تصویری از «ارواح سرخ معلق» شکار شده توسط ناسا

تصویری از «ارواح سرخ معلق» شکار شده توسط ناسا

تصویر شکار شده توسط فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی، نوعی پدیده جوی مرموز موسوم به «روح سرخ معلق در هوا» است که درست بر فراز یک جرقه شفاف آذرخش طی توفان رعد و برق در میانمار شکار شده است.

به گزارش ایسنا، ارواح سرخ نخستین بار توسط تصویری در سال ۱۹۸۹ مستند شدند. آن‌ها جرقه‌های بسیار کوتاه فعالیت نوری هستند که با تخلیه آذرخش قوی در توفان‌ها مرتبط‌اند. با این حال مکانیزم دقیق این پدیده هنوز ناشناخته است.

این ارواح که به دلیل ماهیت گریزپایشان چنین عنوانی به خود گرفته‌اند، در قسمت فوقانی توفان‌های رعد و برق روی می‌دهند و مشاهده آن‌ها از روی زمین بسیار دشوار است.

دهه‌هاست که خلبانان مشاهده چنین جرقه‌هایی را در قسمت فوقانی توفان‌ها گزارش کرده‌اند اما در دهه ۱۹۹۰ بود که توسط دوربین به طور واضح شکار شدند.

ارواح نوعاً چندین خوشه پیچک قرمز رنگ هستند که از ناحیه جرقه آذرخش به نواحی بالاتر می‌رسند و گاهاً تا ارتفاع ۹۰ کیلومتر به درون جو نیز گسترش می‌یابند.

درخشان‌ترین ناحیه یک روح معمولاً در ارتفاع ۶۵ تا ۷۵ کیلومتری آن مشاهده می‌شود.

این پدیده‌ها که فقط سه تا ۱۰ میلی‌ثانیه دوام می‌آورند، می‌توانند همچون فعالیت متعادل شفق‌های قطبی درخشان باشند. ارواح همچنین انتشارهنده اصوات رادیویی‌اند.

این پدیده مرموز از ماهیت پیچیده محیط الکتریکی زمین حکایت دارد و این که چگونه توفان‌ها و اثرات آب و هوایی با آن تعامل دارند.

گفته می‌شود که جست‌وجوی فعالیت آن‌ها در سیارات دیگر در شناسایی محیط‌های ختم شونده به حیات کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام

ارواح سرخ معلق


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.