تصویب دوره دکتری حرفه‌ای علمی کاربردی در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی از تصویب دوره دکتری حرفه‌ای در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر برزویی در مراسم آغاز بیست و یکمین سالگرد فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی، با بیان اینکه نظام آموزشی مهارتی در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین زیر نظام‌های آموزشی کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت دانشجویی کشور رو به کاهش و ظرفیت آموزش عالی رو به افزایش است و پس از زیر نظام دانشگاه‌های دولتی، زیر نظام آموزش مهارتی در سال ۹۲ بیشترین پذیرش دانشجو را داشته است.

وی افزود: از حدود ۳۲۰ هزار معرفی شده به مراکز این دانشگاه، بیش از ۲۲۰ هزار دانشجو یعنی بیش از یک سوم معرفی‌شدگان در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه در شورای گسترش وزارت علوم بیش از ۱۶ دوره ارشد در کمتر از یک ساعت تصویب شد، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی به مسیر واقعی خود رسیده و سیاست‌گذاران نیز در همه حوزه حمایت می‌کنند و در آینده نزدیک حداکثر ۴۰ درصد ظرفیت آموزشی ما، آموزش در کلاس خواهد بود.

۶۰ درصد ظرفیت آموزشی دانشگاه علمی کاربردی باید مربوط به محیط کار باشد

برزویی با بیان اینکه ۶۰ درصد ظرفیت آموزشی دانشگاه علمی کاربردی باید مربوط به محیط کار باشد، تصریح کرد: اگر ساختار کاربینی و کارورزی در مراکز علمی کاربردی خوب اجرا شود، به هدف خود رسیده‌ایم و اگر اجرا نشود، موفق نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه از سال جاری نظام پودمانی را به صورت واقعی اجرا خواهیم کرد، گفت: آموزش‌های ما علاوه بر آموزش‌های رسمی و مقطع‌دار، می‌تواند به صورت گسسته نیز اجرا شود.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر آموزش‌های حین کار، گفت: آموزش‌های حین کار را به صورت غیرحضوری، اما با ساختار مفید که ۹۰ درصد مهارتی است، شکل داده‌ایم و در برنامه خود جلو می‌بریم.

برزویی تصریح کرد: هفته گذشته در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه، دوره دکتری حرفه‌ای نیز کامل شد و در حال حاضر در دانشگاه علمی کاربردی تمام مقاطع نظام مهارتی تشکیل شده و دستورالعمل جلسه آینده شورای گسترش وزارت علوم نیز درباره همین موضوع خواهد بود.

 

هر دوره کارشناسی ارشد، یک مشکل و معضل ملی کشور را حل می‌کند

وی با بیان اینکه هر دوره ارشد ما یک مشکل و معضل ملی کشور را حل می‌کند، اظهار کرد: دوره‌های تحصیلات تکمیلی ما پژوهش‌محورند و کسانی که تربیت می‌شوند، در همان حوزه مانده و خدمت می‌کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی همچنین با اشاره به تهیه آیین‌نامه ارتقای خاص مدرسین علمی کاربردی، خاطر نشان کرد: ما در آینده نزدیک نظام تمام وقتی مدرسان و نظام آیین‌نامه ارتقای مدرسان علمی و کاربردی را خواهیم داشت. همچنین دوره‌های تربیت‌ مدرس برای مدرسان دانشگاه اثرگذار خواهد بود که باید گسترش یابد.

برزویی با بیان اینکه در حال حاضر هزار دوره شغل محور در دانشگاه داریم، گفت: از این لحاظ هنوز عقب هستیم، چرا که برای مثال استرالیا ۲۱ هزار عنوان دوره شغلی طراحی کرده، بنابراین در همین راستا هر مرکزی که بخواهد دوره جدید بگیرد، در قبال تعریف دوره‌ای است که در دانشگاه وجود ندارد و به ازای هر دوره‌ای که تعریف کند، سه دوره به آن دانشگاه می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰مرکز علمی کاربردی داریم که اگر هر مرکز تنها یک دوره جدید تعریف کند، سال آینده ۲۰۰۰ دوره شغلی خواهیم داشت.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه اکثر زیر نظام‌ها در سال جاری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پذیرش دانشجو داشته‌اند، گفت: جمعیت دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر به ۷۰۰ هزار رسیده و در سال جاری نیز پذیرش این دانشگاه دو برابر شده است.

برزویی در پایان تاکید کرد: حداقل باید ۵۰ درصد از جمعیت دانشجویی کشور، دانشجوی مهارتی باشد که در حال حاضر این رقم ۱۳ تا ۱۵ درصد است و وزارت علوم نیز دید مثبتی نسبت به این قضیه دارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.