تشکیل کمیته احیای تالاب هورالعظیم

۲۲ آبان ،

محیط زیست > آب– در نشست مشترک بین رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نفت بر تشکیل سریع کمیته احیای تالاب هورالعظیم تاکید شد

به گزارش تفسیری ایرنا، در این نشست مقرر شد کمیته احیای تالاب هورالعظیم متشکل از نمایندگان وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شود و تاکید شد تا طرفین به تعهداتی مانند رها سازی حداکثر آب، امکان گردش آن در تالاب و سایر تعهدات خود عمل کنند.

تالاب بزرگ هویزه یا هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است، هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب داخلی ایران است.

مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸۰۰۰ هکتار است و حدود یک سوم این تالاب در ایران و بقیه آن در کشور عراق است.

همچنین در این نشست بر همکاری مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت تاکید شد.

محمد جواد محمدی زاده، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه توسعه صنایع نفتی بر اساس منویات دولت یک تکلیف است گفت: قرار این است که در توسعه صنایع نفتی کار به گونه‌ای هدایت شود که ضایعات زیست محیطی به حداقل برسد.

وی افزود: هیدروکربن‌ها که از سوخت غیر استاندارد تولید می‌شوند آلاینده‌اند و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد آلودگی زیست محیطی را به حداقل برساند که دراین جهت باید وزارت نفت همکاری بیشتری با سازمان محیط زیست داشته باشد.

در ادامه رستم قاسمی، وزیر نفت گفت: موضوع محیط زیست برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به زندگی مردم مربوط می‌شود.

وی افزود: خط مشی کلی وزارت نفت بر این است که موضوعات نفتی به گونه‌ای تنظیم و هدایت شود که الزامات زیست محیطی در آن پیش بینی شود.

وی درادامه به اهمیت حفاظت از تالاب‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: باید با برنامه ریزی‌های اصولی شاخص‌های زیست محیطی در جهتی حفاظت از تالاب‌ها رعایت شود.

قاسمی ادامه داد: وزارت نفت به همه تعهدات زیست محیطی خود در همه پروژه‌ها و طرح‌ها پایبند است.

در این نشست بر تسریع تعهدات وزارت نفت در خصوص بیابان زدایی ۲۰۰ هزار هکتار به وسیله مالچ پاشی و ایجاد فضای سبز تاکید شد.

همچنین مقرر شد تا تامین سوخت یورو ۴ و ۵ ، ‌جایگزینی سوخت مازوت در نیرو گاه‌ها، طرح جامع مدیریت پسماندها، پایش لحظه‌ای و مدیریت کل حفاری مورد توجه جدی قرار گیرد و بر اساس توافق به عمل آمده اجرایی شوند.

همچنین نحوه تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و انسانی ماهشهر و منطقه ویژه، رازی و بندر امام تدوین و پیگیری شود.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.