تشریح جزئیات وقوع و مهار سیلاب اخیر تهران

سه شنبه ۵ اردیبهشت – ۰۴:۰۰:۱۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

توسط معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران صورت گرفت ؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با حضور در جلسه علنی شورای شهر، جزئیات حادثه وقوع سیلاب اخیر و مهار آن را تشریح کرد .
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ” تهران سما “، مازیار حسینی با حضور در جلسه امروز شورای شهر به چگونگی وقوع حادثه سیلاب و مهار آن پرداخت و گفت : تهران دارای سه حوزه آبریز در شرق ، مرکز و غرب است .؛ رود کن ، تپه نیزار و فرحزاد در قسمت فوقاتی حوزه آبریز غرب به کمک سیل برگردان غرب از ورود سیل به شهر جلوگیری می کند و آب جاری از طریق رود کن به خارج از شهر هدایت می شود ، در روز حادثه با بارش هفت میلیون متر مکعبی در مدت زمان ۴۰ دقیقه و در حالیکه کانال انتقال آب با ظرفیت کامل مواجه شده بود ، دیواره بتنی به دیل حجم زیاد آب و شدت جریان آن دچار شکستگی شد .
وی ادامه داد :  با شدت جریان آب دره های عمیقی در محل ایجاد و خاک را کاملا سست کرد و در ساعت ۱۹/۱۴ دقیقه نیز سیلاب به دهانه ایستگاه ارم سبز وارد شد و کمتر از یک و نیم ساعت ۵/۷ کیلومتر  مسیر مترو غرق آب شد .
حسینی با اشاره به این که ایستگاه های استاد معین ، میدان آزادی و دکتر حبیب الله ایستگاه های اصلی درگیر موضوع بودند گفت : ایستگاه استاد معین پایین ترین تراز را دارد و به همین دلیل کل ایستگاه پر از آب شده و به خیابان سر ریز شده بود .
معاون شهردار تهران به اقدامات اولیه در زمان وقوع حادثه اشاره کرد و گفت : شرکت بهره برداری مترو بعد از اطلاع یافتن از حادثه برق ایستگاه ها را قطع کرد و در کمتر از سه دقیقه ۱۵۰۰ نفر مسافر و پرسنل را از ایستگاه ها خارج شدند ، همچنین ۴۳ باب منزل مسکونی و تجاری که در همسایگی ایستگاه ها قرار داشتند توسط مناطق ۹ و ۱۰ شهرداری تخلیه شده و اسکان موقت آنها در هتل انجام شد و بعد از کنترل ایمنی ملکشان به ساختمان ها برگشتند .
وی افزود : پس از وقوع حادثه شاهد حضور میدانی شهردار تهران در محل بودیم که حضور ایشان امکان هدایت بهتری را فراهم کرد ، هرچند که اتاق بحران نیز فعال شده بود و ستاد بحران نیز وظایف خود را به خوبی انجام می داد اما بهترین شرایط مدیریت بحران ، حضور میدانی است .
حسینی ادامه داد : در کمتر از ۲۰ ساعت از ورود آب به خط ۴ مترو جلوگیری شد و عملیات پاکسازی باتقسیم بندی بین مناطق انجام شد .
وی با اشاره به اینکه تعمیر تجهیزات الکترونیکی مترو بعد از عملیات پاکسازی آغاز شد اظهار کرد : خوشبختانه در این اتفاق خسارتی به سازه مترو وارد نشد ، مترو از سازه خوبی برخوردار است  و خسارتی ۲۱ میلیارد تومانی به بخش الکترونیکی مترو که در برابر آب حساس هستند وارد شد و خدمات رسانی مترو در این ایستگاه ها از هفته آینده کار خود را آغاز می کند .
حسینی با اشاره به اطلاع رسانی خوب این حادثه گفت : اطلاع رسانی خوب و دقیقی از این حادثه انجام شد که خوشبختانه جلوی شایعات را گرفت ، همچنین ایجاد نظم و امنیت که در وقوع بحران و مدیریت آن نقش بزرگی بازی می کند به خوبی از سوی اجراییات شهرداری  به ویژه سرهنگ سجادی اجرا شد .
وی در ادامه به جزئیات دیگری در خصوص وقوع حادثه پرداخت و گفت :  چند گزینه مهندسی برای کنترل آب و جلوگیری از ریختن آن به مسیر داشتیم که تمامی راه ها امتحان شد اما به دلیل سست شدن خاک منطقه از بست کانال که گمان می کردیم از استحکام بیشتری برخوردار است استفاده کرده و با خاک ریزی تهاجمی کار را آغاز کردیم .
معاون فنی و عمرانی شهرداری ادامه داد : ۵۰ هزار متر مکعب سنگ ، سنگ لاشه و خاک برای ایجاد راه ارتباطی میان دو طرف کانال استفاده کردیم که شامل هفت هزار سرویس بار می شود ، دو لوله دو هزار آب نیز در محل نصب و آب را به داخل لوله ها هدایت کردیم .
وی با اشاره به این که کل این اقدامات در کمتر از سه روز انجام شد گفت : در سه شبانه روز کار یک دقیقه هم متوقف نشد تا با همکاری خوب سازمان ها و پیمانکاران شهرداری کار پیش رفت و تهیه مصالح و ماشین آلات نیز با سرعت انجام شد ،اما شدت و حجم آب  به اندازه ای بود که در ساعات اولیه حتی سنگ های چند تنی که به داخل آب انداخته می شد تا آب را مهار کند جابه جا می شدند.
حسینی ادامه داد : زمینی ۵ هکتاری در اکباتان قرار دارد که پایانه های خط ۴ مترو در ان در حال احداث است ، با شکستن دیواره این محوطه ، آب را به داخل زمین هدایت کردیم و با هماهنگی آب و فاضلاب و مدیریت شهرک اکباتان آب پمپاژ شد و در نهایت به نهر فیروز آباد منتقل شد .
وی همچنین گفت : با همکاری شرکت آب و فاضلاب مسیر جایگزین درکنار کانال احداث شد ، همچنین حفره های نشتی که توسط غواصان آتش نشانی مورد شناسایی قرار گرفته بود بسته شد و به کمک خاک و سیمان از نشست آب به داخل فضای گودال جلوگیری و در نهایت آب به مسیر اصلی هدایت شد .
حسینی افزود : ۳۰۰ هزار متر مکعب آب از سه ایستگاه یاد شده که مسیری بالغ بر هفت کیلومتر را شامل می شود به کمک ۸۰ دستگاه پمپ تخلیه شد و ۱۰ هزار متر مکعب گل و لجن از داخل ایستگاه ها بیرون کشیده شد که در تمامی این اقدامات ۲۵۰۰ نفر در روز فعالیت می کردند .
معاون شهردار تهران در ادامه گفت : با اقدامات پیشگیرانه که کاری اساسی است باید تلاش کنیم میزان آب به مسیر شهری را کاهش داده و زمان تمرکز را افزایش دهیم که این موضوع چند دستگاهی است و باید در شورا و مجلس دنبال شود .
وی تصریح کرد : سیلاب از حوادثی است که قابلیت هشدار سریع را دارد و در بسیاری از نقاط دنیا از این سیستم استفاده می کنند و زمانی که من در سازمان مدیریت بحران شهرداری بودم تجهیز تهران به این سیستم به صورت جدی دنبال شد اما سازمان هواشناسی و آب و فاضلاب اختلافات تئوریک داشتند و به ما اعلام کردند که لزومی ندارد شما ماجرا را دنبال کنید ما خودمان پیگیر قضیه خواهیم بود اما همچنان این مساله در حد مطالعه است و باید اجرایی شود .
حسینی خاطر نشان کرد : بعضی موضوعات در ظاهر بسیار ساده است اما بعد از بررسی های دقیق متوجه می شویم لطف خدا و دعای خیر امام زمان (عج) و تلاش بسیاری از دوستان در شهرداری و حضور شهردارتهران با روحیه بسیجی و فرهنگ دفاع مقدس توانسته مساله را حل کند .
وی ضمن تشکر از اعضای شورای شهر ادامه داد : نقطه اوج شکرگذاری اینجاست که در این حادثه بزرگ هیچ تلفات جانی و حتی وقوع جراحت رخ نداد .
بر اساس این گزارش فیلمی مستند از اولین لحظات  وقوع حادثه تا مهار سیلاب در صحن شورای شهر به نمایش درآمد.
 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۴۱۶۰۰۱۹۵۳۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.