تشکیل کمیته پژوهش و فناوری بین ایران و عراق

کمیته پژوهش و فناوری برای تحقیقات مشترک بین دو کشور ایران و عراق تشکیل می شود.

کامران دانشجو، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت:در قبال سفری که با معاون اول در سال گذشته به عراق داشته ایم تفاهم نامه ای به امضا رسید که بعد از آن ۴ بار معاونین وزیر علوم به عراق سفر کردند و برای اجرایی کردن آن تفاهم نامه به نقاط خوبی هم رسیدند.

وی افزود: قرار شده است کمیته ای تشکیل شود با عنوان کمیته پژوهش و فناوری که تحقیقات مشترکی تعریف شود و بتوانیم تحقیقات مشترکی داشته باشیم.

دانشجو تصریح کرد: البته به دلیل تحقیقات مشترکی که بین پژوهشگاه های ما و پژوهشگاه های کشور عراق در ارتباط با هفته پژوهش می توانیم داشته باشیم، پژوهش های مشترکی تعریف شده است.

* پذیرش ۵۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه های ایران
دانشجو در ادامه گفت: همچنین قرار شده است در ارتباط با تبادل دانشجو، معاون دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ملا باشی ۵۰۰ نفر از دانشجویان کشور عراق را پذیرفته این ۵۰۰ نفر آنهایی هستند که دولت عراق طبق گزارشی که به ما اعلام  کرده نزدیک به ۱۰ هزار نفر از دانشجویان را به کشورهای دیگر بورسیه کند.

وی تصریح کرد: البته قرار شد که ۴۰۰ نفر از دانشجویان کشور ما به این کشور بورسیه شوند که در مجموعه حدود ۹۰۰ نفر در دانشگاه ها پذیرش شوند.

*خواستار همکاری علمی با ایران هستیم
مجید الشیخ، سفیر عراق در ادامه گفت: با توجه به اینکه کشور عراق از سال ۲۰۰۳ با اشغال بیگانگان روبرو بوده است هم اکنون با چالش های زیادی روبرو است.

وی افزود: ما آمادگی کامل را جهت همکاری و توسعه آن را با شما داریم و امیدواریم که همکاری ها و چارچوب ها ادامه داشته باشد.

مجید الشیخ تصریح کرد: ما زمینه های خوبی در چارچوب همکاری های علمی داریم چنانچه در زمینه های مختلف از جمله دستاوردهای تکنولوژی، هسته ای، نانو، شاهد پیشرفت های بالای ایران هستیم و خواستار توسعه روابط علمی با کشور ایران هستیم.

وی خاطر نشان کرد: آمدن ما به ایران به این دلیل است که بتوانیم این همکاری را ادامه دهیم چنانچه کمیته مشترک در خصوص این مباحث همکاری تشکیل و ادامه می یابد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.