تشکیل بنیاد سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی

جواد شمقدری در اختتامیه نخستین جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی خبر داد

سینما و تلویزیون > جشنواره  – گروه ادب و هنر:
در مراسم پایانی نخستین جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی، رئیس سازمان سینمایی کشور از تشکیل بنیاد سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی خبر داد.

در اختتامیه این جشنواره که دوشنبه شب در سینما فرهنگ و با حضور وزیر ارشاد و رئیس شورای شهر تهران برگزار شد، لزوم ایجاد تفاهم و آشتی میان اهالی سینما از سوی دبیر جشنواره و مدیرعامل فارابی مورد تاکید قرار گرفت. احمد میرعلایی با بیان اینکه هم محمدمهدی عسگرپور و هم جواد شمقدری سینماگر این مملکت هستند، از آنها خواست با یکدیگر دست دوستی دهند. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین گفت: مرتب نگوییم حالمان خوب نیست. حال مردم به این خوبی است که نشانه‌اش هم انتخابات اخیر بود. مقداری به‌خود بیاییم.

مسعود احمدیان دبیر جشنواره در سخنانی ضمن تشکر از مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی جهت حمایت از برپایی نخستین جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی گفت: ما میراث‌دار کسانی هستیم که از خرداد ۴۲ تا بهمن ۵۷ جانفشانی کردند تا سینما میان آتش و خون، ابراهیم‌وار تولدی دوباره پیدا کند.

احمدیان ادامه داد: آقای وزیر، آقای چمران، آقای عبدخدایی، حکم خدا را جاری و پادرمیانی کنید و تا دیرنشده اهالی سینما را با هم آشتی دهید. بزرگواری شما در تاریخ خواهد ماند. دبیر جشنواره‌ فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی افزود: در مقاطع مختلف بزرگواری شما ثبت شده است، این بار هم پادرمیانی کنید تا این جماعت آشتی کنند.

وی با دعوت از پژمان لشکری‌پور به‌عنوان بانی این جشنواره خواست سخنانی را مطرح کند. سپس معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی بر ادای دین سینما نسبت به انقلاب تاکید کرد. در ادامه جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، با بیان اینکه در زمان انقلاب ۲شیوه برای مبارزه وجود داشت، گفت: یکی متعلق به کسانی بود که بی‌باکانه و مسلحانه با رژیم مبارزه می‌کردند و تاثیرات آنی داشت اما ماندگاری نداشت و روش امام (ره) و امثال مطهری تغییر در باور و عمق و جان بود و صبر و مقاومت امام(ره) باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد. وی ادامه داد: امروز سینما می‌تواند این وظیفه را برعهده بگیرد و چیزی که می‌تواند تاثیر‌گذار باشد روش فرهنگی است و سینما تاثیرگذارترین آن است. رئیس سازمان سینمایی، سینما را یک ضرورت جدی برای نظام دانست و گفت: به‌رغم همه مشکلات، سینمای ایران به سمت رشد و تعالی و پیمودن مسیرهای متعالی حرکت کرده است.

شمقدری با اشاره به سی‌امین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: برای همه ما درد است که در این جشنواره فیلمی درباره انقلاب نداشته باشیم، در حالی که تولید حداقل ۳ فیلم را برای این جشنواره تدارک دیده بودیم اما به نتیجه نرسید. جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی باعث می‌شود از این خواب غفلت بیدار شویم.وی با بیان اینکه برای ساخت فیلم درباره انقلاب با مشکلاتی مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: نباید صورت‌مسئله را پاک کرد و کنار گذاشت.

در انقلاب شخصیت‌های مؤثری بودند که بعضا خود آنها مسئله‌دار بودند و از قطار انقلاب پیاده شدند و باید تصمیم بگیریم با اینها که در مسیر انقلاب تاثیر‌گذار بودند چه‌کار کنیم؛ نمی‌شود سراغ انقلاب رفت و آنها را ندید. شمقدری ادامه داد: با نشان دادن واقعیت‌های آن دوران محدودیت‌هایی داریم و باید راهکارهایی پیدا شود تا به‌طور مثال مجبور نشویم زنان درباری را محجبه نشان دهیم.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: باید تحمل بقیه بالا رود تا روایت‌های مختلف شنیده شود؛ تحملی که بعضی از گروه‌های سیاسی و اجتماعی ندارند. باید مشخص شود ریشه انقلاب در چه چیزی بوده تا نویسنده ما بداند و روی آن کار کند. وی با اشاره به سخنان احمدیان در ابتدای این مراسم گفت: دغدغه‌های دبیر جشنواره از همان روز اول دغدغه ما هم بوده است و دکتر حسینی هم سفارش کردند کمیته ساماندهی مشغول به کار شود و با مدیریت زندباف با وجود تهمت‌هایی که زده می‌شود این کمیته مشغول به کار شد و امید داریم این اختلافات که ریشه در گذشته دارد حداقل در حوزه صنفی حل شود. شمقدری ادامه داد: سینما یک هویت مستقل دارد و فقط کافی است با انقلاب اسلامی پیوند بخورد تا از همه پرتگاه‌ها نجات پیدا کند.

وی از تشکیل بنیاد سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: این بنیاد تولید فیلم در این حوزه را مورد حمایت جدی قرار می‌دهد تا نوع سینمایی که به انقلاب اسلامی بپردازد میان تولیدات سالانه خوش بدرخشد. سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیگر سخنران این مراسم با اشاره به برپایی این جشنواره گفت: این حرکتی که آغاز شده است توانسته به اهداف خودش دست پیدا کند و اینکه به‌طور اختصاصی به این موضوع پرداخته شده جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: مراکزی مانند مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم کارهای ارزشمندی کردند و در دسترس است و کارهای فراوانی شده تا در این زمینه قلم‌فرسایی شود و امیدوارم این فیلمنامه‌ها در بایگانی نماند و تهیه‌کننده‌ها نسبت به ساخت‌شان همت کنند. در ادامه این مراسم حسین ترابی که خود به‌عنوان هیات انتخاب در این جشنواره حضور داشته است اظهار کرد: بسیار حرکت ارزشمندی است که متوجه شدند برای انقلاب اسلامی باید یک کار اساسی کرد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.