تشریح قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان از زبان یک حقوقدان

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک حقوقدان و وکیل دادگستری گفت: کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت، کمیت، کیفیت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف می‌بایست در مورد هر یک از اشخاص که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کنند در معاملات رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، تمامی افراد بشر به عنوان مصرف‌کننده، دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات بایستی آن را رعایت کنند، امروزه در بسیاری از کشورها، قوانین مشخص و واضحی برای ادای این حق وجود دارد و  خداوند هم در قرآن کریم، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم فروشی امر می‌کند و سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم فروشان نازل شده است.

“سیدعلی شاه‌صاحبی”حقوقدان و وکیل دادگستری طی گفتگو با  باشگاه خبرنگاران به بررسی حقوق مصرف‌کننده پرداخته، که متن آن به شرح زیر است.

** باشگاه خبرنگاران: قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نسبت به سایر قوانین مشابه چه محاسنی دارد ؟

 ** شاه‌صاحبی: از جمله محاسن این قانون پیش بینی انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان جهت ساماندهی مشارکت مردمی در اجرای سیاستها و برنامههای حمایت از حقوق مصرفکنندگان، پیش بینی تخلفاتی از جمله عدم ارائه ضمانت نامه، عدم ارائه خدمات پس از فروش، داشتن نمایندگی رسمی و تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضهکنندگان کالا و خدمات که این موارد در سایر قوانین پیش بینی نشده است، پیش بینی جریمه جبران خسارت وارد کننده به مصرف کننده ناشی از مصرف کالاهای معیوب و تخلفات مندرج در این قانون که در سایر قوانین لحاظ نشده و جمع آوری کالاهای  عرضه شده به منظور تعمیر و اصلاح و رفع عیب کالاهای فروخته شده یا خدمات عرضه شده .

 ** باشگاه خبرنگاران: هدف از پیش بینی این انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان چیست ؟

 ** شاه‌صاحبی:هدف از پیش بینی و تاسیس این انجمن‌ها تدوین خط مشی‌های مربوط به حمایت از مصرف‌کننده، تهیه پیش‌نویس قوانین و مقررات ذیربط، تحقیق پیرامون کالاهای مصرفی ناسالم، نظارت برتشکل‌های دولتی و خصوصی مربوط به مصرف‌کنندگان، ارائه رهنمود به مصرف‌کنندگان در مورد کالاها و خدمات و آموزش آنها و بطور کلی ساماندهی مشارکت مردمی در اجرای سیاست‌ها و برنامههای حمایت از حقوق مصرفکنندگان است.

** باشگاه خبرنگاران: بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، چگونه به تخلفات صنفی افراد رسیدگی می‌شود ؟

 ** شاه‌صاحبی:رسیدگی به تخلفات صنفی افراد توسط سازمان تعزیرات حکومتی و براساس مجازات‌های مقرر در قانون نظام صنفی و سایر قوانین انجام خواهد گرفت.

 ** باشگاه خبرنگاران: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان چه وظایفی را بر عهده دارد ؟

 ** شاه‌صاحبی:دریافت، ارجاع، پیگیری دعاوی و شکایات مصرف‌کنندگان به مراجع ذیربط، مشاوره و ارایه راهنمایی‌های لازم به مصرف‌کنندگان، آموزش مصرف‌کنندگان از طریق رسانه‌های گروهی، انتشار نشریه و …، جلوگیری از تبانی و ایجاد مراکز انحصاری که منجر به افزایش قیمت و یا تضییع حقوق مصرف‌کنندگان می‌شود، انتقال و پیگیری موارد مرتبط با حقوق مصرف‌کنندگان به انجمن استانی و ملی و سازمان‌های دولتی ذیربط، انتشار اطلاعات مورد نیاز مصرف کنندگان برای تهیه کالا و خدمات مورد نیا، انتشار اطلاعات کالا و خدمات مضر برای مصرف کنندگان، سایر وظایفی که طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و آئین نامه اجرایی قانون مزبور به انجمن محول شده است.

 ** باشگاه خبرنگاران: مصرف‌کنندگان دارای چه حقوق هستند ؟

 ** شاه‌صاحبی: کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت، کمیت، کیفیت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف می‌بایست در مورد هر یک از اشخاص که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کنند در معاملات رعایت کنند.

 ** باشگاه خبرنگاران: نحوه رسیدگی به شکایات و حمایت از حقوق مصرف کنندگان به چه طریقی است؟

 ** شاه‌صاحبی:دریافت شکایات جهت رسیدگی به تخلفات به سه طریق امکانپذیر است:

الف) انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان: انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکنندگان می‌توانند شکایات واصله از افراد حقیقی و حقوقی را بررسی نموده و در صورت عدم توافق طرفین یا جهت رسیدگی قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع کنند.

ب) سازمان بازرگانی استان‌ها : وزارت بازرگانی مکلف است از طریق بازرسان سازمانهای ذی‏ربط خود فعالیت اشخاص موضوع این قانون را مورد نظارت و بازرسی قرار داده و در صورت مشاهده و کشف تخلف ، مراتب را به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش کند.

ج) اتحادیه های صنفی : اتحادیههای صنفی موظفند شکایات اشخاص را از تخلفات واحدهای صنفی مشمول قانون نظام صنفی بررسی نموده و نسبت به حل و فصل آن اقدام نمایند. یا برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کنند.

انتهای پیام/ 

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.