تصمیم آخر برای بافت فرسوده

۲۰خردادماه،

کد خبر: ۶۹۸۱ تاریخ انتشار یافتن: دوشنبه ۲۰ خرداد۸:۳۳ عصر ذخیره ارسال به دوست نسخه چاپی

شورای شهر تهران بعد از ماه‌ها برررسی بر روی پیشنهادی که شهرداری در قالب لایحه تدقیق نقشه‌های بافت فرسوده پایتخت به شورا ارائه کرده بود، سرانجام تصمیم آخر را برای مساحت بافت فرسوده شهر تهران اتخاذ کرد.براساس مصوبه کمیسیون عمران شورای شهر تهران مساحت تازه بافت فرسوده پایتخت از سه هزار و ۲۶۸ هکتار فعلی به ۳ هزار و ۹۶۸ هکتار رسیده است؛ به طوری که از پیشنهاد افزایش ۱۷۳۲ هکتاری که شهرداری داده بود فقط با ۷۰۰ هکتار آن موافقت شد.دراین مصوبه همچنین کلیه تسهیلات تشویقی که تا پیش از این به محدوده «بافت ناپایدار» تعلق می‌گرفت نیز حذف شده است.شهرداری‌تهران در یکسال اخیر ۱۵ هزار هکتار از ۶۰ هزار هکتار مساحت کل شهر تهران را جزو «بافت‌ناپایدار» تشخیص داده بود و به ساخت‌‌وساز در این محدوده، تراکم تشویقی از یک تا دو طبقه همراه با تخفیف در عوارض تراکم، ارائه می‌کرد.محتوای این مصوبه اجازه ارائه تراکم تشویقی، تخفیف در عوارض و پرداخت وام نوسازی را فقط به مناطق فرسوده نیمه جنوبی تهران محدود کرده است و دست مدیریت شهری را از ارائه این تسهیلات به مناطق یک تا ۶ بسته است.

بحث داغ «انتقال مسکن‌مهر از خارج کلانشهر تهران به داخل بافت‌فرسوده» در تبلیغات انتخاباتی روزهای اخیر نامزدهای ریاست‌جمهوری، ظاهرا در جلسات تصمیم‌گیری شورای‌شهر تهران اثر معکوس داشته است چون روز قبل خبر رسید اعضای شورای‌‌شهر در مساحت فعلی بافت‌فرسوده تهران تغییرات ‌‌اساسی اعمال کرده‌‌اند و مناطقی را که پیش‌از این در قالب بافت‌ ناپایدار از تراکم‌تشویقی نفع می‌بردند، از این تسهیلات محروم کرده‌اند.
شورای‌شهر هفته پیش در یک جلسه غیرعلنی با مدیران سازمان نوسازی شهر تهران، پیشنهاد این سازمان مبنی بر افزایش مساحت محدوده بافت‌فرسوده از ۳۲۶۸ هکتار به ۵۰۰۰ هکتار در قالب لایحه «تدقیق نقشه بافت‌فرسوده» را بررسی کرد و در نهایت به جای اضافه‌کردن ۱۷۳۲ هکتار به محدوده فعلی، فقط با ۷۰۰ هکتار آن موافقت کرد و در نهایت محدوده تازه بافت‌فرسوده تهران را به ۳۹۶۸ هکتار تبدیل کرد.
در مصوبه‌ای که کمیسیون عمران شورا برای تغییر مساحت بافت‌فرسوده تهران از ۳۲۶۸ هکتار به ۳۹۶۸ هکتار، تصویب کرده، همچنین کلیه تسهیلات تشویقی که تا پیش از این به محدوده «بافت ناپایدار» تعلق می‌گرفت نیز حذف شده است.
شهرداری‌تهران در دست‌کم یکسال اخیر ۱۵ هزار هکتار از ۶۰ هزار هکتار مساحت کل شهر تهران را جزو «بافت‌ناپایدار» تشخیص داده بود و به ساخت‌‌وساز در این محدوده، تراکم تشویقی از یک تا دو طبقه همراه با تخفیف در عوارض تراکم، ارائه می‌کرد.
اما شورای‌شهر تهران در تصمیم تازه خود که به تصویب نیز رسیده و از روز ابلاغ به شهرداری لازم‌الاجرا خواهد بود، صدور امتیاز طبقه‌اضافه –تراکم‌تشویقی- در بافت‌ ناپایدار را ممنوع کرده است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مسوولان نوسازی شهر تهران در چند ماه قبل با تدوین لایحه طرح تدقیق بافت‌فرسوده امیدوار بودند بتوانند محله‌هایی از پایتخت که هر سه ویژگی بافت‌فرسوده را دارند، اما در محدوده بافت‌فرسوده قرار ندارند را جزو این محدوده بیاورند تا انگیزه نوسازی و ساخت‌وساز در مالکان خانه‌های فرسوده و همین‌طور در سرمایه‌گذارانی که با مالک شراکت می‌کنند و عملا نقدینگی ساخت‌‌وساز را تامین می‌کنند، افزایش یابد.
مهم‌ترین عامل انگیزشی در نوسازی بافت‌فرسوده، تراکم تشویقی و تخفیف ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی در عوارض است که سبب می‌شود سهم شریک و مالک از تعداد واحدمسکونی تازه به حد معقول برسد و شرایط نوسازی را برای طرفین فراهم کند.
اما با مصوبه تازه شورای‌شهر، ۱۰۰۰ هکتار از مساحت تهران که طبق مطالعات سازمان نوسازی، شرایط اطلاق بافت‌فرسوده را دارد، جزو این محدوده قرار نگرفته و از تسهیلات تشویقی محروم خواهد بود.
با این مصوبه بخشی از محله‌های فرسوده -که عمدتا در مناطق ۱ تا ۶ می باشند- از محدوده تازه بافت‌فرسوده محروم مانده‌اند و پرونده بافت‌ناپایدار نیز برای همیشه بسته شد.
بافت‌ناپایدار محله‌هایی می باشند که یکی از سه ویژگی بافت‌فرسوده را دارند.
برخی اعضای شورای‌شهر تهران ماه قبل با ایراد نسبت به ارائه تراکم‌تشویقی به بافت‌ناپایدار، این روند را عامل افزایش جمعیت تهران عنوان کرده بودند و همان زمان می‌شد حدس زد قصد مسوولان نوسازی برای افزایش محدوده بافت‌فرسوده به‌صورت ۱۰۰ درصدی رای نمی‌آورد. گفته می‌شود توجیه اعضای کمیسیون عمران شورای‌شهر در افزایش محدود مساحت بافت‌فرسوده و رای منفی آنها به افزایش در حد ۵۰۰۰ هکتار، اولویت قراردادن نیمه جنوبی شهر در برخورداری از تسهیلات نوسازی است. به همین خاطر با افزایش مساحت بافت‌فرسوده در مناطق ۱ تا ۶ مخالفت شده و فقط بافت‌فرسوده سایر مناطق بسیار شده است.
همچنین سبب حذف تسهیلات ساخت از بافت‌ناپایدار در مصوبه این کمیسیون نیز مغایرت این تسهیلات –تراکم تشویقی- با طرح تفصیلی و افزایش بار جمعیتی اعلام شده است.
روز قبل رییس سازمان نوسازی شهر تهران دربارهٔ آخرین تصمیم شورای‌شهر در خصوص محدوده بافت‌فرسوده و همچنین سرنوشت لایحه تدقیق به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این طرح در کمیسیون عمران شورا با تغییراتی به تصویب رسید و با نظر شورای‌شهر تهران مساحت بافت‌فرسوده به ۳۹۶۸ هکتار افزایش یافت.
او به مخالفت شورای شهر برای گسترش محدوده بافت فرسوده در مناطق یک تا شش اشاره کرد و افزود: اعضای شورا معتقدند افزایش سطح بافت فرسوده در مناطق یک تا شش را نباید داشته باشیم؛ چون ساکنان این مناطق جزو طبقات متوسط رو به بالا می باشند و نیازی به دریافت تسهیلات تشویقی و تخفیفات ۱۰۰ درصدی ندارند. او ادامه داد: بنابراین ظرفیت تسهیلات تشویقی این مناطق را به نقاط جنوبی شهر اختصاص دادیم.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: اولویت ارائه تسهیلات تشویقی در طرح تدقیق به جای بافت ناپایدار به بافت فرسوده اختصاص پیدا کرده است و ارائه تسهیلات تشویقی مربوط به نوسازی بافت‌فرسوده در مناطق یک تا شش شهرداری تهران فقط به لکه‌هایی محدود می‌شود که از سال ۸۵ تاکنون به عنوان بافت فرسوده شناخته شده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد


برچسب هابرچسب ها: بافت فرسوده، نوسازی، مقاوم سازی، زلزله، شورای شهر، شهرداری



آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.