تشکیک در ارائه ارز مبادلاتی به خودروسازان

۱۳م اسفند ،

تشکیک در ارائه ارز مبادلاتی به خودروسازان

در شرایطی که رییس‌جمهوری در جلسه روز یکشنبه خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت تسریع در پرداخت ارز مبادله‌ای برای واردات مواد اولیه و مورد نیاز تولیدکنندگان به ویژه صنایع بزرگ مانند خودرو تاکید کرده است، مشاور انجمن خودروسازان ایران از عدم تامین نیاز ارزی خودروسازان در مرکز مبادلات ارزی می‌گوید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ممتازنیوز به نقل از ایسنا،  چندی پیش سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از تامین نیاز ارزی صنعت خودرو در این مرکز خبر داده بود اما مشاور انجمن خودروسازان ایران این موضوع را رد می‌کند. با توجه به تاکیدات امروز رییس‌جمهوری دربارهٔ ضرورت تسریع در پرداخت ارز مبادله‌ای به خودروسازان به نظر می‌رسد که نیاز ارزی خودروسازان به طور کامل تامین نمی‌شود.

داوود میرخانی رشتی اظهار کرد: سال قبل ۲٫۵ میلیارد دلار ارز صرف تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور شد.

وی با بیان اینکه با نصف شدن تیراژ تولید خودرو می‌توان گفت که مصرف ارزی صنعت خودرو و قطعه در سال جاری حدود ۱٫۸ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: به جرات می‌توانم بگویم که در سال جاری حتی ۵۰ میلیون دلار نیز از سوی مرکز مبادلات ارزی به صنعت خودرو اختصاص نیافته است بنابراین چگونه می‌توان ادعای تامین نیاز ارزی خودروسازان را داشت؟

مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: از مسوولان مرکز مبادلات ارزی می‌خواهیم که مستندات ارز پرداختی به قطعه‌سازان و خودروسازان را اعلام کنند تا حقایق برای مردم و مسوولان مشخص شود.

وی افزود: این خوب نیست که مسوولان این مرکز از تامین نیاز ارزی صنعت خودرو سخن می‌گویند اما از آن سو این ارز پرداخت نمی‌شود. تنها نتیجه چنین وضعیتی بدبین شدن مردم نسبت به خودروسازان است که چرا ارز مبادلاتی دریافت می‌کنند اما قیمت محصولات خود را کاهش نمی‌دهند!

میرخانی رشتی تصریح کرد: خودروسازان در سال جاری بیشتر نیاز خود به ارز را از بازار آزاد تامین کرده‌اند. نتیجه چنین وضعیتی زیان بیش از دو هزار میلیارد تومانی خودروسازان در سال جاری است.

دوشنبه ۱۴ اسفند   ۱۱:۸

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.