تصمیم گیری ۵ وزیر برای افزایش حقوق بازنشستگان /اختصاص بودجه آسیبهای اجتماعی برای اولین بار

به گزارش خبرنگار مهر، دراین هفته شاهد اخبار و رویدادهای زیادی در حوزه بهزیستی و تامین اجتماعی بودیم که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

افزایش ۱۰۰ خودروی اورژانس اجتماعی در سال جاری

در اولین روز هفته جاری مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از افزایش ۱۰۰ خودروی اورژانس اجتماعی در سال جاری خبر داده و عنوان کرد در حال حاضر تعداد خودروهای اورژانس اجتماعی در کشور بسیار کم است و نمی تواند پاسخگوی مشکلات و مسائل موجود باشد به همین دلیل براساس برنامه ریزیهای انجام شده تعداد خودروهای اورژانس را افزایش می دهیم.

حبیب الله مسعودی فرید با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ خودروی مخصوص اورژانس اجتماعی در کشور فعالیت می کند، تاکید کرد در شهر تهران فقط ۲۱ خودرو اورژانس اجتماعی وجود دارد که تعداد آن در مقایسه با بزرگی تهران کم است.

به گفته وی، در گذشته ماموران اورژانس اجتماعی اجازه ورود به داخل منزل را نداشتند و به عنوان ضابط قضایی مطرح نبودند و همین موضوع مشکلاتی را برای افراد آسیب دیده ایجاد کرده بود اما در لایحه جدید تمامی این موارد در نظر گرفته شده است و تا حدود زیادی رسیدگی به مشکلات تسهیل می شود.
 
نصب پلاک ویژه خودرو فقط برای ۲ هزار معلول/ عدم تخصیص سهمیه بنزین معلولان


همچنین در روز شنبه رئیس جامعه معلولان ایران نیز از عدم نصب پلاک ویژه خودرو برای تمامی معلولان انتقاد و اعلام کرد راهنمای و رانندگی فقط برای یک ششم معلولان، پلاک ویژه خودرو صادر کرده است.


علی همت محمود نژاد با اشاره به نشست روسای هیئت مدیره اعضای جامعه معلولان سراسر کشور ، گفت در این نشست که با حضور مدیر کل بهزیستی اهواز و همچنین نماینده ولی فقیه وامام جمعه زاهدان برگزار شد، مشکلات معلولان و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بررسی شد.

 

وی با اشاره به پایین بودن مستمری معلولان عنوان کرد مستمری که هم اکنون معلولان دریافت می کنند به هیچ عنوان با تورم موجود در جامعه تناسبی ندارد به همین دلیل باید مسئولان برای آن چاره ای بیاندیشند.

 

فعالیت مددکاران اجتماعی در ۱۷ سازمان دولتی


در روز یکشنبه رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از فعالیت مددکاران در ۱۷ سازمان دولتی خبر داده و عنوان کرد مددکاران اجتماعی در سازمانها و وزارتخانه‌هایی مانند بهداشت، تعاون ، کار و رفاه،بهزیستی، نیروی انتظامی و… فعال هستند.


حسن موسوی چلک اعلام کرد که در حال حاضر ۸ تا ۱۰ هزار نفر در رشته مددکاری فارغ التحصیل شده اند و اکثر آنان نیز در رشته های مرتبط مشغول به کار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه این رشته ظرفیت زیادی برای اشتغال دارد، گفت مددکاران اجتماعی به عنوان مدیران سلامت اجتماعی نقش موثری در پیشگیری از آسیبها در کشور دارند.

 

افزایش اعتبار پیشگیری از آسیبها


دومین خبر مهم حوزه بهزیستی در دومین روز هفته جاری  موضوع افزایش اعتبارات بخش پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و اعتیاد خبر داد بود که از سوی رئیس سازمان بهزیستی مطرح شد .

 

همایون هاشمی عنوان کرد که با توجه به افزایش ۲۴ درصدی بودجه سازمان بهزیستی نسبت به سال گذشته ، اعتبار بخشهای مختلف نیز افزایش یافته است بطوریکه علاوه بر پیشگیری ، بودجه اعتیاد نیز سه برابر قبل رشد داشته است.

 

وی از افزایش میزان مستمری مددجویان نیز خبر داد و گفت به نسبت بودجه ، مستمری یک میلیون و ۸۰۰ هزار مددجوی تحت پوشش نیز افزایش پیدا می کند بطوریکه به زودی مابه التفاوت این افزایش به حساب مددجویان واریز خواهد شد.

 

ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به افراد مبتلا به ایدز


در روز دوشنبه دبیر کمیته پیشگیری ‌و کنترل ایدز بهزیستی از اختصاص یارانه برای ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به مبتلایان بیماری ایدز خبر داد و گفت براساس برنامه ریزیهای انجام شده در سال جاری ۴۰۰ بیمار از خدمات مشاوره رایگان برخوردار می شوند.


دکتر مجید رضازاده به برنامه های پیشگیری و کنترل از ایدز اشاره و عنوان کرد برنامه های پیشگیرانه در دو سطح اولیه و ثانویه اجرایی می شود که آموزش پیشگیری از ایدز در گروههای پرخطر مانند معتادان تزریقی، زنان آسیب‌پذیر و کودکان خیابانی و کارتن خوابها در سطح اول اجرایی می شود.

 

به گفته وی در برنامه های آموزش پیشگیری از ایدز برای اینکه ویروس ایدز وارد بدن افراد نشده و از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود برخی اقلام بهداشتی و وسایلی مانند سرنگ، سوزن  و… در بین معتادان تزریقی توزیع می شود.

  
پرداخت مابه‌التفاوت سهمیه سوخت معلولان


همچنین در سومین روز هفته رئیس سازمان بهزیستی در یک نشست خبری از افزایش بیش از ۱۵ درصدی مستمری مددجویان در سال جاری خبر داد وعنوان کرد با توجه به افزایش ۳۰ درصدی بودجه سازمان بهزیستی مستمری مددجویان تحت پوشش نیز در سال جاری بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.


همایون هاشمی گفت قصد داریم مستمری مددجویان را به گونه‌ای افزایش دهیم که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که پرداخت ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد به این افراد است را محقق نماییم.

 

وی در مورد سهمیه سوخت معلولان نیز اعلام کرد به منظور افزایش قدرت خرید معلولان قصد داریم به جای پرداخت بنزین ماهیانه مبلغ آن را به صورت نقدی در ماه پرداخت کنیم به طوریکه مابه‌التفاوت بنزین ۴۷۰ تومانی محاسبه و ماهیانه ۱۵ هزار تومان به حساب این افراد واریز می‌شود.

 

خبر دیگری که در روز دوشنبه منتشر شد تقدیر از برترین جوانان معلول بود که در جشنواره علی اکبر از تعدادی از این معلولان تقدیر شد.

 

اختصاص بودجه آسیبهای اجتماعی برای اولین بار در کشور


در روز سه شنبه چهارمین روز هفته جاری معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش روز مددکاری از اختصاص بودجه به بخش آسیبهای اجتماعی برای اولین بار در قانون بودجه کشور خبر داد و عنوان کرد در حال حاضر نقش مددکار اجتماعی در جامعه پررنگ تر از قبل شده و چنانچه مددکاران به موقع وارد عمل شوند و نیاز طرف مقابل و صحبتهای وی را درک کنند بهتر می توانند در حل مسائل و مشکلات افراد گام بردارند.


سید عبدالله عمادی با اشاره به اینکه یک مددکار اجتماعی باید شنونده خوبی باشد اعلام کرد برای ارائه راهکار و حل مشکل به مددکاران توصیه می شود در مرحله اول با دقت و حوصله به حرفهای افراد گوش دهند.

 

به گفته وی تاکنون در حوزه پیشگیری به سلامت اجتماعی جسمی پرداخته شده است به طوریکه سلامت اجتماعی مغفول مانده بنابراین چنانچه به سلامت اجتماعی افراد به صورت تخصصی پرداخته شود از بسیاری از آسیبهای اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

 

کاهش سن اعتیاد به ۱۵ سال

 

همچنین در این همایش معاون فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش سن اعتیاد از ۲۳ به ۱۵ سال خبر داد و عنوان کرد بر اساس تحقیقات انجام شده ۱۲ میلیون نفر از افراد جامعه در معرض تهدیدات اجتماعی و اعتیاد قرار دارند.


حمید صارمی بر اساس آمار سالهای گذشته دو میلیون معتاد قطعی در کشور وجود دارد و از آنجایی که ۶۰ درصد این افراد متاهل هستند و هر کدام ۵ تا ۶ فرزند دارند بدین ترتیب پیش بینی می شود که ۱۲ میلیون نفر از خانواده و افراد جامعه در معرض تهدیدات اجتماعی هستند.

 

به گفته وی افراد معتاد و دربرگیری آنها در جامعه لزوم توجه به امر پیشگیری را بیش از پیش نشان می دهد چرا که این افراد به دلیل گرفتاریهای اقتصادی و فقر تحصیلی توان استفاده از اطلاعات پیشگیرانه را ندارند به همین دلیل این موضوع ضرورت تغییر رویکرد در حوزه پیشگیری اجتماعی را افزایش می دهد.

 

 ناله بازنشستگان بلند شد؛ دولت توجه کند


رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در آخرین روز کاری هفته جاری عنوان کرد با توجه به اینکه اغلب بازنشستگان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند به همین دلیل انتظار می‌رود دولت به ناله بازنشستگان که بلند شده توجه و افزایش حقوق آنان را حداقل براساس نرخ تورم اعلام کند.


علی اکبر خبازها گفت براساس قانون، میزان افزایش حقوق بازنشستگان باید از سوی مجلس تعیین شود اما دو سال است که مجلس این کار را به دولت محول کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت طی دو سال گذشته حقوق بازنشستگان را معادل یکسال تعیین کرده است، عنوان کرد این درحالی است که حدود ۸۰ درصد بازنشستگان حداقل بگیر و دارای مشکلات بسیار زیادی هستند بطوریکه برای خرید نان خانواده خود نیز در مضیقه قرار دارند.

 

 تصمیم‌گیری در باره افزایش حقوق بازنشستگان توسط پنج عضو دولت 

 

همچنین در روز چهارشنبه خبری در مورد افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد مبنی بر اینکه پنج عضو هیئت دولت، میزان افزایش حقوق بازنشستگی و وظیفه تمام بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح که تا پایان سال ۱۳۸۶ برقرار شده را تعیین می‌کنند.


این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی ـ معاون اول رئیس جمهور ـ برای اجرا ابلاغ شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.