تصویری از شیرخوارگاه ستارگان

۲۸م دیماه ،

خبرگزاری ایسنا: آخرین تصاویر سازمان تحقیقات نجومی اروپا (ESO) ابر تاریکی را نشان می‌دهد که در آن ستاره‌های تازه در حال شکل‌گیری می باشند و خوشه‌ای از ستارگان درخشان که پیشتر از شیرخوارگاه ستاره‌ای غبارآلودشان ظاهر شده‌اند، نیز قابل ملاحظه‌اند.

تصویر تازه توسط تلسکوپ ۲٫۲ متری ESO واقع در رصدخانه لاسیلای شیلی تهیه شده است.

این بهترین تصویری است که در نور مرئی این شیء ناشناخته موسوم به Lupus 3 رصد شده است.

در سمت چپ تصویر مزبور ستون تاریکی وجود دارد که به ابری از دود شباهت دارد و در سمت راست نیز گروه کوچکی از ستارگان روشن می‌درخشیدند.

این ابر شامل مقادیر عظیم غبار کیهانی خنک بوده و شیرخوارگاهی است که در آن ستارگان تازه متولد می‌شوند.

به نظر می‌رسد که خورشید نیز چهار میلیارد سال قبل در ناحیه شکل‌گیری ستاره‌ای مشابهی به وجود آمده است.

ابر شکار شده در مجمع‌الکواکب «عقرب» واقع شده و حدود ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. بخش نشان داده شده در این تصویر حدود پنج سال نوری عرض دارد.

هنگامی که قسمت‌های متراکم‌تر چنین ابرهایی تحت اثرات گرانش منقبض می‌شوند، گرم شده و آغاز به درخشیدن می‌کنند.

نخست این تشعشع توسط ابرهای غبارآلود مسدود شده و فقط با استفاده از تلسکوپ‌های با طول موج‌ طولانی‌تر از نور مرئی (مانند مادون قرمز)، ملاحظه می‌شوند.

با این حال، هنگامی که ستارگان گرم‌تر و درخشان‌تر می‌شوند، تشعشع شدیدشان و بادهای ستاره‌ای به تدریج ابرهای احاطه‌کننده را کنار می‌زنند تا این که در درخشش کامل آن‌ها ظاهر می‌شوند.

اشیای درخشان در سمت راست مرکز تصویر تازه، نمونه کاملی از گروه کوچکی از چنین ستارگان جوان داغی می باشند. در این جا مقداری از نور آبی درخشانشان در حال اشاعه از ورای غبار باقی‌مانده اطراف آن‌هاست.

دو ستاره که درخشان‌ترین در این ناحیه می باشند، به اندازه کافی روشن بوده و توسط تلسکوپ‌های کوچک یا دوربین‌های شکاری رصد شوند.

در این ناحیه فقط همین دو ستاره درخشان مرئی وجود دارند و ستارگان سنگینی تشکیل نمی‌شوند.

آنها در واقع ستارگان جوانی می باشند که هنوز بر اثر هم‌جوشی هسته‌ای آغاز به درخشش نکرده‌اند و هنوز توسط گازهای درخشان احاطه شده‌اند. این ستارگان احتمالا کمتر از یک میلیون سال قدمت دارند.

نواحی شکل‌گیری ستاره‌ای مانند Tarantula Nebula می‌توانند عظیم باشند و در آن صدها ستاره عظیم در حال شکل‌گیری می باشند.

با این حال، اکثر ستارگان موجود در کهکشان‌ راه شیری و سایر کهکشان‌ها در متواضع‌ترین نواحی مانند آن چه در این تصویر ملاحظه می‌شود، شکل گرفته‌اند.

درست به این سبب است که Lupus 3 هم برای منجمان جذابیت دارد و هم نمایش زیبایی از مراحل ابتدایی زندگی ستارگان به شمار می‌آید.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.