تصمیمات جدید تهران و بغداد برای توسعه مناسبات صنعتی ، معدنی و تجاری

دوشنبه ۴ اردیبهشت – ۰۴:۵۵:۳۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در دیدارغضنفری با سه وزیر عراقی؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- دردیدار وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان با وزرای صنایع و معادن، برنامه ریزی و تجارت عراق دو طرف تصمیمات جدیدی را برای توسعه مناسبات اقتصادی فیمابین اتخاذ کردند .
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، “مهدی غضنفری “در این دیدار اظهار داشت : ایران و عراق دارای روابط تاریخی و اشتراکات فرهنگی و دینی بسیاری هستند و توسعه روابط از موضوعات مورد علاقه دو کشور است .
وی با اشاره به موفقیت های بزرگ جمهوری اسلامی ایران به ویژه پیشرفت های چشمگیر علمی، صنعتی، کشاورزی و غیره تاکید کرد : این موفقیت ها به طور قطع برای گسترش، امنیت، توسعه و رفاه منطقه بسیار تاثیر گذاراست .
دکتر غضنفری به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری تصدی گری های دولت به بخش خصوصی پرداخت و تصریح کرد: باید زمینه تعامل و همکاری بیشتر بخش های خصوصی دو کشور را برای توسعه روابط فراهم کرد که این امر نیز از طریق گسترش مناسبات اتاق های بازرگانی تهران و بغداد تسریع می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از آمادگی مهندسان ایرانی برای نوسازی کارخانجات و پروژه های عمرانی و صنعتی عراق خبر داد.
نهایی شدن پیش نویس موافقتنامه تجاری تهران – بغداد یکی از موضوعات مورد گفت وگو دراین نشست بود و مقرر گردید هیاتی از وزارت تجارت عراق ظرف ۱۰ روز آینده به ایران سفر کند و دو طرف به تهیه پیش نویس نهایی بپردازند .
در این دیدار همچنین با تاکید بر آشنایی بیشتر سرمایه گذاران ایرانی با فرصت های مشارکت در بازسازی عراق، قرارشد همزمان با برگزاری روز اقتصاد عراق در تهران در خرداد ماه امسال، همایش فرصت های سرمایه گذاری برگزار شود تا از این طریق متقابلا با معرفی توانمندی های ایران، نیازهای طرف عراقی نیز اعلام شود .
حضور گسترده تر شرکت های ایرانی در نمایشگاه بین المللی بغداد از جمله درخواست های طرف عراقی از وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان بود .
برنامه ریزی برای امضای توافقنامه استاندارد میان تهران و بغداد در آینده ای نزدیک، ایجاد شرکت های سرمایه گذاری مشترک در زمینه فولاد ، لوله های طولی و حلزونی ، آهن و خط تولید مشترک ژانراتور با ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه  به درخواست عراق، تامین بخشی از نیاز عراق به کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی ایران ، آموزش کارکنان  استاندارد عراق ، بهسازی و مدرن سازی سیستم های استاندارد عراق با مشارکت ایران از عمده ترین محورهای مورد نظر طرفین دراین نشست بود .
وزیر برنامه ریزی عراق نیز در این دیدار با تاکید بر اجرای توافقات گذشته میان دو کشور با استناد به اظهارات معاون اول رییس جهموری کشورمان گفت:توافقات تنها کافی نیست و باید گام های بزرگتری را برای ارتقا روابط برداریم .
” علی یوسف الشکری” با بیان اینکه بغداد در نظر دارد تا آزمایشگاه های موقت مرزی را در مبادی ورودی عراق مستقر کند ، از ایران خواست تا با شرکت در مناقصه این پروژه ، مقدمات همکاری خود با عراق را در این خصوص فراهم کند.
وزیر صنایع و معادن عراق نیز با اشاره به نقاط مشترک بسیار گسترده میان تهران و بغداد عنوان کرد: عراق درحال بازسازی شرکت ها ، صنایع و کارخانجات متعدد است و بر همین اساس نیازهای بسیاری در بخش های مختلف آهن ، فولاد ، برق و غیره دارد .
“احمد ناصر الکربولی” تاکید کرد: ایران دارای تجارب متعدد در باره بازسازی صنایع و بخش های مختلف است و می تواند در بازسازی عراق مشارکت فعالی داشته باشد.
وی این موضوع را نیز یادآورشد که در زمان حاضر بیش از ۳۰ شرکت ایرانی متعلق به بخش خصوصی در عراق فعال است .
تامین نیاز کالاهای اساسی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در این دیدار بود و وزیرتجارت عراق گفت: بغداد در زمان حاضر بسیاری از نیازهای خود به گندم ، برنج ، شکر ، جو ، روغن را از طریق مناقصه و از دیگر کشورها تامین می کند.
“خیرالله حسن بابیکر” از سرمایه گذاران و تولید کنندگان ایرانی خواست تا با شرکت در مناقصات عراق بخشی از نیاز عراق را تامین کند .
به گفته وی ، دولت عراق سالانه دو میلیون تن گندم ، ۵۰۰ هزارتن روغن آفتابگردان ، ۱٫۲۰۰ میلیون تن شکر وارد می کند که ایران می تواند بخشی از این نیاز را از طریق ایران خریداری کرد.
همچنین در این جلسه “جمشید برزگری “رییس سازمان ملی استاندارد از آمادگی دو شرکت بازرسی ایرانی برای ایجاد شرکت مشترک بازرسی خبرداد.
رقم مبادلات ایران و عراق در سال گذشته میلادی حدود ۱۰ میلیارد دلار اعلام شد.
 جمهوری عراق یکی از همسایگان غربی کشورمان است که جمعیتی بیش از ۳۰ میلیون نفر را در ۴۳۸ هزار کیلومتر مربع جای داده است.
 در زمان حاضر و با توجه به شرایط بازسازی درعراق شرکت های فنی و مهندسی ایرانی زمینه های فراوانی برای فعالیت در عراق دارند که از آن جمله می توان در امور آب ، نیرو ، برق ، جاده سازی ، سد سازی ، نفت و پتروشیمی ، ساختمان و پل سازی اشاره کرد .
عمده ترین اقلام صادراتی ایران به عراق شامل آب معدنی و نوشیدنی های غیر الکلی ، مواد خوراکی و غذایی ، مواد بهداشتی و شوینده ، میوه و صیفی جات ، خشکبار ، روغن مایع ، کولر آبی ، فرش و موکت ، لوازم خانگی ، آهن آلات و خودرو را در بر می گیرد و در مقابل از این کشور ضایعات و قراضه فلزات را وارد می کنیم .
تاکنون چندین همایش درزمینه همکاری های مشترک (نفت ، گاز و پتروشیمی ، سرمایه گذاری و بازسازی ) برگزار شده و آخرین همایش در مرداد سال ۸۹ با عنوان فرصت های سرمایه گذاری مشترک برگزار شد.
تولیدات مهم این کشور در صنعت شامل نفت ، مواد شیمیایی ، فرآورده های صنایع غذایی می باشد و دربخش کشاورزی نیز گندم ، جو ، برنج ، خرما ، پنبه ،احشام ( دام زنده) و طیور عمده ترین تولیدات عراق است .
ارزش صادرات عراق به جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی ، حدود ۵۲ میلیارد دلار برآورد شده  و این کشور نفت خام ، مواد معدنی خام و حیوانات زنده خود را به طور عمده به ایتالیا ، کره جنوبی ، تایوان ، اسپانیاا ، کانادا ، فرانسه و هلند صادر می کند .
شرکای مهم وارداتی عراق ترکیه، سوریه ، چین و آمریکا به شمار می آیند و رقم واردات این کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی۴۳٫۹ میلیارد دلار اعلام شده ، براین اساس حجم تجارت عراق با جهان در این سال ۹۵٫۷ میلیارد دلار شده است .

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۳۱۶۵۵۳۵۷۶۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.