تصاویری تـلـخ؛طوفان نمک دریاچه اورمیه…

دیدن این تصاویر خوف آور به خوبی حجم فاجعه ی در حال وقوع در اطراف دریاچه ی اورمیه را نشان می دهد. این در حالی است که طوفان عظیم نمک ضبط شده در این تصاویر در حالی است که بخشی از دریاچه ی اورمیه هنوز دارای آب بوده و هنوز به خشکی مبدل نگشته است.

این تصاویر تنها گوشه ای از سونامی قریب الوقوعی است که شمارش معکوس برای رخداد آن شروع شده است. یکی از تبعات خشکی دریاچه اورمیه بروز توفانهای نمک از بستر آن است که بسیاری از مسئولین تاکنون نسبت به این ماجرا موضع جدی ای اتخاذ ننموده اند.

این طوفانها در حالی روی می دهد که سال ۱۳۹۰ سالی پرآب برای آذربایجان بوده و برف و باران فراوانی در این سال باریده است. با این وجود و با نظر به ادامه ی سیاست کثیف رژیم ایران در خشکاندن عمدی دریاچه ی اورمیه و رهانکردن آب پشت سدهای منتهی به دریاچه، سال جاری می تواند به سال خشکی قطعی اورموگولو مبدل گردد.

با توجه به اینکه  نمک محلول در آب دریاچه نه به تدریج که با خشک شدن کامل آن به صورت ناگهانی و سونامی وار سربرخواهد آورد(به دلیل انباشت نمک در گودترین قسمتهای دریاچه که هنوز مقداری آب دارند و این رطوبت مانع حرکت نمک می شود)، هیچ تمهید ضرب الاجلی نخواهد توانست جلوی حرکت چند صد کیلومتری آن را بگیرد و به دلیل جهت وزش باد از غرب به شرق، استان آذربایجان غربی کمترین آسیب را از این بلای طبیعی خواهد دید و به ترتیب استانهای آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، کردستان و حتی تهران نیز تا حدودی در معرض این توفانها هستند. حادثه ای شبیه و البته بسیار ویرانگرتر از ریزگردهای عربی که با ارتفاعی بعضا تا سیصد متر همه ساله در فصل گرما از عراق و کشورهای عربی و صحرای عربستان به سمت ایران روان می شوند.

جواد رحمانی شهروند خوش ذوقی که بر حسب اتفاق به سمت تبریز در حرکت بوده با گوشه کوچکی از این بلای زمینی قریب الوقوع مواجه شده و به ثبت آن اقدام کرده است که تصاویر زیر گویای آنهاست.

 

 

 

منبع:Azoh

 


» اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.