تصادفات، سالانه ۱۸۰ هزار نفر را ناقص العضو می‌کند

تصادفات، سالانه ۱۸۰ هزار نفر را ناقص العضو می‌کند

جام جم آنلاین: جنگی پنهانی در جاده‌های کشور در جریان است که حاصل آن ۲۵ هزار نفر کشته و نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر مجروح در سال است که حدود ۱۸۰ هزار نفرشان برای همیشه دچار نقص عضو می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این آمار افزود: آمارهای مصدومان حوادث رانندگی در کشور ما متفاوت است، اما اگر آمار حدود ۶۰۰ هزار نفر را ملاک قرار دهیم؛ از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار نفر مصدوم خفیف و سرپایی هستند، حدود ۲۰۰ هزار نفر مصدوم متوسط هستند که ممکن است به بستری چند روزه نیز نیاز داشته باشند، اما حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر مصدومان جدی و شدید هستند که بسیاری از آنها دچار نقص‌عضو دائم و تعدادی از آنها نیز قطع نخاع می‌شوند.

عابد فتاحی توضیح داد: هزینه‌هایی که تصادفات به کشور تحمیل می‌کند، چه هزینه‌های درمان و چه هزینه‌های روانی آن بسیار بالاست و به نوعی می‌توان گفت در جاده‌های کشور یک جنگ پنهانی برقرار است که هزینه‌های آن از هزینه جنگ‌های منظمی که بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند، به مراتب بیشتر است.

فتاحی با انتقاد از وضع نابسامان جاده‌های کشور گفت: بعد از ادغام وزارت راه با وزارت مسکن و شهرسازی، متولی مشخصی برای راه‌های کشور که شریان و عروق اصلی ارتباطی کشور است، نداریم و مدیریت این بخش بسیار ضعیف شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: مساله و عامل دیگر موثر بر بروز تصادفات، استاندارد نبودن خودروهاست. اگر قرار باشد ما تولیدکننده خودرو باشیم، اما خودروهای تولیدی کشور غیراستاندارد باشد این اصلا موضوع افتخارآمیزی نیست.

سهم ۱۳ درصدی نقص فنی خودروها در تصادفات

همزمان با آغاز آخرین موج سفرهای تابستانی در جاده‌های کشور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با هشدار نسبت به این که نقص فنی خودروها عامل ۱۳ درصد تصادفات جاده‌ای است، تاکید کرد: بسیاری از این تصادفات وحشتناک ناشی از نقص در سیستم ترمز خودروهاست.

به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها، سیدعلی رضوی افزود: نقص فنی ترمز خودروها، عامل بخش‌قابل‌توجهی از تصادفات منجر به فوت و جرح است، در حالی که با یک معاینه فنی ساده می‌توان نسبت به رفع این نقص اقدام کرد.

وی با اشاره به این که در کشورهای اروپایی که خودروها با بالاترین استاندارد ممکن ساخته و کنترل می‌شود، سهم نقص‌فنی خودروها در تصادفات را ۲۴ درصد اعلام کرده‌اند، توضیح داد: در کشور ما با وجود تعداد زیاد خودروهای فرسوده و نبود استاندارد بالای خودروهای تازه تولید شده، سهم نقص فنی خودروها در تصادفات را ۱۳ درصد اعلام می‌کنند.

رضوی با تاکید بر این که سهم نقص فنی خودروها در تصادفات در کشور ما از ۱۳ درصد اعلام شده بسیار بیشتر است، تصریح کرد: به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه بیش از یکصد سانحه داریم و از نظر نرخ تصادفات با کلمبیا، ونزوئلا و بنگلادش برابری می‌کنیم، در حالی که در کشورهای اروپایی این رقم تنها ۱۲سانحه به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه است.

وی با بیان این که در حال حاضر در کشور حدود ۱۵ میلیون دستگاه خودرو تردد می‌کند که بسیاری از آنها دارای نقص فنی است، افزود: ۶۰ درصد عیوب خودروها مربوط به نقص ترمز، هم‌راستا نبودن فنرها و نقص در کمک‌فنرهاست و از این‌رو نقص‌فنی خودروها همواره به عنوان خطری جدی هموطنانمان را در سفرهای شهری و جاده‌ای مورد تهدید قرار می‌دهد.

رضوی مراجعه مداوم و بموقع به مراکز معاینه فنی را متضمن اطمینان از ایمنی و صحت عملکرد خودرو دانست و تاکید کرد: از تمام شهروندان بویژه همشهریان عزیزی که در آخرین هفته تابستان قصد سفر دارند تقاضا می‌کنیم با مراجعه به این مراکز و انجام معاینه فنی خودروهایشان، از ایمن بودن و سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.