تشویق کارآفرینان افغانی برای تسریع در روند توسعه دولت افغانستان

۲۷م دیماه ،

معاون امنیتی نظامی وزارت کشور با بیان اینکه تشویق کارآفرینان افغانی در روند توسعه دولت افغانستان امری ضروری است، گفت: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا فارغ التحصیلان و کارآفرینان افغانی برای توسعه کشورشان بازگردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی عبداللهی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور صبح امروز در هجدهمین “اجلاس سه جانبه ایران، ‌افغانستان و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان” که در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی برگزار شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طی مدتی که پناهندگان و آوارگان افغانی در ایران سپری کرده‌اند شاهد استعداد، هوش، ذکاوت، پشتکار و ایستادگی بوده است.

عبداللهی با گذری بر شعر سعدی شاعر ایرانی تصریح کرد: همه انسان‌ها شهروند درجه یک در پیشگاه خداوند محسوب می‌شوند و تنها تفاوت آنها با یکدیگر در پیشگاه خداوند تقوا و عمل صالح است.

وی با اشاره به مفاد هجدهمین اجلاس سه جانبه ایران،‌ افغانستان و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اظهار داشت: اعضای این اجلاس همواره بر این موضوع تاکید داشتند که باید شرایط کشور افغانستان را از لحاظ اشتغال، آموزش، اسکان و بهداشت به جهت بازگشت پناهندگان افغانی فراهم کرده و این دولت نیز با ایجاد مکان‌هایی برای بازگشت هموطنان خود همکاری به عمل آورند.

عبداللهی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید آمار مورد نیاز از تعداد پناهنگان افغانی را در اختیار دولت افغانستان قرار دهد تا بر مبنای آن برای بازگشت داوطلبانه تمهیداتی اندیشیده شود.

معاون امنیتی – انتظامی وزارت کشور با اشاره به طرح پیشنهادی افغانستان مبنی بر تشکیل مراکز نمونه برای ایجاد آموزش، بهداشت و ارائه دیگر خدمات به ملت افغانستان افزود: دولت افغانستان با طرح پیشنهادی خود در این جلسات به دنبال آن است تا شرایط بازگشت را برای پناهندگان داوطلب افغانی فراهم سازد که در این میان باید از مسئولان ذی‌ربط برای ایجاد این مرکز همکاری به عمل آورد.

عبداللهی با تاکید بر خروج پناهندگان افغانی به صورت داوطلب گفت:‌ امکان انتخاب داوطلبانه یکی از اعضای خانواده برای بازگشت و مهیا کردن شرایط زندگی در کشور افغانستان فراهم شده لذا در صورت مهیا بودن تمامی امکانات و شرایط کلیه اعضای خانواده افغان میتوانند به محل زندگیشان بروند.

وی با اشاره بر میزان خروج پناهندگان افغانی به صورت داوطلبانه به کشورشان تصریح کرد: سقفی که هر ساله برای خروج پناهندگان افغانی در نظر گرفته شده است میزان ۱۰۰ هزار نفر در سال آتی است که از همه دستگاه‌های دولتی تقاضا دارم ضمن تسهیل در خروج این اشخاص به کشورشان به اجرای مباحث مذکور که در این جلسات مطرح شده نیز جامه عمل بپوشاند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به مفاد اجلاس پیشین که با همین محوریت برگزار شد خاطر نشان کرد: همانگونه که در هفدهمین اجلاس مشترک سه جانبه مطرح شد لازم است در این اجلاس نیز با همفکری و همکاری‌های اعضای مشترک برای خروج داوطلبانه پناهندگان افغانی تمهیداتی اتخاذ شود.

معاون امنیتی نظامی وزارت کشور با بیان اینکه تشویق کارآفرینان افغانی در روند توسعه دولت افغانستان امری ضروری است، گفت: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا فارغ التحصیلان و کارآفرینان افغانی برای توسعه کشورشان بازگردند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.