تظاهرات ده‌‌ها هزار لهستانی‌ علیه دولت “ناکارآمد” دونالد تاسک

reuters3- varsaw.JPG

ده‌ها هزار تن از مردم لهستان در یک راهپیمایی گسترده در پایتخت این کشور دست به اعتراض زدند؛ اقدامی که می‌توان از آن به عنوان آغاز مخالفت‌ها نسبت به سوءاستفاده‌ اقتصادی دولت و تلاشی برای تضعیف دونالد تاسک، نخست وزیر این کشور یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اقتصاد کشور لهستان که در میان سایر کشورهای همجوارش موفق شده تا حدودی از بحران مالی سال‌های اخیر جان سالم به در برد، انتظار می‌رود در سال آتی تنها دو درصد رشد داشته باشد.

این روند باعث شده تا ” یاروسلاو کازیسنکی”، رهبر حزب مخالف “قانون و عدالت” لهستان اعلام کند که مردم عادی این کشور آماده رای دادن به دونالد تاسک نیستند تا وی برای بار دوم هم نخست وزیر شود.

رهبر حزب مخالف دولت لهستان در جمع معترضان در میدان کاخ ورشو، پایتخت لهستان گفت: خیل عظیم جمعیت به معنای این است که لهستان بیدار شده است و پس از آن هم مردم بیشتری آگاه و هشیار می‌شوند. تاسک گفته بود که مرد عمل در دوران سخت است، آیا چنین اتفاقی افتاد؟ مردم، شما چنین رهبری را می‌خواهید؟

افراد نزدیک به دولت نیز اعلام کردند چنین کاهش محبوبیتی می‌‌تواند یک آزمایش سیاسی برای نخست وزیر محسوب شود. البته کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند، مخالفان نمی‌توانند از این ضعف‌های دولت سوءاستفاده کنند چرا که دولت تاسک همچنان موضع قدرتمندی درمیان مردم کاتولیک لهستان دارد.

دولت تاسک مخالف سقط جنین، ازدواج هم‌جنس‌گرایان و لقاح مصنوعی است. این مخالفت با آموزه‌های کلیسای کاتولیک همخوانی دارد که همچنان جمعیت قدرتمند در لهستان و پشتیبان دولت محسوب می‌شوند اما این موارد خلاف نظر جوانان و افراد متوسط جامعه این کشور اروپای مرکزی است که بخشی از رای دهندگان را تشکیل می‌دهند.

در تظاهرات گسترده روز شنبه در پایتخت، معترضان پلاکاردهایی را در دست داشتند با این مضمون که حقوق و مزایای بازنشستگان افزایش یابد و حق پخش برای یک ایستگاه تلویزیون تحت کنترل یک روحانی محافظه‌کار کاتولیک مخالف دولت اعطا شود.

با وجود نظرسنجی‌های اخیر که نشان دهنده قدرت حزب حاکم و پیشرو بودن آن بر احزاب مخالف است، احتمال می‌رود که دونالد تاسک نتواند در انتخابات آتی برای سه سال بعد پیروز رقابت شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.