تصویب ۴۳ بند در زمینه محیط زیست در سند نهایی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، بخش ˈ آب ˈ شامل هفت بند و با تاکید بر تامین حق آبه زیست محیطی، تامین آب بهداشتی و اهمیت نقش کلیدی و راهبردی آب برای توسعه پایدار در عرصه منابع طبیعی و تاثیرگذاری آن در بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصویب شده است.

ˈ بیابان زدایی ˈ در چهار بند در سند نهایی این اجلاس تصویب شده که تاکید آن بر جلوگیری از تخریب سرزمین به واسطه خشکسالی ها(به ویژه در آفریقا)، امنیت غذایی، فقرزدایی و چالش های نوین در مقابله با بیابان زایی مناطق گوناگون است .همچنین در این چهار بند به از بین رفتن تنوع زیستی دراثر پدیده گرمایش جهانی ( تغییرات آب و هوا) و ارتباط بین این دو مقوله نیز تاکید شده است.

همچنین موضوع مقابله با توفان های شن ، پدیده گرد و غبار ،‌ کنترل آن و چگونگی محقق کردن برنامه عمل مصوب تهران (مهر ۱۳۸۹) با مشارکت پنج کشور ایران،‌ عراق، سوریه،‌ ترکیه و قطر مورد تاکید مضاعف قرار گرفت.

ˈ تنوع زیستی ˈ شامل ۱۰ بند است که در آن بر تقسیم کردن منافع و منابع ژنتیکی تنوع زیستی در چارچوب کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ناگویا تاکید شده است. همچنین به نقش خدمات اکوسیستم ها نیز در برقراری یک رژیم منصفانه بهره گیری از فواید آن اشاره شده است و سران به تدوین یک رژیم مرتبط توافق کردند.

علاوه بر این اجرای برنامه راهبردی تنوع زیستی برای دوره ۲۰۲۰-۲۰۱۰ برای تمامی کشورها براساس اولویت های توسعه ای مورد تاکید و توافق قرار گرفت.موضوعات مرتبط با امنیت غذایی، کشاورزی، شیلات، جنگل های حرا و مرجان ها در نقاط مختلف جهان نیز طرح شد.

ˈ انرژی ˈ شامل پنج بند است که در آن به حق دسترسی به انرژی برای ۴/۱ میلیارد نفر که اکنون به انرژی دسترسی ندارند ، تاکید شده است. همچنین بر افزایش کارایی ،‌ صرفه جویی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر توصیه شده است.

در این سند خدمات انرژی پایدار برای توسعه کشورها درنظر گرفته شد و از سال ۲۰۱۲ به عنوان سال بین المللی ˈ انرژی پایدار برای همه ˈ یاد شد .

همچنین در این سند بر همراهی کشورها برای مقابله با مصرف انرژی و تغییرات آب و هوا نیز تاکید شد.

ˈ تغییرات آب و هوا ˈ شامل ۱۳ بند است که در آن به ضرورت مقابله با پدیده گرمایش جهانی و افزایش سطح آبها اشاره و تاکید شده است که نگرانی های جامعه جهانی در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد. همکاری و مشارکت بین کشورها برای اطمینان از عمل کردن به تعهدات تاریخی کشورهای توسعه یافته در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز در این سند مورد تاکید قرار گرفت.

علاوه براین دعوت از کشورها برای موفقیت اجلاس هجدهم کنوانسیون تغییرات آب و هوا که قرار است در آذرماه امسال در دوحه ( قطر ) برگزار شود نیز مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین ˈ ماهیگیری قاچاق و تخلیه پسماندهای خطرناک در دریا ˈ دریک بند تصویب شد که در آن بر ضرورت افزایش اقدامات کشورها برای جلوگیری از رشد ماهیگیری قاچاق و هرگونه تخلیه پسماند خطرناک به دریاها منطبق با تعهدات ˈ کنوانسیون قانون دریا ˈ برای نقل و انتقال فرامرزی پسماندها،‌ تاکید شده است.

ˈ دریای کارائیب ˈ در یک بند ، ˈ دریای مرده ˈ در یک بند و ˈ دریاچه چاد و رودخانه نیجر ˈ هم در یک بند از دیگر مصوبات محیط زیست و توسعه پایدار شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیر متعهدها بود .

این اجلاس از پنجم تا دهم شهریورماه امسال در تهران برگزارشد.

علمی **۹۰۱۴** ۱۵۸۱

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.