تشکیل “منطقه خودمختار” کردها در سوریه

جام جم آنلاین: برخی منابع خبری از توافق اعلام نشده دولت سوریه با کردهای این کشور برای تشکیل منطقه خودگردان در شمال سوریه خبر می‌دهند.

به گزارش روزنامه اماراتی الاتحاد، کردهای سوریه در شمال این کشور منطقه‌ای شبیه به آنچه که در شمال عراق تشکیل شده، ایجاد کرده‌اند و با ایجاد ایست‌های بازرسی در جاده‌های منتهی به مناطق کردنشین، این مناطق را به طور کامل از دیگر مناطق سوریه جدا کرده‌اند.

بنا به نوشته این روزنامه، کردهای سوریه کنترل کامل مناطق کردنشین را به دست آورده‌اند و ارتش سوریه نیز در توافقی اعلام نشده به طور کامل از این مناطق عقب‌نشینی کرده است.

این در حالی است که ارتش مخالفان سوریه موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز مناطق کردنشین را ترک کرده و هم‌اکنون اداره این مناطق به دست شبه نظامیان کرد است .

هم‌اکنون در ساختمان‌های اداری و دولتی سوریه در این مناطق عکس‌های بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بر خلاف دیگر مناطق که به دست مخالفان افتاده همچنان بر سر در ساختمان‌ها و درون اتاق‌ها آویزان است، بدون اینکه کسی برای شکستن و یا انداختن این عکس‌ها و نشان‌های دولت سوریه اقدام کند.

به نوشته این روزنامه نیروهای امنیتی و ارتش سوریه نیز که مدت‌ها است این مناطق را ترک کرده‌اند در صورتی که مساله اضطراری پیش بیاید با هماهنگی با شبه نظامیان کرد از آن‌ها می‌خواهند تا خواسته‌هایشان را انجام دهند.

در ایست‌های بازرسی که شبه نظامیان کرد در شمال سوریه ایجاد کرده‌اند افراد مسلح که برخی از آن‌ها عکس‌هایی از عبدالله اوجالان، رهبر کردهای ترکیه را بر لباس‌های خود آویزان کرده‌اند کنترل را به طور کامل در دست دارند و عبور و مرور خودروها را کنترل می‌کنند.

به گفته شاهدان عینی در حالی که در دیگر مناطق سوریه درگیری و ناامنی در جریان است مناطق کردنشین شمال این کشور که توسط شبه نظامیان کرد اداره می‌شود از آرامش نسبی برخودار است و زندگی به شکلی تقریبا آرام جریان دارد.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.