تشنج ناشی از تب در کودکان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر سوزان امیرسلاری، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله ‌‌الاعظم به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

تشنج‌ ناشی‌ از تب‌ عبارت‌ است‌ از تشنجی‌ که‌ به‌ دنبال‌ افزایش‌ ناگهانی‌ دمای‌ بدن‌ شیرخواران‌ و کودکان‌ به‌ وجود می‌آید.

در این‌ حالت‌ هوشیاری‌ کودک‌ تغییر می‌یابد و انقباضات‌ ناگهانی‌ و غیرقابل‌ کنترلی‌ در عضلات‌ وی‌ پدید می‌آید.

تشنج ناشی از تب جزو تشنج‌های خوش‌خیم است که جای نگرانی برای والدین در ارتباط با آن شاید وجود داشته باشد، اما باید دانست کودکان از سنین بین شش ماه تا شش سالگی با تب بالا دچار تشنج می‌شوند.

نشانه‌های تشنج، بالا رفتن چشم‌ها، قفل شدن دهان و لرزش کودک است که معمولا دو ساعت طول می‌کشد.

خوشبختانه تشنج ناشی از تب پس از شش سالگی بهبود می‌یابد، یعنی وقتی کودک به پنج یا شش سالگی می‌رسد، دیگر بدن به تب واکنش نشان نمی‌دهد.

راه‌های پیشگیری از تشنج

هرگاه‌ در کودکی‌ که‌ سابقه‌ تشنج‌ ناشی‌ از تب‌ دارد، تب‌ آغاز شد، بلافاصله‌ باید اقداماتی‌ برای پایین‌ آوردن‌ تب‌ صورت بگیرد، چراکه چنانچه زمان تشنج طولانی شود به مغز آسیب می‌رساند.

هنگام بروز تب لازم است استامینوفن چهار تا شش ساعت یک‌بار به کودک خورانده شود و بعد از این مرحله باید شروع به تن‌شویه کرد و در مرحله آخر باید کودک را نزد پزشک اطفال برد. داروهایی از جمله شیاف توسط پزشک، در صورت تشنج به کودک داده می‌شود تا جلوی تشنجات بعدی گرفته شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.