تظاهرات بزرگ مردم انگلیس علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی

جهان > اروپا
تظاهرات بزرگ مردم انگلیس علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی این کشور بعداز ظهر روز شنبه در مرکز لندن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم بویژه اعضای اتحادیه های کارگری و صنفی انگلیس با تجمع در منطقه موسوم به ˈویکتوریا – ایمبنکمنتˈ در مرکز لندن تظاهرات اعتراضی خود را آغاز کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد، پس از عبور از خیابان‌های مرکزی لندن در هایدپارک تجمع کردند و به سخنان سیاستمداران مخالف دولت و رهبران اتحادیه‌های صنفی گوش فرا دادند.

آنان در مسیر راهپیمایی خود از مقابل پارلمان و دفتر نخست وزیر انگلیس نیز عبور کردند تا از نزدیک پیام خود را به گوش دولتمردان برسانند.

اد میلیبند رهبر حزب کارگر، بزرگترین حزب مخالف دولت و برندان باربر دبیرکل کنگره اتحادیه‌های صنفی انگلیس از جمله سخنرانان اصلی مراسم پایانی در هایدپارک بود.

تظاهرات روز شنبه به دعوت کنگره اتحادیه‌های صنفی و کارگری انگلیس و با حمایت دهها تشکل مدنی، صنفی و سیاسی برگزار می‌شود و شرکت کنندگان ضمن اعلام مخالفت صریح خود با سیاست‌های ریاضت اقتصادی، خواستار برگزاری اعتصاب عمومی هستند.

تظاهرکنندگان پلاکاردهای متعدد ضددولتی با خود حمل می‌کنند که بر روی برخی از آنها نوشته شده است: ما مخالف کاهش بودجه‌های عمومی و رفاهی هستیم، دولت ائتلافی محافظه کار- لیبرال دموکرات را کنار بزنید، فکری به حال انبوه بیکاران بکنید، دولت محافظه کار درد مردم را نمی فهمد، ما برای حفظ مشاغل خود مبارزه می کنیم، از دست اندازی به صندوق های بازنشستگی خودداری کنید، ما خواهان برگزاری اعتصاب سراسری هستیم، به جای کاهش بودجه های عمومی، بودجه های نظامی را کاهش دهید و …

محور اصلی شعارهای تظاهرکنندگان نیز مخالفت با سیاست های ریاضت اقتصادی، انتقاد از دولت ائتلافی حاکم و درخواست برای حفظ خدمات رفاهی و حمایتی موجود در زمینه تامین اجتماعی، بیمه و بازنشستگی است.

پلیس لندن پیش بینی کرده است که حدود ۱۰۰ هزار نفر در تظاهرات روز شهر لندن شرکت خواهند کرد ولی سازمان دهندگان تعداد شرکت کنندگان را بسیار بیشتر می دانند.

روز شنبه تظاهرات مشابهی در شهر گلاسکوی اسکاتلند و شهر بلفاست مرکز ایرلند شمالی نیز برگزار شد تا مردم این دو منطقه نیز اعتراض خود را به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت نشان دهند.

کنگره اتحادیه های صنفی انگلیس اعلام کرد: دهها هزار نفر از اقشار مختلف مردم امروز از سراسر انگلیس به لندن آمده اند تا اعتراض خود را به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت که بیشترین آسیب را به خانواده های کم درآمد وارد کرده، اعلام کنند.

این تشکل صنفی که حدود شش میلیون عضو در سراسر انگلیس دارد، افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از جوانان انگلیس بیکار هستند و در شرایط دشوار کنونی نمی توانند شغل مناسبی را برای تامین آینده خود پیدا کنند.

بر اساس آمارهای رسمی تعداد بیکاران انگلیس در حال حاضر حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که بیش از یک میلیون نفر آنان را جوانان زیر ۲۴ سال تشکیل می دهند.

ˈبرندان باربرˈ دبیرکل کنگره اتحادیه های صنفی انگلیس در آستانه برگزاری این تظاهرات گفت: اثرات منفی کاهش بودجه های عمومی و خدماتی و تاکید دولت بر تعقیب سیاست های ریاضت اقتصادی به هر قیمتی، بشدت خانواده های انگلیسی را تحت تاثیر قرار داده و زندگی را برای آنان غیرقابل تحمل کرده است.

وی اظهارداشت: زندگی برای اقشار کم درآمد و بویژه کسانی که به خدمات عمومی و حمایت های دولتی متکی هستند بشدت سخت شده است ولی دولت همچنان بر قطع بودجه های عمومی و حذف خدمات رفاهی تاکید دارد.

وی افزود: سیاست ریاضت اقتصادی شکست خورده است و آثار این ناکامی را در بیکاری بیش از یک میلیون نفر از جوانان کشور می توان به وضوح مشاهده کرد.

آقای باربر گفت: تظاهرات روز شنبه در لندن، گلاسکو و بلفاست فرصتی است تا دهها هزار نفر از مردم عادی انگلیس به دولت نشان بدهند نظرشان درباره سیاست های جاری و بی اعتبار اقتصادی چیست.

ˈزمان آن فرارسیده است که دولت به خواست مردم توجه کند و با تغییر سیاست های خود، ایجاد اشتغال و همچنین رشد اقتصادی را در اولویت قرار دهد.ˈ

ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگلیس نیز با اعلام حمایت قاطع خود از تظاهرات امروز، اعلام کرد: دولت باید به جای کاهش بودجه های عمومی و رفاهی، بودجه های نظامی را کاهش دهد.

این تشکل صلح طلب افزود: جنگ در افغانستان و عراق طی یک دهه گذشته میلیاردها پوند از پول مردم انگلیس را هدر داد، پولی که به جای کشتار و ویرانی می توانست صرف گسترش خدمات عمومی در داخل و خارج انگلیس شود.

ˈائتلاف جنگ را متوقف کنیدˈ تاکید کرد: ما همراه با دیگر تشکل های مدنی در تظاهرات روز شنبه شرکت می کنیم تا بار دیگر از دولت بخواهیم سربازان انگلیسی را از افغانستان خارج کند و به جای سرمایه گذاری در ماشین جنگی به فکر بازسازی اقتصاد کشور و تقویت خدمات عمومی و رفاهی برای مردم باشد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.