تصویب متن نهایی بیانیه تهران در جلسه اختتامیه سمینار زیرمنطقه‌ای برنامه حافظه جهانی یونسکو

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

سمینار زیرمنطقه‌ای برنامه حافظه جهانی یونسکو از طرف کمیسیون ملی یونسکو وبا حمایت دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به مناسبت بیستمین سال تأسیس برنامه حافظه جهانی یونسکو در سالن اجتماعات کمیسیون برگزار شد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو؛ این سمینار با حضور دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، تاریا ویرتانن رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، نمایندگانی از کشورهای افغانستان، ترکمنستان و پاکستان، اعضای کمیته ملی حافظه جهانی کمیسیون ملی یونسکو، محققان و پژوهشگران مرتبط با این حوزه تشکیل شد.

در نشست‌های این سمینار دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در ثبت میراث مستند کشورمان در فهرست جهانی یونسکو و همچنین ارزیابی نتایج و دستاوردهای برنامه حافظه جهانی یونسکو و بررسی امکان ثبت مشترک آثار و تشکیل کمیته زیرمنطقه‌ای حافظه جهانی مطالبی ارائه شد.

در این سمینار دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اهمیت‌خواندن میراث مشترک منطقه اظهار داشت که مردمان این منطقه به عزم و اراده ما برای تحقق این اهداف نیاز دارند تا این میراث گرانقدر در اختیار بشریت قرار گیرد.

سمینار زیرمنطقه‌ای برنامه حافظه جهانی یونسکو امروز در ساعت ۱۵ خاتمه یافت. پس از آن بیانیه نهایی سمینار به اطلاع حاضران در جلسه رسید.
متن نهایی بیانیه تهران در جلسه اختتامیه سمینار زیرمنطقه‌ای برنامه حافظه جهانی یونسکو به شرح زیر است:

توصیه‌های تهران
«سمینار زیرمنطقه‌ای ارزیابی دستاوردهای برنامه حافظه جهانی»
به مناسبت بیستمین سالگرد این برنامه
حاضران در نشست زیرمنطقه‌ای ارزیابی دستاوردهای برنامه حافظه جهانی که با حضور نمایندگانی از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان و ترکمنستان در تاریخ‌های ۲۱ و ۲۲ اکتبر ۲۱۲ (۳۰ مهر تا اول آبان ) در تهران برگزار شد بر موارد زیر توافق کردند:
با نظر به:
الف ـ اهمیت و ارزش برنامه حافظه جهانی برای بشریت و همچنین توجه به اهمیت حفظ و انتقال این میراث به نسل‌های آینده؛
ب ـ حمایت‌های دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و کمیسیون ملی یونسکو- ایران و کمیته ملی حافظه جهانی کمیسیون ملی یونسکو به واسطه دستاوردهای آن در ارتباط با ترویج برنامه حافظه جهانی در کشور در سال‌های اخیر و همچنین مشارکت سازمان‌های ذی‌ربط و همه شرکت‌کننده‌ها که با حضور و مشارکت خود در این رویداد، موفقیت آن را تضمین کردند.
با توجه به همه اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی شرکت‌کنندگان موارد زیر پیشنهاد شد:
الف ـ دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و کمیسیون‌های ملی یونسکو کشورهای مرتبط (افغانستان، ایران، پاکستان و ترکمنستان) باید همچنان فعالانه برای ترویج برنامه حافظه جهانی و نیز تسهیل دسترسی به ملل خود به میراث مشترک‌شان تلاش کنند:
ب ـ چهار کشور حوزه دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران باید در جهت ترویج اهداف سمینار که ایجاد همکاری‌های نزدیک‌تر، بهتر و مستحکم‌تر و همچنین شبکه‌سازی میان آنهاست در چارچوب بیانیه ونکوور تلاش کنند، به ‌ویژه با توجه به میراث مشترک‌شان. این هدف از راه‌های زیر قابل دسترسی است:
• تأسیس کمیته‌های ملی حافظه جهانی در کشورهای حوزه دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران که تاکنون چنین کمیته‌ای در آن کشورها تأسیس نشده است؛
• ظرفیت‌سازی در حوزه حفاظت و نگهداری از میراث مستند از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و تبادل منظم و مداوم اطلاعات و متخصص بین این کشورها؛
• ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی در سطح ملی از جمله از طریق مطالعات میدانی و شبکه‌سازی میان چهار کشور حوزه دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران؛
• تسهیل دسترسی عموم به طور کلی و دسترسی ملل کشورهای حوزه دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به طور خاص به میراث مستند به روش‌های مختلف از جمله دیجیتالی‌کردن آثار و استفاده از روش‌های چندرسانه‌ای؛
• ادغام برنامه حافظه جهانی در برنامه‌های آموزشی و درسی با هدف افزایش آگاهی‌ها از برنامه حافظه جهانی و همچنین اطلاع‌رسانی در مورد آثار ثبت‌شده؛
• شناسایی میراث مشترک مستندی که می‌توان به عنوان پایه و اساس معرفی‌های مشترک برای ثبت در فهرست جهانی میراث مستند قرار بگیرد.
• تأسیس یک کمیته مشورتی زیرمنطقه‌ای در زمینه حافظه جهانی که مقر آن در تهران خواهد بود و چهار کشور حوزه دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران را پوشش می‌دهد.

این کمیته با نظرات دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و با حمایت کمیسیون‌های ملی کشورهای عضو این دفتر در تهران تشکیل خواهد شد. از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این کمیته در مرحله نخست برگزاری دوره‌های آموزشی و تبادل تجارب و اطلاعات در زمینه برنامه حافظه جهانی است. مرحله بعدی فعالیت‌های این کمیته شامل اجرای پروژه‌های مشترک از جمله تهیه فهرست زیرمنطقه‌ای اولیه از میراث مستند موجود در کشورها برای معرفی برای ثبت است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.