تشکیل سیاره در اطراف کوتوله قهوه ای

۱۲م آذر ،

برای اولین بار دیسک اطراف یک ستاره کوتوله قهوه ای به تصویر کشیده شد. ستاره شناسان احتمال می دهند در اطراف این ستارگان هم سیاره تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران و به نقل از ساینس دیلی؛ ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بزرگ آتاکاما توانستند برای اولین بار محیط پیرامون یک کوتوله قهوه ای را به تصویر بکشند. آنها منطقه بیرونی یک دیسک گرد و غبار اطراف یک کوتوله قهوه ای را شبیه سازی کرده اند. ذارت این دیسک غباری در حد میلیمتر و جامد است. دانشمندان به چالش جدیدی در نظریات قبلی خود برخورده اند. بر اساس این دستاورد جدید احتمال وجود سیارات جامد و سنگی همانند زمین در جهان بسیار رایج است !!! (ستاره های کوتوله قهوه ای ستارگانی نارس اند و درخشندگی بسیار بسیار پائینی دارند.)

سیارات از برخورد و بهم چسبیدن همین ذرات میکروسکوپی داخل دیسک غبار اطراف یک ستاره بوجود می آیند.(می توانید این ذرات را به مانند شن و ماسه های یک بیابان تصور کنید). دانشمندان در مورد ستارگان کوتوله قهوه ای اعتقاد دارند به سبب پراکنده بودن زیاد ذرات غبار در اطراف آنها احتمال تشکیل سیاره پائین باشد.

در اطراف کوتوله قهوه ای مورد بررسی گاز مونو اکسید کربن تشخیص داده شده است. این اولین بار است که یک گاز مولکولی سرد در چنین دیسک از غبار تشخیص داده شده است .

  ALMAبا یک آرایه جزئی کار خود را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد. برنامه ریزی ها نشان می دهد این تلسکوپ کار خود را در سال ۲۰۲۲ آغاز می کند. این ستاره کوتوله قهوه ای تنها ۰٫۰۶ خورشید جرم دارد (۶۰ برابر مشتری جرم دارد) و در صورت فلکی مار افسای واقع است. از آنجا که واکنش های هسته ای اینگونه ستارگان بسیار پائین و رنگ آنها هم قهوه ای مایل به قرمز است.


تلسکوپ های آلما


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.