تصویری بی‌سابقه از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید

۰۶م اسفند ،

فضاپیمای مسنجر ناسا که از سال ۲۰۱۱ برای مطالعه عطارد در مدار این سیاره کوچک قرار گرفته اکنون تصاویر زیبایی از این سیاره را به زمین مخابره کرده است

ممتازنیوز: ناسا برای اولین بار نقشه ای رنگی از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید منتشر کرده که تاکنون این جهان پر از صخره با چنین رنگهای عجیبی رویت نشده بود.

به گزارش مهر، دانشمندان با استفاه از تصاویری که توسط فضاپیمای مسنجر ناسا گرفته شده یک ویدئو منتشر کرده اند که برای اولین بار سیاره کوچک عطارد را با چنین ظاهری نمایش می دهد.

فضاپیمای مسنجر ناسا که از سال ۲۰۱۱ برای مطالعه عطارد در مدار این سیاره کوچک قرار گرفته اکنون تصاویر زیبایی از این سیاره را به زمین مخابره کرده است.

در این ویدئو یک نقشه جهانی کامل از عطارد در حالی که این سیاره در حال چرخش در محور خود است، ملاحظه می گردد. این تصاویر با استفاده از هزاران تصویری فراهم شده که از یک زاویه گرفته شده است.

دانشمندان مأموریت مسنجر در دانشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشتند که این تصویر تفاوتهای ساختاری و تفاوتهای مدت زمان مشخص بودن مواد در سطح عطارد را نشان می دهد.

فرورفتگی های جوان در سطح این سیاره به رنگهای آبی روشن یا سفید دیده می شوند.

براساس اظهارات محققان، رنگهای عطارد در این ویدئو برای تمایز بهتر میان انوع مختلف زمین در این سیاره ارتقا یافته است. به طور کلی این ویدئو ۹۹ درصد سطح عطارد را با وضوح یک کیلومتر در هر پیکسل نشان می دهد.

دانشمندان مسنجر اعلام کردند که مناطق آبی متوسط تا آبی تیره واحدهای زمین شناسی پوسته عطارد می باشند که از آن با عنوان موادی با ضریب انعکاس کم یاد می گردد و تصور دانشمندان این است که در این پوسته مواد کانی تیره به وفور یافت می گردد.

کانی های تیره آن دسته از کانی هایی می باشند که به لحاظ نوع ساختار، آرایش شبکه و نحوه اتصال عناصر به یکدیگر، توانایی عبور نور از خود را ندارند.

قسمتهای قهوه ای هم سطوحی می باشند که به واسطه فوران گدازه های مایع به این شکل در آمده اند.

فضاپیمای مسنجر ناسا در سال ۲۰۰۴ پرتاب شد و به اولین فضاپیمایی تبدیل شد که در مدار عطارد حرکت می کند. این فضاپیما در ماه مارس ۲۰۱۱ وارد مدار عطارد شد. مأموریت اصلی این فضاپیمای ۴۴۶ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید و اکنون به پایان دوره اولین سال مأموریت خود نزدیک می گردد.

انتظار می رود طی دو سال حرکت دور مدار عطارد، این فضاپیما بیش از ۱۶۸ هزار تصویر از این سیاره تهیه کند.

عطارد نزدیک ‌ترین سیاره به خورشید است و به همین سبب سطح رو به خورشید آن بسیار داغ و سطح پشت به خورشید آن نیز بسیار سرد است. سیاره عطارد ماه ندارد، این سیاره کوچک ‌ترین سیاره منظومه خورشیدی است و همان‌گونه که یک رخ آن از کره ماه همیشه رو به زمین است، یک رخ از عطارد نیز به حالتی ابدی رو به خورشید و رخ دیگر آن پشت به خورشید است. با وجود اندازه کوچک از میدان مغناطیسی نیرومندی برخوردار است.

عطارد تندروترین سیاره منظومه خورشیدی است که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه، هر ۸۸ روز یک بار خورشید را دور می ‌زند. از این رو سیاره‌ای گریزپا است که رصد آن آسان نیست و به همین سبب است که شاید، ایرانیان باستان آن را “تیر” نامیده اند.


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.