تصاویر حضور پرشور مردم و بازیگران در مراسم تشییع داوود رشیدی

امروز یکشنبه ۷ شهریور ماه تالار وحدت میزبان حضور مردم، هنرمندان، مسوولان هنری و کشوری است که آمده‌اند تا داود رشیدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را در آرامگاه ابدی‌اش، قطعه هنرمندان تشییع کنند.

به گزارش ممتاز نیوز ، مراسم تشییع پیکر داوود رشیدی ازدحام جمعیت به گونه ای است که حتی خانواده مرحوم رشیدی نیز به سختی توانستند خود را به محل در نظر گرفته شده برسانند.

مراسم با تلاوت قرآن مجید و ورود خانواده این هنرمند و آمبولانس حامل پیکر داود رشیدی حوالی ساعت ۹:۲۰ دقیقه آغاز رسمی شد.

اجرای برنامه را عباس سجادی برعهده دارد که در ادامه از امین تارخ رییس انجمن بازیگران خانه سینما به عنوان اولین سخنران دعوت کرد.

امین تارخ اولین هنرمندی است که در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: بنده به عنوان رییس انجمن بازیگران و نماینده خانه سینما درگذشت داوود رشیدی را به خانواده ایشان تسلیت می گویم و از تشریف فرمایی شما و مردم عزیز و مهربان کمال تشکر را دارم.

وی درادامه گفت: داوود رشیدی از بین ما رفت، اما داغ سنگینی را برای ما به جا گذاشت. او رفت اما غیبت مدیر متعهد را به جا گذاشت. او رفت، اما امید را به یادگار گذاشت؛ بازیگران ما مدیون او هستند. او «رشید» سینمای ایران است.

تارخ در ادامه سخنان خود متنی ادبی و پر احساس را به داوود رشیدی تقدیم کرد.

وی در این متن به برخی صفات داوود رشیدی اشاره کرد و افزود: او دنیایی از استحکام، شاعرانگی و بسیاری از صفات هنرمندانه بود. غم از دست دادن او عظیم است. داوود رشیدی هیبتی از یک هنرمند محترم را برای ما به یادگار گذاشت.

اما شاید یکی از تلخ ترین سخنرانی ها، صحبت های علی نصیریان یار و دوست قدیمی استاد فقید داوود رشیدی بود.

بعد از امین تارخ، علی نصیریان بازیگر همدوره و دوست داوود رشیدی به جایگاه آمد و با حالتی از اندوه و ناراحتی بیان کرد: داوود من هرگز نمی خواستم به این تالار برای بدرقه و تشییع تو بیایم. من می خواستم تا آخرین لحظه با تو روی صحنه باشم. داوود رشیدی یکی از ستون های استوار تئاتر جدید ایران بود. منظورم از تئاتر جدید جنبشی از فارغ التحصیلان هنرپیشگی بود که در اواسط دهه ۳۰ به وجود آمد و در دهه ۴۰ به ثمر نشست.

نصیریان تاکید کرد: داوود رشیدی یکی از سناتورهای بازیگری ایران بود. او نقطه عطفی برای بازیگری و کارگردانی هنر تئاتر ایران بود. اما فقط محدود به بازیگری نبود، او یکی از پنج بازیگر ارزنده «هزاردستان» علی حاتمی بود. هنرمندی که نه فقط در اجرا که در تربیت بازیگران هم سهم داشت و فعال بود.

بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر

نصیریان ادامه داد: بخشی از مهمترین بخش زندگی او در تئاتر گذشت. رشیدی یکی از ۵ بازیگر بزرگی بود که در «هزار دستان» علی حاتمی حضور داشت. او در آموزش هم کار بزرگی کرد و باید بگویم که داوود رشیدی یکی از ستون های تئاتر ایران بود.

جمشید مشایخی دیگر هنرمند حاضر در مراسم هم در سخنانی بیان کرد: چرا زمانی که عزیزی در بین ماست او را نمی بینیم اما وقتی از دنیا می رود درباره اش حرف می زنیم. چرا زمانی که بیمار بود کسی سراغش نیامد؟ الان چه فایده دارد از او حرف بزنیم. همسرش در دوران سخت بیماری داوود عاشقانه در کنارش بود و برای او زحمت زیادی کشید.

وی افزود: من و داوود در فیلم های متعددی همبازی بودیم و همیشه او را استاد خودم دیدم. این غم بزرگ را به همه تسلیت می گویم و امیدوارم قبل از مرگ به فکر همدیگر باشیم.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن تشکر از حضور مردم اظهار کرد: خداوند بزرگی را به هر کسی نمی دهد. داوود رشیدی شرایطی برای تئاتر ایران فراهم کرد که واقعا قابل تقدیر است. از همسر و دخترش که صمیمانه کنار او بودند کمال تشکر را دارم و همچنین به پسرش پروفسور رشیدی که خود را از راه دور به اینجا رسانده تسلیت می گویم. یادمان نرود که رشیدی در کنار خداوند بزرگ جای گرفته و به معشوق خود رسیده است.

داریوش فرهنگ کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم گفت: دوست داشتم، زمان بودنش از من سوال کند رسمی که در ایران رسم نیست. اولین تئاتر حرفه ای را با رشیدی شروع کردم و مدیون او هستم. من و مهدی هاشمی از او درخواست حضور در تئاترش را کردیم، و او با جان و دل قبول کرد. او به خاطر بلند همتی و مهربانی اش در میان مردم عزت یافت. لحن او چنان مهربانانه بود که همیشه به بهترین شکل پذیرای همگان می شد. روحش شاد.
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم در این مراسم با ابراز تاسف از درگذشت این هنرمند گفت: شهریاران فرهنگ و ستارگان این عرصه ما قدر شما را می دانیم. می دانیم اگر ایران بوستان و گلستان است، از خون جگر خوردن های شماست. آقای رشیدی شما همچنان هستید و جوانان از تجربه شما استفاده خواهند کرد. ما این بنای باشکوه را مدیون شماییم. همه ایران داغدار شماست.
احترام برومند همسر مرحوم داوود رشیدی هم چند کلامی را صحبت کرد. او اظهار داشت: قصد نداشتم صحبت کنم؛ اما واقعیت هایی را باید بگویم. من بدون داوود رشیدی هیچ هستم، او سالها زندگی ما را با زحمت و کوشش اداره کرد.
وی افزود: من تشکر می کنم از همه عزیزانی کهدر این چند روز با ما همدردی کردند. برای روح کیارستمی و داوود عزیز من صلوات بفرستید.
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر
دکتر علی عسکری رئیس صدا و سیما هم در این مراسم حضور یافت. قرار شد تا در روز جمعه، در مسجد بلال صدا و سیما مراسم گرامیداشت داوود رشیدی برگزار شود.
لیلی رشیدی دختر داوود رشیدی هم در چند کلام اظهار داشت: از همه ممنونم که در این آفتاب و گرما برای دلگرمی ما تشریف آوردند. از همه دوستان و مسئولان تشکر می کنم.
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی بر پیکر مرحوم رشیدی نماز خواند

جمشید مشایخی، داریوش اسدزاده، لیلا حاتمی، داود گنجه‌ای، محمد سریر، زری خوشکام، بهمن فرمان‌آرا، خسرو سینایی، رضا کیانیان، بیژن امکانیان، سیروس الوند، هادی مرزبان، پرویز پورحسینی، قطب الدین صادقی، الهام کردا، علی دهکردی، احمد مسجد جامعی، مرتضی کاظمی، عبدالحسین مختاباد، عبدالرضا اکبری، داریوش ارجمند، غلامرضا موسوی، داریوش فرهنگ، پرستو گلستانی،حبیب دهقان‌نسب،حبیب رضایی،لیلی گلستان،جعفر پناهی، علیرضا خمسه، افسانه چهره آزاد، پرستو صالحی، ویشکا آسایش، پانته آپناهی‌ها، سعید اسدی،حمید شاه آبادی،فرهاد توحیدی، علی مرادخانی و… از جمله هنرمندان و مسوولان حاضر هستند.
حسین فریدون برادر رییس جمهوری و دستیار ویژه آقای روحانی نیز به پاس احترام به این هنرمند مردمی در محل تشییع حضور یافته است.

بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر

 


بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر

 


بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر
https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2016/08/a40f1d195184fcb263e561217ac4082a.jpg


در حال تکمیل/

این خبر و تصاویر به روز میشود

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.