذا به مسئولان در اوقاف و امور خیریه استان‌ها توصیه شده با شورای تأمین استان‌ها و شبکه بهداشت استان موظف به همکاری هستند؛ حتی اگر به تعطیلی بقعه بیانجامد.

وی همچنین عنوان کرد: در همین راستا در برخی استان‌ها نماز جماعت در بقاع لغو شده است و برخی ممنوعیت تردد به وجود آورده‌اند و توصیه شده که اگر بقعه‌ای کار عمرانی دارد، از این فرصت استفاده کنند و اطراف ضریح را ببندند و کارهای عمرانی را انجام دهند و در برخی امامزاده‌ها این اتفاق افتاده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی از هموطنانی که آثار بیماری را در خود مشاهده می‌کنند خواست تا در امامزاده‌ها و اماکن عمومی حاضر نشوند.

وی ادامه داد: در بعضی از بقاع متبرکه با توجه به اینکه بحث کمبود ماسک مطرح است، هیأت امنای بقاع بصورت خودجوش ماسک و ژل‌های ضدعفونی را که از قبل در انبارهای بقاع برای استفاده خدام تهیه کرده‌اند به زوار و رهگذران هدیه داده‌اند تا از شیوع این آسیب جلوگیری شود.

نوروزپور افزود: با توجه به مصوبه شورای تأمین استان‌ها، خیلی از بقاع متبرکه استان‌ها تعطیل شده‌اند. به عنوان مثال در استان مازندران که طبق اعلام استانداری، هتل‌ها و مهمانپذیرها تعطیل شدند، اداره کل اوقاف استان هم مهمانسراهای امامزاده‌ها را تعطیل کرده و در ایام نوروز هم بستگی به شرایط دارد؛ اگر این مشکل رفع شود و در ایام عید نوروز مشکلی نداشته باشیم و شورای تأمین استان اسکان در جوار بقاع متبرکه را صلاح دانست ما هم تبعیت می‌کنیم.

نوروزپور اضافه کرد: نذر ماسک و مواد ضدعفونی نیز خودجوش انجام شده است، چون در برخی شهرستان‌ها کمبود ماسک و مواد ضدعفونی بوده، برخی از خیرین هم در این زمینه همکاری کرده‌اند و از این به بعد هم خیرین بزرگواری که در این زمینه نذورات داشته باشند، هیأت امنای بقاع متبرکه آمادگی دارند که این نذورات را دریافت کنند و در اختیار زائران و سایر مردم قرار دهند.

وی افزود: خیلی از بقاع در مسیر عبور مردم قرار دارند که برای اقامه نماز افرادی در آن جا حضور پیدا می‌کنند که باید به مردم خدمت‌رسانی شود؛ سوای بحث زیارت، خدمات و امکانات در اختیار آنها قرار گیرد، به همین منظور درمانگاه‌ها را با کمک شبکه‌های بهداشت استان فعال کرده‌ایم و بقاعی که درمانگاه و بیمارستان دارند، اگر مورد مشکوک ببینند به بیمارستانی که در آن استان یا شهرستان برای کرونا در نظر گرفته شده منتقل می‌کنند و طی گزارشی که از برخی استان‌ها اعلام شده، گاهی موارد مشکوکی بوده که سریعاً با آمبولانس به بیمارستان مخصوص ارجاع داده شده‌اند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بروشورهایی آماده شده که اعضای هیأت امنای بقاع متبرکه جهت پیشگیری از انتقال کرونا و راهکارهای مقابله با آن در اختیار مردم قرار می‌دهند و بعضاً از پزشک‌هایی دعوت کرده‌اند که در اتاق‌های مشاوره حضور داشته باشند تا راجع به این بیماری اگر سؤالاتی وجود دارد، پاسخ دهند.

وی در پایان تاکید کرد: بسیاری از خادمان افتخاری نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که برای ضدعفونی و استریل کردن مرتب امامزادگان به خدام کمک کنند؛ چون نیاز است که روزی چند مرتبه ضدعفونی بقاع انجام شود؛ بنابراین خدام افتخاری برای این منظور به کمک خادمان آمده‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.