تصمیم جدید برای واردات و ترخیص کالاهای وارداتی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس تصمیم جدید ، صاحبان کالاهای وارداتی حتی با تعهد پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز پس از فروش کالا هم می توانند کالاهای خود را وارد و ترخیص کنند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،‌رئیس کل بانک مرکزی دربارهٔ سبب ترخیص نشدن برخی کالاها از گمرکات کشور گفت: عده ای می خواهند کالایشان را با ارز ۱۲۲۶ تومان وارد کشور کنند و بدون پرداخت مابه التفاوت، آن را با قیمت ارز آزاد بفروشند اما بانک مرکزی طبق قانون این اجازه را نخواهد داد .

محمود بهمنی افزود : هیچ وارد کننده ای نباید انتظار داشته باشد در حالی که کالایش با ارز مرجع وارد کشور شده بدون پرداخت مابه التفاوت ان را  ترخیص وبا نرخ  ارز آزاد یا مبادله ای در بازار بفروشد .

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از اول تیرماه امسال براساس مصوبه مجلس بانک مرکزی ارز ۱۲۲۶ تومان نمی تواند اختصاص دهد و از این رو کالاهایی که وارد می شوند با یک نرخ ترخیص می شوند.

وی گفت: وظیفه بانک مرکزی این است که اگر کالایی با ارز  ۱۲۲۶ وارد شده و صاحب کالا بخواهد در بازار آن را با نرخ ارز ۳۱۰۰ یا ۲۵۰۰ تومان بفروشد جلوی آن را بگیرید و ازسوء استفاده و رانت و فساد جلوگیری کند. 

بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی ارز کالاهای مورد مناقشه را پرداخت کرده است افزود : اکنون انتظار دارند این بانک تفاوت قیمت ارز را هم پرداخت کند.

وی گفت: اگر آنها مشکل پرداخت تفاوت دارند نحوه پرداخت آن در قانون بودجه مشخص شده و باید دولت تسهیلات را در اختیارشان بگذارد اما بانک مرکزی نمی تواند از بیت المال این پول را پرداخت کند، بانک مرکزی مدافع حقوق مردم است.

به گفته بهمنی اکنون مشکل ایجاد شده با دادن تعهد و پرداخت  تفاوت حل شده و کالاها قابل ترخیص است.

خاطر نشان میشود  چندی است ماجرای کشتی های حامل کالاهای مختلف از جمله کالاهای اساسی و دارو که گفته می شود به سبب اختلافات تامین ارز در انتظار تعیین تکلیف می باشند در سطح رسانه های مختلف مطرح شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.