تصویربرداری از دوستی ماهی ها با روبات ماهی نما

به گزارش خبرگزاری مهر‌،‌ در این مطالعه یک روبات الهام گرفته شده از ماهی های واقعی، توانست با گورخرماهی  (زبرا فیش) ارتباط برقرار کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Bioinspiration and Biomimetics منتشر شده است.

 

به گزارش فیزورگ، این یافته می تواند به استفاده از روبات های خودکار در محیط های باز برای نظارت و کنترل رفتار ماهی هامنجر شود.

 

در آینده روبات های برپایه آب، می توانند به طور بالقوه ای در حفاظت از حیوانات در معرض خطر و کنترل گونه های آفت مشارکت کنند.

 

این روبات که توسط محققان موسسه پلی تکنیک دردانشگاه نیویورک و موسسه Superioredi Sanitá ایتالیا ساخته شده است، ۱۵ سانتی متر طول دارد و نوارهای آبی رنگی بدن گورخرماهی را بر روی خود دارد.

 

دم این روبات به طور مکانیکی توسط محققان کنترل می شود تا رفتار  گورخر ماهی را تقلید کند.

 

وقتی این روبات در استخر از ۶۵ لیتری گورخرماهی قرار گرفت، حرکات دمش، گله های ماهی و ماهی های تکی را به سوی خود جلب کرد.

 

این روبات در استخر آب در یک موقعیت ثابت قرار گرفت از این رو محققان می توانستند حرکات دم را کنترل و ثبت کرده و از همه مهمتر  رفتار سایر گورخر ماهی ها را با این روبات مشاهده کنند.

 

استخر ماهی که این آزمایش در آن انجام شد به یک بخش بزرگ میانی و دو بخش کوچکتر کناری تقسیم شده بود. مرز بین این قسمت ها با که با یک پلاستیک شفاف( پلکسی گلس) از هم جدا می شدند.


در این مطالعه ۱۶ آزمایش متعدد انجام و طی آنان رفتار ماهی های واقعی ثبت شد.

 

اگرچه گورخرماهی ها یکدیگر را به روبات ترجیح می دادند اما وقتی می بایست بین بودن در کنار روبات و یا تنها بودن یکی را انتخاب می کردند، هم ماهی های تکی و هم گله ها، بودن در کنار روبات را ترجیح می دادند.

 

در حالیکه نویزهای موتور روبات میزان توجه ماهی را کاهش می داد اما از سوی دیگر حرکات دم آن بر جذابیتش برای ماهی ها می افزود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.