تضمین روسیه به اسرائیل درباره ایران

هرچند ایران بارها و در شرایط زمانی و مکانی مختلف اعلام کرده در پی سلاح هسته ای نیست، اما وزیر خارجه روسیه روز گذشته به مقامات رژیم صهیونیستی اطمینان داده که ایران حتی در صورت به دست آوردن چنین سلاحی، از آن علیه این رژیم استفاده نخواهد کرد.

تابناک: هرچند ایران بارها و در شرایط زمانی و مکانی مختلف اعلام کرده در پی سلاح هسته ای نیست، اما وزیر خارجه روسیه روز گذشته به مقامات رژیم صهیونیستی اطمینان داده که ایران حتی در صورت به دست آوردن چنین سلاحی، از آن علیه این رژیم استفاده نخواهد کرد. اما دلیلی که وی در این رابطه عنوان کرده، در نوع خود جالب توجه است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در دیدار با «روون ریولین»، معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی هراس این رژیم از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بی مورد خوانده و اظهار داشته تاکنون هیچ دلیلی مبنی بر اینکه ایران در پی ساخت سلاح هسته ای، وجود ندارد.

با این حال، بخش جالب سخنان لاوروف، جایی است که وی وجود جمعیت های عرب و مسلمان در خاک سرزمین های اشغالی را دلیلی بر عدم تمایل ایران به استفاده از سلاح هسته ای علیه رژیم صهیونیستی دانسته است.

لاوروف در این رابطه گفته: «بر اساس تخمین های روسیه، ایران قصد ندارد با سلاح هسته ای به اسرائیل حمله کند؛ به ویژه به دلیل ترکیب جمعیتی کنونی اسرائیل (سرزمین های اشغالی) که شامل میلیون ها عرب و مسلمان می شود».

در مقابل، ریولین از لاوروف خواسته تا از روابط مسکو با تهران، برای متقاعد کردن ایران به توقف برنامه هسته ایش استفاده نماید. وی گفته: «دوستی روسیه و ایران فرصت مهمی را فراهم می کند تا بتوان ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازداشت».

لاوروف در پاسخ وی اظهار داشته روسیه به طور اتوماتیک در همه موضوعات از ایران حمایت نمی کند و از پیامدهای هسته ای شدن ایران نیز آگاه است. با این حال، به اعتقاد وی، حتی در صورتی که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند نیز ضرورتی ندارد که اسرائیل تا این حد نسبت به آن نگران باشد.

البته باید توجه داشت این دیدگاه و اظهارات در شرایطی میان دو طرف مبادله شده که ایران مکرراً اعلام کرده به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و گزارش های نهادهای بین المللی نیز تاکنون بر این امر صحه گذاشته اند.

 با این حال، سخنان لاوروف را می توان تلاشی برای آرام نگه داشتن رژیم صهیونیستی و جلوگیری از اقدامات غیرمنطقی این رژیم ارزیابی کرد.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.