تصمیم تازه دولت برای پرند

۲۴اردیبهشت،

به گزارش نوساز به نقل از «دنیای‌اقتصاد»، بارگذاری جمعیتی در شهری که قرار است جمعیت سربار تهران را پذیرش کند، محدود شد. شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور در مصوبه تازه خود، مساحت «محدوده‌اصلی» شهر تازه پرند را در حد پذیرش ۴۸۳ هزار نفر جمعیت ساکن، تعیین کرد. در این مصوبه، مساحت پرند معادل ۳۴۲۰ هکتار – به اندازه یک‌بیستم محدوه فعلی شهر تهران- تعیین شده است.

به این ترتیب با اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور، عملا اجازه تعریف پروژه تازه مسکن‌مهر در پرند از دولت سلب می‌شود، ضمن اینکه با توجه به جمعیت کنونی پرند، ظرفیت خالی بسیاری در این شهر برای تکمیل سقف جمعیتی از طریق سایر ساخت‌وسازها، باقی نمانده است.

محسن غیاثی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شرکت عمران شهر تازه پرند دربارهٔ جزئیات این مصوبه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: جمعیت پرند تا پیش از آغاز به ساخت مسکن‌مهر، طبق آمار سرشماری، ۳۲ هزار نفر بود و با افتتاح حدود ۱۵ هزار واحد مسکونی‌مهر در دو سال اخیر، این جمعیت هم‌اکنون به ۸۰ هزار نفر رسیده است. همچنین با تکمیل مابقی واحدهای مسکونی‌مهر در حال ساخت، کل جمعیت ساکن در پرند تا پایان امسال از ۸۰ هزار نفر فعلی به ۴۴۰ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند که با توجه به سقف جمعیت مصوب برای پرند، امکان ساخت‌وساز تازه حداکثر برای ۴۰ هزار نفر دیگر وجود خواهد داشت.
عضو هیات مدیره شهر تازه پرند در ادامه با تاکید براینکه ساخت حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در پرند، حداقل ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت مازاد شهر تهران را تا پایان سال جاری به پرند منتقل می‌کند، افزود: طبق مصوبه تازه شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور، ظرفیت پرند برای ساخت‌وساز تازه حداکثر در حد ۵۰ هزار واحد است که این واحدها نه بصورت مسکن‌مهر، بلکه به شکل خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌‌های کم‌تراکم احداث خواهد شد.

امکان دوبرابرشدن پرند
غیاثی‌نیا در عین حال تصریح کرد: مساحت محدوده پرند امکان توسعه دوبرابری و اضافه‌شدن ۴ هزار هکتار به محدوده ۳۴۲۰ هکتاری فعلی را دارد، اما برای این افزایش محدوده، لازم است شورای عالی شهرسازی در سال‌های آینده، تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: تا پیش از ابلاغ مصوبه اخیر این شورا، مصوبه سال۸۶ شورای عالی شهرسازی (طرح جامع مجموعه شهری تهران)، مبنای بارگذاری جمعیت پرند قرار داشت. در سال۸۶ مصوب شده بود جمعیت شهر تازه پرند تا سال ۱۴۰۵ باید به ۷۰۰ هزار نفر جمعیت برسد. اما مصوبه تازه شورا، سقف جمعیت را از ۷۰۰ هزار نفر به ۴۸۳ هزار نفر محدود کرده است.
عضو هیات مدیره پرند گفت: به دنبال این مصوبه، توسعه خدمات سکونتی در پرند جایگزین ساخت‌وسازهای مسکونی تازه می‌شود تا سرانه‌های خدماتی این شهر به ۵۴ مترمربع و سپس به نرخ استاندارد ۶۳ مترمربع افزایش یابد.

برخی مسوولان قبلی وزارت مسکن با انتقاد از ۱۰ برابرشدن جمعیت پرند ظرف چهار ‌سال اخیر تحت‌تاثیر مسکن‌مهر، ادعا می‌کنند: در زمان تاسیس پرند بنا بود جمعیت شهر در طول ۲۰سال به سقف تعیین شده برسد.

اما محسن غیاثی‌نیا معاون شهرسازی پرند در این زمینه اعلام کرد: طبق مصوبه سال ۱۳۶۸ شورای‌عالی شهرسازی که اجازه تاسیس شهر تازه پرند را صادر کرد، جمعیت پرند برای سال۹۰ معادل ۳۰۰ هزار نفر تعیین شد، این در حالی است که هم‌اکنون کل جمعیت شهر حداکثر ۸۰ هزار نفر است، بنابراین رشد سریع و غیرطبیعی اتفاق نیفتاده است.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.