تضمین امنیت و سلامت آزمون‌های پزشکی

جام جم آنلاین: اسفند سال ۸۸ وزیر بهداشت در اقدامی قاطع نتایج آزمون دستیاری را باطل کرد تا دست باندی که سابقه‌اش به اواسط دهه ۷۰ می‌رسید، برای همیشه از آزمون دستیاری (ورود به دوره تخصصی) کوتاه شود، اما حالا بعد از سه‌سال، مرضیه وحید دستجردی حرف‌های تازه‌ای درخصوص آن پرونده می‌زند.

دستجردی می‌گوید: پرونده آزمون دستیاری از نظر دادگستری و قوه قضاییه بسته شده، البته ما اعلام نارضایتی از نتایج احکام و اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم، زیرا به اعتقاد ما آرای صادره برای متخلفان آزمون دستیاری بازدارنده نبود.

وزیر بهداشت در گفت‌وگویش با ایسنا اشاره دقیقی به احکام صادر شده ندارد، اما از صحبت‌هایش می‌توان برداشت کرد که اغلب متهمان تنها از شرکت در آزمون دستیاری برای چند سال محروم شده‌اند.

دستجردی می‌گوید: البته ما افرادی را که حتی برایشان حکم نیز صادر نشد، در دادگاه تخلفات وزارت بهداشت محکوم کردیم و آنهایی را که فکر می‌کردیم متخلف هستند با حکم هیات بدوی و تجدیدنظر وزارت بهداشت چند سال از شرکت در آزمون محروم کردیم، ولی در کل آن چیزی که مدنظر ما بود، انجام نشد.

اما مهم‌ترین بخش‌های این اعتراض وزیر بهداشت بعد از این مساله که احکام صادره نمی‌تواند بازدارنده محسوب‌شود، به این جمله ختم می‌شود که مسجل شد سوالات به فروش رسیده است.

مساله‌ای که هیچ گاه مستقیم از آن صحبت نشد، همین مساله خرید و فروش سوالات بود.

متخلفان دیروز، پزشکان امروز

دلیل ابطال آزمون دستیاری سال ۸۸،‌ پیدا شدن دو برگه از سوالات آزمون در کتابخانه یکی از دانشگاه‌ها بود، اما آغاز ماجرای لو رفتن سوالات آزمون دستیاری به سال‌های دورتری برمی‌گردد.

آزمون دستیاری که در بین فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی برای ورود به دوره تخصص برگزار می‌شود، بدون شک یکی از مهم‌ترین آزمون‌های کشور محسوب شود، خصوصا که ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد.

اما داستان خرید و فروش سوالات در این آزمون به سال ۱۳۷۷ برمی‌گردد و اعتراض گسترده شرکت‌کنندگان که هیچ‌گاه به نتیجه نرسید.

سال ۱۳۸۲ نیز همین داستان تکرار شد و حتی کار را به مجلس نیز رسید، اما هیچ مسئولی در وزارت بهداشت به تکاپوی پذیرش این تخلفات و لغو آزمون برنیامد.

قسمت بد ماجرا در سال ۸۲ به آنجا برمی‌گردد که اعتراضات گسترده داوطلبان آن سال و حتی دخالت مجلس و اعلام محرز بودن تقلب و تخلف در آزمون نه تنها به جایی نرسید بلکه متخلفان آن سال که به‌زعم یکی از اعضای کمیته بررسی آزمون دستیاری مجلس سوالات را خریداری کرده بودند، هم اکنون فارغ‌التحصیل در یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی هستند و باید برای جان و مال مردم نسخه ‌بپیچند.

چهار میلیارد ریال،گردش مالی خرید و فروش سوالات

آزمون دستیاری سال ۱۳۸۲ لغو نشد و خبری از دستگیری و صدور حکم نداشت، اما نتایج گزارش گروه تحقیق و تفحص آن که پنج سال بعد در صحن علنی مجلس قرائت شد، نکات تکان‌دهنده‌ای داشت.

در این گزارش آمده بود، رقابت سنگین پزشکان شرکت‌کننده در این آزمون و میزان پذیرش اندک شرکت‌کنندگان برای ورود به دوره تخصصی باعث شده است تا برگزاری این آزمون از حساسیت و اولویت خاصی برخوردار باشد.

متاسفانه در سال ۸۰ نحوه برگزاری این آزمون از سوی شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی و نیز وجود مشکلات ساختاری در دبیرخانه این شورا، بردامنه نگرانی‌ها افزوده و به همین دلیل پس از برگزاری آزمون سال ۸۲ اعتراضات و شکایات فراوانی از عملکرد مسئولان برگزارکننده و نیز نحوه اجرای آزمون به مراجع مختلف صورت گرفته است.

این گزارش تصریح کرد که گردش مالی صورت گرفته در شاخه کشف شده (متخلفان و باند خرید و فروش سوالات) بیش از چهار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود که این رقم نیز افزایش خواهد یافت.

گزارش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه با وجود تلاش نمایندگان مجلس برای پیگیری موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات، مسئولان وزارتخانه از تمکین در برابر ارائه اطلاعات کامل به کمیته تحقیق مجلس سر باز زده و در نهایت نمایندگان تصمیم گرفتند تا با طرح تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری سال ۸۲، از ابزار قانونی مجلس در بعد نظارتی خود استفاده کنند، به همین منظور یکی از نمایندگان با ارائه درخواستی خواهان انجام تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری پزشکی سال ۸۲ شد. این درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شده و سپس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ظاهرا علاوه بر اقدامات مجلس، در نیمه دوم سال ۸۴ هیاتی در وزارت بهداشت تشکیل شد و در جریان آن، نزدیک به ۱۸ پرونده مرتبط از مراجع قضایی به وزارت بهداشت تحویل داده شده است در نهایت تا سال ۱۳۸۸ و لغو آزمون آن سال هیچ اقدام روشنی در خصوص بیش از یک دهه تخلف در چنین آزمون مهمی صورت نگرفت.

شبهه‌ها ادامه دارد

تخلف در هر آزمونی بد است حتی اگر فقط یک متقلب داشته باشد، اما برای رشته‌های پزشکی و خصوصا تخصصی، فقط بد نیست، بلکه بازی با جان و سلامت مردم است.

وزیر بهداشت بر همین اساس، خواسته خیال همه را از آزمون‌های در پیش روی دستیاری جمع کند و گفته است: در حال حاضر کاری که انجام شده، این است که مرکز سنجشی قوی‌ای در وزارت بهداشت ایجاد شد، این مرکز دارای بالاترین امنیت است و در سال ۲۴ آزمون برگزار می‌کند.

با این حال وقتی آزمونی به شکل سریالی دچار شبهه می‌شود، حتی کار به قوه قانونگذار می‌رسد و رسما اعلام می‌شود که سوالاتش خرید و فروش شده و بدتر از همه اینها، نتایج آرای صادر شده هم چنگی به دل نمی‌زند. بنابراین نمی‌توان بسادگی این خاطرات را از ذهن مردم و شرکت‌کنندگان بعدی، پاک کرد.

مستوره برادران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.