تصمیم‌گیری برای حل مشکل قطعی آب استان یزد/واگذاری مدیریت آب زاینده‌رود به وزارت نیرو

۱۰م اسفند ،

رییس مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به جلسه شب قبل نمایندگان مجامع استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان با وزرای نیرو، اطلاعات، کشور و کشاورزی برای حل مشکل قطعی آب استان یزد، گفت: در این جلسه مقرر شد که در اقدامی سریع لوله تخریب شده انتقال آب اصفهان به یزد ترمیم شود تا مردم استان یزد از نعمت آب شرب هر چه سریعتر برخوردار شوند.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «جلسه شب قبل به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس برگزار شد» گفت:‌ در این جلسه علاوه بر حضور نمایندگان مجامع این سه استان و چهار وزیر نیرو، اطلاعات، کشور و کشاورزی، استانداران استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان نیز حضور داشتند تا چاره‌ای در مورد حل بحران پیش آمده در خصوص قطعی آب پیدا کنند.

وی با بیان این‌که «تامین امنیت شبکه آبرسانی در استان اصفهان یکی از نتایج جلسه شب قبل بود» گفت: در این جلسه مقرر شد که مدیریت آب زاینده‌رود خارج از سه استان یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان باشد بدان معنا که معاونتی در مجموعه وزارت نیرو مسئولیت مدیریت آب زاینده‌رود را عهده‌دار باشد و وزیر نیرو مستقیم بر روند توزیع آب در این سه استان در زمینه شرب، صنعت و کشاورزی نظارت کند در این شرایط دیگر مدیریت خارج از این سه استان و در اختیار وزارت نیرو خواهد شد.

نماینده مردم یزد تامین اعتبار خشکسالی، پرداخت بیمه کشاورزی، استمهال وام‌های کشاورزان را از دیگر تصمیمات جلسه شب قبل عنوان و اظهار کرد:‌ قرار شد برای حل مشکل قطعی آب مردم استان یزد تدبیری اندیشیده شود به طوری که لوله تخریبی انتقال آب اصفهان به یزد هر چه سریعتر ترمیم شده و حداقل یکی از الکتروپمپ‌ها‌ که به آتش کشیده شده است جابجا و تعویض شود.

جوکار با بیان این‌که «قطعی آب استان یزد بعد از تخریب لوله انتقال آب استان اصفهان به این استان در شرایط بحرانی به سر می‌برد» گفت:‌ در حال حاضر مردم برای تامین آب شرب با مشکلاتی مواجه می باشند به طوری که در بعضی از مناطق از طریق تانکر آبرسانی می‌شود و متاسفانه در بعضی دیگر از مناطق آب از طریق چاه‌های آب کشاورزی و فضای سبز برای مصارف شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: مطمئنا احتمال به خطر افتادن سلامتی مردم وجود دارد، لذا در این جلسه قرار شد که در اسرع وقت با انجام اصلاحات و ترمیم خط لوله، تغییر و تعویض کنترل‌ها و سیستم‌های فشار مشکل آب مردم استان یزد حل شود.

رییس مجمع نمایندگان استان یزد با بیان این‌که «پرداخت خسارت و ترمیم شبکه خط لوله تخریبی انتقال آب از دیگر تصمیمات این جلسه به شمار می‌آید» گفت: قرار شد بخشی از این هزینه‌ ترمیم و پرداخت خسارات را استان اصفهان، یزد و همچنین وزارت نیرو تامین کنند.

جوکار در عین حال گفت: طبیعتا با توجه به تخریب زیرساخت‌های انتقال آب، ترمیم زیرساخت‌ها زمان‌بر است که قرار شده است این کار هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

وی در خصوص سبب حضور نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در این جلسه علی‌رغم عدم تخریب خط لوله انتقال آب این استان، گفت: استان چهارمحال و بختیاری از دیر زمانی است که در زمینه آب مشکل دارد. قرار شد که در این جلسه بر لزوم مدیریت آب زاینده‌رود برای هر سه استان تصمیم‌گیری شود.

نماینده مردم یزد توضیح داد: هر کدام از سه استان یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان حقابه پرداخت می‌کنند که طبیعتا بر این اساس مردم این سه استان حق استفاده از آب زاینده‌رود را دارند. بر همین اساس است که مقرر شد برای تامین آب با اولویت‌های تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی اقدامات لازم انجام شود تا مردم به صورت عادلانه از منابع آب بهره‌مند شوند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.