تشدید گرایشهای نژادپرستانه در اروپا در سایه بحران مالی

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روزنامه اتریشی “دی پرسه” بر اساس گزارش سالانه کمیسیون اروپایی مقابله با تبعیض و نژادپرستی  ((ECRI ، بحران بدهیها در بسیاری از کشورهای اروپایی یک تاثیر جانبی مسئله ساز دیگر هم ایجاد کرده است و آن این است که این بحران گرایشهای تبعیض آمیز و نژادپرستانه در اروپا را که بیشتر متوجه اقلیتها و مهاجران می شود شدت بخشیده است.

بر اساس این گزارش بحران اقتصادی نه تنها امکانات اقتصادی مهاجران و اقلیتهای مذهبی در اروپا را محدود کرده است بلکه با کم شدن امکانات اجتماعی که در اختیار آنها قرار می گیرد بیش از پیش این گروه در اروپا تحت فشار فقر قرار گرفته اند. این شکافهای اجتماعی بین مهاجران و مردم عادی در اروپا ستیزه جویی و خشونت طلبی را در هر دو طرف افزایش داده و به این ترتیب مدل چند فرهنگی در اروپا زیر سوال قرار داده است.

بر اساس این گزارش احزاب سیاسی نیز در چنین شرایطی به گرایش نژاد پرستی در اروپا دامن می زنند و از این جوی که در سایه بحران به وجود آمده است به نفع خود استفاده می کنند. در اروپا یک شمار روزافزونی از گروهها و احزاب وجود دارند که سعی می کنند در این زمینه سخنوری کنند. آنها ادعا می کنند که مهاجرپذیری برابر با ناامنی است و مهاجران غیر قانونی و تبعید شدگان شغلهای اروپاییان را می دزدند. چنین دیدگاههایی سبب شده که معاهده شنگن که تردد آزادانه بین مرزهای اروپایی را مد نظر قرار داده زیر سوال قرار گیرد.

مثلا در فرانسه مسئله معاهده شنگن و بازنگری درباره آن در مبارزات انتخاباتی مطرح شد. نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه تلاش می کند تا با طرح بازنگری درباره قرارداد شنگن و کنترل مجدد مرزی در اروپا و با دیدگاههای مهاجر ستیزانه طرفداران احزاب افراط گرا را به سمت خود بکشاند. در یونان نیز حزب راستگرای افراطی در آستانه ورود به پارلمان قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین درباره موفقیت احزاب بیگانه ستیز در تقریبا بیشتر انتخابات اروپایی ابراز نگرانی شده و تاکید شده است که برخی از این احزاب برای اولین بار است که به پارلمانها راه پیدا می کنند. این احزاب مستقیم یا غیر مستقیم سهمی را در قدرت سیاسی به دست آورده اند.

در این گزارش همچنین به وضعیت بد اقلیت روما در فرانسه اشاره شده که موج نژادپرستی در این کشور این گروه بومی را شدیدا تحت فشار قرار داده است.

بر اساس گزارش سالانه ( ECRI ) بحران در اروپا بار دیگر گرایش قدیمی نژادپرستی را زنده کرده است.
 

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.