تشریح ۳ مرحله راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

دومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات همزمان با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در دومین جشنواره ملی فاوا، معاون اول رییس جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مقامات عالی کشور حضور دارند.
این جشنواره به منظور تقدیر و تشکر از برگزیدگان، تلاشگران، متخصصان و مدیران عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور برگزار شده است و همچنین، امسال براساس رویکردهای جدید جشنواره، کارگروه‌ها براساس اهداف و سیاست‌های فراسازمانی و موضوعی تشکیل شد و در ترکیب اعضای کارگروه‌ها نیز سعی شد از مدیران با تجربه، متخصصان و اساتید دانشگاه استفاده شود.

رضا تقی‌پور در این مراسم اظهار کرد: امروز نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و حتی عرصه‌های کسب و کار روز به روز گسترش می‌یابد. در حدی که در حال حاضر شاهد بروز نسل‌های جدیدی از کشورها هستیم که توسعه خود را بر مبنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات پایه‌گذاری کرده‌اند.
وی ادامه داد:‌ به عنوان مثال کشورهایی مانند کره‌، مالزی، ژاپن و هند این روزها توسعه اقتصادی خود را از طریق فناوری اطلاعات دنبال می‌کنند و به همین دلیل رشد اقتصادی آنها به مراتب سریع‌تر از کشورهای غربی پیش می‌رود.

تقی‌پور در عین حال عنوان کرد:‌ در حال حاضر کشورهایی که دانش بنیان محسوب می‌شوند توانسته‌اند مرزهای قرارداد شده جهانی را در هم نوردند و بدین ترتیب شرایطی فراهم آورند که دیگر سیطره غرب در زمینه علوم شکسته شود. خوشبختانه ایران هم در این عرصه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر ما در دنیا به نیروی انسانی خلاق ما بازمی‌گردد.
وی با بیان این‌که متخصصان ایرانی حتی در سطوح بالای شرکت‌های چندملیتی هم راه یافته و حضور دارند گفت: خوشبختانه ما در عرصه نرم‌افزار به ویژه نرم‌افزارهای مدیریت و کاربردی و همین طور در زمینه سخت‌افزار گام‌های بلندی برداشته‌ایم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به بدو تشکیل دولت دهم اشاره کرد و افزود: در همان سال‌ها هم قرار بر این شد که دولت دهم به عنوان دولت پیشتاز و پیشرو درزمینه خدمات الکترونیکی فعالیت کند.
تقی‌پور با اشاره به بندهای ۱۳۷ و ۱۳۸ قانون اساسی و اختیاراتی که به واسطه این دو بند دولت در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده، اظهار کرد: به واسطه این اختیارات ما برای اولین بار توانستیم امور حاکمیت این حوزه را پیش ببریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش برای آماده شدن زیرساخت‌های حقوقی اشاره کرد و کارگروه مشترک میان وزارت ارتباطات و وزارت صنعت، معدن و تجارت را از دیگر کارگروه‌هایی برشمرد که در حال تلاش‌اند.
وی همچنین به سه کمیته زیرساخت، امنیت و فنی که در خود وزارت ارتباطات شکل گرفته هم اشاره کرد و افزود: لازم است تمام ارگان‌ها دست به دست هم دهند تا شعار دولت دهم اولین دولت الکترونیکی تحقق پیدا کند.

تقی‌پور در ادامه صحبت‌های خود به ارائه آمارهایی پرداخت و اظهار کرد:‌ بنا بر آمارهای ارائه شده در یک دوره سه ساله آمار اشتغالی که در کل اقتصاد کشور وجود داشته ۲.۷ درصد بوده اما ما در زمینه فناوری اطلاعات آمار اشتغالی ۲۳ درصدی داشته‌ایم.
وزیر ارتباطات همچنین به آمارهای بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: براساس این آمارها میزان سرمایه کشور در کل بخش اقتصادی حدود نیم درصد و در زمینه فناوری اطلاعات ۳۱.۳ درصد بوده است.
وی همچنین به آمارهای بهره وری پرداخت و گفت:‌ براساس آمارهای ارائه شده آمار بهره‌وری کار در کل اقتصاد کشور ۱.۴۷ درصد و در بخش فناوری اطلاعات حدود ۲۹.۳ درصد بوده است.

تقی‌پور همچنین به رتبه خوب کشور در سطح منطقه اشاره کرد و تصریح کرد: اکنون ما از نظر تلفن ثابت، کاربران اینترنت و برخی موارد دیگر رتبه اول خاورمیانه را به دست آورده‌ایم اما هنوز زمینه‌های بسیاری برای ارائه خدمات الکترونیک باقی مانده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و این طرح را یکی از اقدامات اساسی و بنیادی وزارت ارتباطات بر شمرد و افزود: برای به سرانجام رسیدن این شبکه، سه فاز مختلف تعریف شده است که فاز اول که به بحث تفکیک شبکه‌ها و امنیت مربوط می‌شود و باید تا نیمه اول امسال به پایان برسد.
وی در ادامه انتقال کل میزبانی‌ها به کشور را دومین مرحله از عملیاتی کردن این طرح برشمرد و اظهار امیدواری کرد که این اقدام تا پایان سال ۹۲ به نتیجه برسد.
تقی‌پور مدیریت بومی و داخلی شبکه‌ها به صورت تمام و کمال را مرحله سوم این طرح دانست و همچنین به طراحی سیستم عامل “زمین” در سطح ملی اشاره کرد و اقدام بعدی وزارت ارتباطات را راه‌اندازی جویشگر یا جست‌وجوگر بومی دانست.
تقی‌پور خاطرنشان کرد که هیچ یک از این دو پروژه کار دولت محسوب نمی‌شود و در این زمینه دولت تنها به حمایت بخش خصوصی پرداخته است.

وی همچنین به تلاش‌هایی که در زمینه سخت‌افزار آغاز شده اشاره کرد و با بیان این‌که در حال حاضر آزمایشگاه‌های تشخیص کیفی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده اظهار کرد: در حال حاضر تمام زیرساخت‌های لازم برای امور پژوهشی در داخل کشور فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، تقی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گردش مالی وزارتخانه متبوع خود اشاره کرد و گفت:‌ در سال ۱۳۸۸ کل گردش مالی ما حدود هشت هزار و صد میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۰ به بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید و بدین ترتیب ما در مدت دو سال رشدی دو برابری داشتیم که من فکر نمی‌کنم هیچ یک از کشورهای همسایه چنین رشدی را تجربه کرده باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: قطعا اگر پیشرفت ما به همین شکل باشد زمینه اشتغال برای تمام شرکت‌های داخلی و تمام متخصصان متعهد کشور فراهم خواهد شد و بدین ترتیب از فناوری اطلاعات در زمینه دستیابی به تولیدات ملی بهره‌گیری خواهد شد.

محمدرضا رحیمی – معاون اول رییس جمهوری هم با حضور در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: اکنون دانش فناوری اطلاعات دنیا در خدمت قدرت بزرگ و صاحبان مال قرار گرفته و لازم است ما اولین کار خود را ایجاد مصونیت از حملات و هجمه‌های این افراد تعریف کنیم.
او در بخشی از سخنانش گفت: با تحولات عظیمی که در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته ما بر این باوریم که باید حاصل این گونه همایش‌ها و نشست‌ها هدیه‌ای مناسب برای مردم باشد.

اخبار اخبار IT

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.