تظاهرات شیعیان عربستان علیه آل سعود شدت بیشتری گرفته

استان شرقی عربستان در چند روز گذشته صحنه تظاهرات گسترده مردم خشمگین علیه زخمی کردن و بازداشت روحانی سرشناس شیعه بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ، یکشنبه گذشته نیروهای آل سعود به تیراندازی به شیخ نمر باقر النمر او را زخمی و پس از آن بازداشت کردند. النمر یک روحانی برجسته شیعه در منطقه عوامیه در شرق عربستان است. او یکی از منتقدان صریح اللهجه پادشاهی آل سعود است. شیخ النمر سابقه ای طولانی در اظهارات و فعالیتهای ضد آل سعود دارد.  
در سال ۲۰۰۶ پلیس مخفی آل سعود او را بازداشت کرد و کتک زد.  در سال ۲۰۰۹ او از رژیم آل سعود انتقاد کرد و اعلام کرد اگر حقوق شیعیان عربستان رعایت نشود، باید منطقه شرقی از عربستان جدا شود. پس از آن حکم بازداشت او صادر و ۳۵ نفر بازداشت شدند. در جریان قیام مردمی که از سال ۲۰۱۱ آغاز، النمر از تظاهرکنندگان خواست تا در برابر گلوله های پلیس با فریادهای خود مقاومت و از خشونت پرهیز کنند. او همچنین پیش بینی کرد اگر سرکوب معترضان ادامه پیدا کند، رژیم سقوط خواهد کرد. در پی زخمی شدن و بازداشت النمر، مردم در نواحی مختلف منطقه شرقی عربستان از جمله قطیف و عوامیه به خیابانها آمدند و خشم خود را علیه رژیم نشان دادند. پس از آن نیروهای امنیتی رژیم با خشونت با مردم برخورد کرد و به آنها تیراندازی کرد و سه نفر را کشت و عده زیادی را هم مجروح کرد. وحشیگری نیروهای رژیم باعث شد تا خشم مردم شعله ورتر شود. از آن زمان تا کنون تظاهرات و راهپیمایی های گسترده در مناطق مختلف عربستان گزارش می شود.
علی احمد تحلیلگر عرب گفت: این راهپیمایی ها بسیار گسترده تر از راهپیماییهای قبلی است و این خود نشان می دهد که رژیم آل سعود کنترل اوضاع را از دست داده است.  
در شهر عوامیه مردم تشییع جنازه گسترده ای را برای اکبر حسن شخوری از کشته های تظاهرات اخیر برگزار کردند. رسانه های غربی از بازتاب رخدادهای پادشاهی عربستان خودداری می کنند. ریاض هم تلاش می کند تا از انتشار هر گونه خبر از قیام مردم عربستان به سراسر جهان جلوگیری کند. آل سعود از هر حربه ای برای پایان دادن به قیام مردمی استفاده کرده است که از جمله آن تلاش برای جلب حمایت شخصیتهای سیاسی و مذهبی با دادن رشوه و وعده به آنها، وارد آوردن فشار اقتصادی بر مردم مناطق ناآرام و استفاده از مهمات جنگی علیه تظاهرکنندگان است. با همه این کارها انقلابیون عربستان در مبارزه خود علیه ستمگری و سرکوب مقاوم ایستاده اند. شیعیان عربستان در رسیدن به خواسته های مشروع خود بسیار مصرند و فشارها نمی تواند آنها را ساکت کند.
علی احمد گفت: تظاهرات مردم همچنان ادامه پیدا می کند و استفاده از زور و گلوله نتوانسته است جلوی آنها را بگیرد. بنابراین تا زمانی که رژیم سقوط کند این راهپیمایی ها ادامه خواهد یافت.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.