تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص خوابگاه‌های خصوصی

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا-جلسه ۲۶۷ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی روز دوشنبه ۱/۲/۹۳ به ریاست دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش آریا به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه، اعضا به بیان نظرات خود پیرامون نحوه تحقق اهداف شعار سال ، در دانشگاه‌ها پرداختند.

اعضاء با تأکید بر محوریت دانشگاه در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی بر موضوع اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از محورهای پیوستگی بخش‌های فرهنگ و اقتصاد تأکید کردند.

در ادامه جلسه موضوع وضعیت سنجی و آسیب شناسی فرهنگی خوابگاه‌های غیر دولتی مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی پیرامون این موضوع ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به تکلیف مندرج در ماده ۲۰ قانون برنامه ۵ ساله توسعه اقتصادی، فرهنگی و… کشور و مصوبه مورخ ۲۲/۵/۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی نتایج پژوهش‌های میدانی در این مورد بیان شده است.

در ادامه گزارش مزبور، با اشاره به عدم شفافیت نهادهای متولی صدور مجوز و بازرسی از خوابگاه‌ها بر لزوم مشخص شدن نهاد متولی این امر تأکید شده است.

در این گزارش که توسط دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تهیه شده است، موضوع برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی در این خوابگاه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در پایان گزارش، پیشنهادهایی مانند اصلاح زیرساخت‌های اجرایی، بازنگری قوانین، ایجاد ساختارهای مدیریتی دارای اختیارات قانونی، آموزش مدیران خوابگاهی و تفکیک خوابگاه‌های دانشجویی از سایر خوابگاه‌ها نیز ارائه شده است.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: اعمال تخفیف‌های مختلف و اعطای وام در راستای الزام خوابگاه‌داران به اخذ مجوز از نهادهای ذیربط، استفاده از الگوهای مدیریت خوابگاه‌داری در کشور، ساخت اماکن و ساختمان‌هایی به منظور استفاده خوابگاهی و اجتناب از بکارگیری ساختمان‌هایی با کاربری‌های متفاوت، جدی‌تر گرفته شدن موضوع بومی‌پذیری پذیرش دانشجو با توجه به سطح قابل قبول اکثر دانشگاه‌های کشور از نظر علمی، تلقی شدن محیط خوابگاه به عنوان ادامه دانشگاه و لزوم استمرار فعالیت‌های علمی و فرهنگی در خوابگاه‌ها و تلاش برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در محیط دانشگاه به منظور اعمال نظارت و مدیریت بهتر، توجه به آمایش از نظر استقرار خوابگاه‌های در محل‌های مناسب و تحکیم ارتباط بین خوابگا‌ه‌ها و خانواده دانشجویان ساکن.

در پایان این بخش از جلسه، اعضا مقرر کردند تا کارگروهی با عضویت نهادهای مسئول در این زمینه و با مدیریت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تشکیل و ظرف مدت ۶ ماه گزارش نهایی خود را به شورای اسلامی شدن ارائه کند.

در ادامه جلسه، موضوع نحوه ارائه ۳۵ واحد درسی تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان که به استناد اساسنامه مصوب این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس این دانشگاه گزارشی پیرامون این موضوع ارائه کرد.

در گزارش ارائه شده توسط رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن برشمردن سرفصل‌ ۳۵ واحد درسی ارائه شده در این دانشگاه موارد متناظر با این واحدها در ۱۶ واحد درسی معارف اسلامی مقطع کارشناسی سایر دانشگاه‌ها مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

توجه به وظیفه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم، برنامه‌ریزی در راستای آشنایی هر چه بیشتر معلمان آینده کشور با مبانی تعلیم و تربیت اسلام و تاریخ علوم در تمدن اسلام و ایران، اعطای مهلت بیشتر به “دانشگاه فرهنگیان” برای ارائه این واحدهای درسی و اصل بودن آموزش‌های تربیتی در “دانشگاه فرهنگیان”.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.