تصویب انتشار اوراق خزانه اسلامی در کمیسیون تلفیق

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا مصباحی مقدم در همایش تبیین جایگاه فراکسیون بازار سرمایه در مجلس نهم از موافقت کمیسیون تلفیق برای انتشار اوراق خزانه اسلامی در بودجه سال ۹۱ دولت خبر داد و گفت: پیشنهادی مبنی بر استفاده از اوراق خزانه اسلامی در لایحه بودجه سال ۹۱ مطرح شده است.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس با اشاره به اینکه این پیشنهاد قبلا در شورای فقهی بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفته و مشروعیت آن مورد تائید است، افزود: این اوراق از منظر شرعی دارای تفاوت هایی با اوراق متعارف دارد.

به گفته وی این اوراق ناشی از بدهی دولت به پیمانکاران و بخش های دیگر است و با انتشار اوراق خزانه اسلامی دولت از محل فروش آن خواهد توانست بدهی پیمانکاران را بدهد. هدف این اوراق ایجاد انبساط نیست و سیاست انقباضی ایجاد خواهد کرد.

مصباحی مقدم عنوان کرد: اوراق متعارف باعث ایجاد بدهی جدید می‌شود که اوراق خزانه اسلامی در تنزیل بدهی‌ها با مدت یک تا سه ساله و فروش کمتر از قیمت اسمی کاربرد دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه برخی از ابزارهای مالی در کمیته فقهی سازمان بورس در حال بررسی برای بهره برداری است، گفت: تعریف ابزارهای مالی جدید در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت، به طوریکه معاملات آتی سکه و اوراق اجاره در بازار سرمایه راه اندازی شده است.

به گفته وی تفکیک مقام ناظر و اجرا از مهمترین دستاوردهای تصویب قانون بازار اوراق بهادار در مجلس هفتم بود و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نیز در مجلس هشتم به تصویب رسید تا شرایط برای راه اندازی ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه فراهم شود.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.