تصویب قوانین مکمل ضامن اجرای کامل قانون جرائم رایانه‌ای – اخبار اجتماعی

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قانون جرائم رایانه ای، گفت: در حال حاضر با وجود اینکه قانون جرائم رایانه ای به تصویب رسیده است اما ما در حوزه مبارزه با جرائم سایبری خلا در مقررات حقوقی داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در حاشیه بازدید از غرفه پلیس فتا در ششمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال افزود: اجرای کامل قانون جرائم رایانه ای منوط به تصویب قوانین مکمل است.
علوی با اشاره به اینکه مطبوعات در کشور دارای قدمت ۱۵۰ ساله و رسانه‌های جمعی چون تلویزیون و رادیو ۵۰ -۹۰ سال است، که در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: به دلیل اینکه هرکدام ازذ این رسانه ها سالیان متمادی از فعالیت‌شان می گذرد، مقررات آن ها نیز تدوین شده و قابل اتکا هستند اما آغاز استفاده از رسانه‌های دیجیتال در ایران به ۲۰ سال قبل برمی‌گردد.
وی با اشاره به اینکه  استفاده از رسانه‌های دیجیتال روز به روز بصورت فراگیر گسترش یافته، تصریح کرد: ما در حال حاضر در ایران قوانین و مقررات حقوقی برای استفاده از فضای اینترنت و رسانه های دیجیتال نداریم و این زمینه خلا بزرگی در قوانین ما وجود دارد.
علوی ادامه داد: تدوین قوانین و مقرراتی در حوزه استفاده از رسانه های دیجیتال در فروردین ماه سا ۷۹ در مجلس پنجم صورت پذیرفت به طوریکه یک تبصره به یکی از مواد قانون مطبوعات اضافه شد که بر این اساس، آن قانون به سایت ها نیز تسری یافت اما این مورد نیز کافی نبود و در سال ۸۸ قانون جرائم رایانه‌ای به تصویب رسید که البته این مقررات حقوقی فقط در حد پاسخگویی به یک ضرورت است ولی دایره آن گسترده نیست.
علوی اظهار داشت: قانونی که برای رسیدگی به جرائم رایانه ای وضع می‌شود باید به طوری باشد که هم حفظ کننده حقوق افراد باشد و هم نیروی انتظامی بتواند بر اساس این قانون با مجرم متناسب با جرم فرد با وی برخورد کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه مقررات حقوقی ما در مقابل گستردگی فضای مجازی و جرائم در آن بسیار کوچک است و با همدیگر تجانس ندارد، خاطر نشان کرد: باید حداقل های مقررات حقوقی در خصوص استفاده از رسانه های دیجیتال توسط مجلس به تصویب برسد. /ف


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.