تصویب پیش‌نویس قانون اساسی تازه مصر و تهدید مخالفان به ایجاد آشوب سراسری

۱۰م آذر ،

مجمع موسسان قانون اساسی مصر، قانون اساسی تازه این کشور را تصویب کرد و در حالی قصد دارد آن را به رئیس‌جمهوری ارائه دهد که گروه‌های مخالف تهدید کرده‌اند در صورت تصویب این قانون ناآرامی و نافرمانی مدنی سراسر کشور را فرا خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، کمیته تدوین قانون اساسی مصر که مجمع موسسان قانون اساسی نامیده می‌شود، نشست‌ خود برای تصویب پیش‌نویس قانون اساسی این کشور را به پایان رساند و در پایان اعلام کرد که تمامی بندهای مندرج در پیش‌نویس قانون اساسی تازه مصر به تصویب مجمع موسسان قانون اساسی رسیده است.

جلسه بررسی بندهای قانون اساسی با بحث‌های تند و بعضا دعواهای لفظی میان اعضای مجمع همراه بود و پس از ساعت‌ها بحث و بررسی، اعضای مجمع بالاخره توانستند پیش‌نویس قانون اساسی مصر را تصویب کنند.

در ابتدای این جلسه “حسام الغریانی”، رئیس جلسه ۱۱ عضو تازه را به جای اعضای پیشین مجمع که استعفا کرده بودند، برگزید تا تعداد حاضران جلسه به ۸۵ عضو از ۱۰۰ عضو برسد و با این کار ادامه کار مجمع از لحاظ قانونی با مشکلی روبرو نشود.

پیشتر ۲۶ عضو مجمع موسسان قانون اساسی مصر در اعتراض به تسلط اخوان المسلمین و اسلام‌گراها بر این مجمع از سمت خود استعفا کرده بودند.

قرار است امروز (جمعه) پیش‌نویس قانون اساسی مصر تقدیم محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر شود و وی نیز موظف است ظرف چند روز آینده آن را برای همه‌پرسی به مردم اعلام کند.

در پیش‌نویس تازه قانون اساسی مصر، دین اسلام مهمترین منبع تدوین قانون اساسی در نظر گرفته شده و دوره ریاست جمهوری مصر نیز چهار سال و قابل تمدید برای یک دوره دیگر تعیین شده است.

در این پیش‌نویس همچنین برای دستگاه‌های مدنی نوعی نظارت بر ارتش و نیروهای مسلح در نظر گرفته شده اما فرمانده ارتش همچنان می‌تواند با هماهنگی با نخست وزیر و رئیس پارلمان در خصوص آغاز جنگ تصمیم‌گیری کند.

این پیش نویس در حالی از سوی مجمع موسسان مصر تصویب شد که گروه‌ها و احزاب مخالف دولت تهدید کردند، در صورت تصویب پیش‌نویس تازه قانون اساسی مصر نافرمانی مدنی و اعتراضات سراسر کشور را فرا خواهد گرفت.

“جبهه ملی مصر” که متشکل از چند حزب و گروه مخالف دولت است، در بیانیه‌ای تهدید کرد: تصویب پیش‌نویس قانون اساسی مصر اعتصاب و آشوب سراسری در مصر را به دنبال خواهد داشت و احزاب مخالف مصری اجازه نخواهند داد تا یک جریان سیاسی واحد که انقلاب مصر را ربوده همچنان به یکه‌تازی خود ادامه دهد.

جبهه ملی مصر تاکید کرد که مجمع موسسان مصر مشرعیت اخلاقی و سیاسی خود را از دست داده و احزاب مخالف مصر هیچگاه قانون تازه را قبول نخواهند کرد.

در همین حال محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، تاکید کرد که از تصمیمات خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و به زودی پیش‌نویس قانون اساسی مصر را برای همه‌پرسی اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.